handdator

Visa fullständig version : Canal Digital inkluderar HD-paketet i familjepaketet.



schteff
2008-03-03, 15:30
Hej, jag debuterar nu i detta forum i och med mitt första inlägg. Såg att det fanns en separat del av forumet av nyheter men det verkade rätt dött där och det här verkade det bättre lämpat.

Fick ett brev idag av CD som informerar enligt följande.

På grund av stark efterfrågan så kommer Canal Digital att ta bort HD-paketet för att dessa kanaler skall ingå i Familjepaketet, det handlar alltså om 7 kanaler, SVT HD, TV4 HD, History Channel HD, Discovery HD, National Geographic HD, Voom HD samt Silver HD. Dessa kanaler kommer att ingå i familjepaketet från och med 1 april.

Detta innebär att det blir ett nytt pris på familjepaketet på 209 kr/månad.

Dessutom kommer Eurosport HD den 25 maj och BBC HD den 1 september, och sen kommer alla fotbollsintresserade kunna se Fotbolls-EM och sommar-OS i HD.

Ett "tips" som framgår i brevet är att man kan beställa HD-box innan 31 mars så behåller man det gamla priset på 189 kr/månad i 24 månader vilket innebär 480 kr enligt mina beräkningar :).


Personligen välkomnar jag detta då jag tyckte att ett separat paket för HD-kanaler med reklam för 99 kr i månaden var lite överdrivet.

Jag kan dock tycka att de som inte är intresserade av HD eller fler kanaler tvingas på ett högre pris inte är lika förtjusta, när jag hoppade på CD så kostade det 169 kr i månaden och tror kortavgiften även har höjts en hel del.

CactusJack
2008-03-03, 23:08
Välkommen! Ja på sätt och vis är det bra, men för de av oss som jag som fortfarande har en traditionell tjock TV så är det ju som sagt inte så kul att betala extra för nåt man ändå inte har någon nytta av...

tjena
2008-03-04, 15:54
behöver man ett nytt kort då för att kunna se hd kanalerna..eller funkar det gamla

hingstin
2008-03-04, 17:47
Hej


behöver man ett nytt kort då för att kunna se hd kanalerna..eller funkar det gamla

....och behöver man en canal d HD box för att "aktivera" de nya kanalerna
Eller kan man köpa tex en Kathrein och sätta i sitt gamla kort som ju redan fungerar med cs eller lämnar HD kanalerna bort då?

~G

Sista_Bossen
2008-03-05, 13:52
Någon som har någon aning vad som händer med oss som redan tecknat hd-tjänsten för extrapengar och har en bra bit av kontraktet kvar?

schteff
2008-03-06, 03:00
Bra fråga, antar att CD inte har informerat er om det öht :)... hmm kan inte du kolla och återkomma?

Förresten någon som vet om man får behålla comboboxen från CD som man köpte för typ 500 riksdaler? Antar det men man vet ju aldrig

James Bond
2008-03-06, 13:27
Nu borde man väl få säga upp abbonemanget med CD utan uppsägningstid?

//JB

Polisen
2008-03-06, 16:30
Nu borde man väl få säga upp abbonemanget med CD utan uppsägningstid?

//JB

Ja med tanke på att abonnemanget skiljer sig från det du har avtalat med dem så.

James Bond
2008-03-06, 17:58
Jag har mailat och faxat min uppsägning får se vad dom säger. Enligt avtalet skall ändringar som är till nackdel för kunden inte omfattas av 3 månaders uppsägningstiden utan kunden har rätt att säga upp abbonemanget det datum ändringan genomförs.

James Bond
2008-03-08, 09:35
Fick mail från CD idag där dom skriver att Abonnemanget avslutas 2008-06-30
givitevis skall dom trilskas:mad: men jag ger mig inte Abonnemanget ska avslutas 2008-04-01.

vicecc
2008-03-08, 10:16
Ring deras kundtjänst istället så kan du nog få det ordnat. Du behöver nog inte skicka någon uppsägning för det behövde inte jag, fick det uppsagt kommande månadsskifte.

reidarberge
2008-03-09, 17:15
det är bara en smyg höjning,jag tror inte ett dugg på HDtv. hur många hd kanaler sänds på astra,hotbird? det är bara vi i NORDEN som satsar på HDtv. vänta tills itt systemet dycker upp .detta är nog ett bra tips.

Dizzy_dan
2008-03-10, 12:15
Fick mail från CD idag där dom skriver att Abonnemanget avslutas 2008-06-30
givitevis skall dom trilskas:mad: men jag ger mig inte Abonnemanget ska avslutas 2008-04-01.


Varför ska dom ge dig kortare uppsägningstid? Du får ju ett bättre utbud under din bindningstid för samma pengar..

James Bond
2008-03-10, 15:11
Varför ska dom ge dig kortare uppsägningstid? Du får ju ett bättre utbud under din bindningstid för samma pengar..

Uppsägningstiden är normalt 3mån men eftersom dom lade till hd-kanaler som jag inte kan få in och höjde priset från 189kr-209kr har man rätt att säga upp abonnemanget från och med det datum ändringen träder ikraft.
Dom ringde mig i morse och sa att det inte var några problem och mitt abonnemang
avslutas 31/3

Dizzy_dan
2008-03-10, 16:51
ok så du har ett löpande abb nu bara :P

då förstår jag.. trodde du hade ett abb som du hade bundit till 30/6

Djinn
2008-03-14, 07:05
Hej, jag debuterar nu i detta forum i och med mitt första inlägg. Såg att det fanns en separat del av forumet av nyheter men det verkade rätt dött där och det här verkade det bättre lämpat.

Fick ett brev idag av CD som informerar enligt följande.

