handdator

Visa fullständig version : Både extern och intern HDD??



GregB
2008-02-29, 14:55
Min dm7025 har en 160 GB HDD installerad men jag är intresserad av att kunna komma åt andra diskar i mitt nätverk, går det??
Dvs går det att mounta en annan extern disk och kunna hitta den i tex Movieplayer när jag redan har en intern installerad, hur gör jag??

Jag har försökt på olika sätt mha mountmanagern och det ser ut som att jag lyckas i den rapportering som jag får efter att tryckt OK. MEN ingenstans kan jag hitta disken, jag ser endast den internt installerade disken...

Nån som vet hur man gör??

matkoh
2008-02-29, 15:19
Hmmm.

1. Den interna disken ska vara mappad till /hdd
2. De andra diskarna som du vill mappa upp måste naturligtvis vara mappade till något annat ställe. ex. /mnt/nfs, /mnt/cifs. Och de mapparna MÅSTE finnas i din DB. Så finns de inte då måste du skapa dem mha. mkdir /mnt/nfs osv.

Lycka till

GregB
2008-03-01, 11:53
Jodå interna disken är mappad till /hdd så långt är allt rätt...

Mountmanagern skapar mapparna uppendbarligen för efter att ha kört den så finns tex /mnt/netdisk, så även det är ok!

Jag har nu testat både NFS och CIFS och exekveringen lyckas, mappen dyker upp på boxens disk. Testade för övrigt att mappa mot intern path /mnt/hdd/netdisk vilket gör att mappen finns i listan tillsammans med /movie i Movieplayern.

MEN... Movieplayer hittar ingenting där trots att mappen är full av filer som jag laddat ut från den interna disken som backup (en hel drös med Little Einsteins och hela Julkalendern tex. )
Detta oavsett om jag kör NFS eller CIFS (disken jag vill åt sitter på en Ubuntuburk för övrigt, och inga lösenord eller firewall på den som spökar...)

matkoh
2008-03-01, 12:20
Hmmm.

Men vad är det för filtyper ?? .avi visas ex. inte

GregB
2008-03-01, 12:58
Filtypen för närvarande är .ts (med tillhörande filer) enbart... Som sagt har jag bara laddat över en massa inspelat material från den interna HDD'n.
Ska testa och slänga in ngn .mpg och mp3 och se om det händer nåt. Det skumma är att om jag kör scriptet "show mountpoints" så finns inte den nyskapade med. Jag hittar filen som används för automount (automount.sh under /var, där även fstab finns). Kan det vara mountmanagern som inte riktigt gör jobbet??

Kan man se på Ubuntu-burken vilka andra enheter som mountat ngt där?? Dvs kan jag från den se om 7025an verkligen mountat ?