På grund av stark efterfrågan så kommer Canal Digital att ta bort HD-paketet för att dessa kanaler skall ingå i Familjepaketet, det handlar alltså om 7 kanaler, SVT HD, TV4 HD, History Channel HD, Discovery HD, National Geographic HD, Voom HD samt Silver HD. Dessa kanaler kommer att ingå i familjepaketet från och med 1 april.

Detta innebär att det blir ett nytt pris på familjepaketet på 209 kr/månad.

Dessutom kommer Eurosport HD den 25 maj och BBC HD den 1 september, och sen kommer alla fotbollsintresserade kunna se Fotbolls-EM och sommar-OS i HD.

Ett "tips" som framgår i brevet är att man kan beställa HD-box innan 31 mars så behåller man det gamla priset på 189 kr/månad i 24 månader vilket innebär 480 kr enligt mina beräkningar :).


Personligen välkomnar jag detta då jag tyckte att ett separat paket för HD-kanaler med reklam för 99 kr i månaden var lite överdrivet.

Jag kan dock tycka att de som inte är intresserade av HD eller fler kanaler tvingas på ett högre pris inte är lika förtjusta, när jag hoppade på CD så kostade det 169 kr i månaden och tror kortavgiften även har höjts en hel del.

Är jag den enda CanalDigitalkunden som INTE har fått detta erbjudande? Har väntat ända sedan jag läste detta inlägg på att få samma erbjudande.

Spidde
2008-03-14, 10:53
JAg har inte fått den informasionen heller.

Feskarn
2008-03-16, 20:28
det är bara en smyg höjning,jag tror inte ett dugg på HDtv. hur många hd kanaler sänds på astra,hotbird? det är bara vi i NORDEN som satsar på HDtv. vänta tills itt systemet dycker upp .detta är nog ett bra tips.

"det är bara vi i NORDEN som satsar på HDtv. vänta tills itt systemet dycker upp .detta är nog ett bra tips."

Det där var roligt! Sanningen är istället att Sverige är det enda land i Europa som missade HD TV. "duktiga" Sverige missade alltså att satsa på HD och försöker nu reparera skada genom at säga att HD-TV ska finnas tillgängligt för alla 2015.
USA, Japan, Kina bygger för allt vad tygeln håller, varenda sportarena med aktning har HD TV

K.K.
2008-03-17, 08:11
"det är bara vi i NORDEN som satsar på HDtv. vänta tills itt systemet dycker upp .detta är nog ett bra tips."

Det där var roligt! Sanningen är istället att Sverige är det enda land i Europa som missade HD TV. "duktiga" Sverige missade alltså att satsa på HD och försöker nu reparera skada genom at säga att HD-TV ska finnas tillgängligt för alla 2015.
USA, Japan, Kina bygger för allt vad tygeln håller, varenda sportarena med aktning har HD TV
Sverige är en av de få länder som över huvud taget har HD-TV om man undantar de kommersiella bolagen som Canal Digital, Viasat, Sky etc. och som tillsammans täcker stora delar av Europa, inklusive Sverige med sina sändningar. Men ta fram en lista på vilka länder som har regelbundna sändningar som stöder ditt uttalande.

T-bird
2008-03-17, 15:03
Precis det är bara England som ligger före, annars är det mest spridda skurar med kanaler.

Kolla http://se.kingofsat.net/hdtv.php och dra en slutsats själv.

Djinn
2008-03-18, 09:29
Sverige är en av de få länder som över huvud taget har HD-TV om man undantar de kommersiella bolagen som Canal Digital, Viasat, Sky etc. och som tillsammans täcker stora delar av Europa, inklusive Sverige med sina sändningar. Men ta fram en lista på vilka länder som har regelbundna sändningar som stöder ditt uttalande.

Problemet är väl inte det att Sverige är ett av få länder som satsar på HD, problemet är väl att det ÅTERIGEN satsas på fel teknik.
Nu när Teracom gått över till digitalTV inser de att den tekniken de valt att satsa på kommer vara död inom 10 år, så då måste vi börja om på nytt.
Norge t. ex. väntar tills den nya tekniken finns tillgänglig innan de börjar slänga sina pengar i sjön.

HD kmmer väl troligtvis ersättas med vad som kan kallas FD och då kommer vi i Sverige återigen få byta ut allt som kostat miljarder att bygga ut.
Dessutom, vilka mer än CD och Via har HD-sändningar i Sverige(och med Sverige menar jag inte bara Sthlm, vilket många andra verkar göra)?

K.K.
2008-03-18, 12:49
Vi kommer att byta teknik ett antal gånger i framtiden oavsett om vi bor i Sverige, Norge eller någon annan stans.

James Bond
2008-03-18, 14:26
Problemet är väl inte det att Sverige är ett av få länder som satsar på HD, problemet är väl att det ÅTERIGEN satsas på fel teknik.
Nu när Teracom gått över till digitalTV inser de att den tekniken de valt att satsa på kommer vara död inom 10 år, så då måste vi börja om på nytt.
Norge t. ex. väntar tills den nya tekniken finns tillgänglig innan de börjar slänga sina pengar i sjön.

HD kmmer väl troligtvis ersättas med vad som kan kallas FD och då kommer vi i Sverige återigen få byta ut allt som kostat miljarder att bygga ut.
Dessutom, vilka mer än CD och Via har HD-sändningar i Sverige(och med Sverige menar jag inte bara Sthlm, vilket många andra verkar göra)?

Det stämmer det du säger teracom har satsat mpeg2 medan Norge satsat på mpeg4
man detta gäller det marksända nätet den tråd ligger under Canal Digital som sänder via satellit.

janbananfan
2008-03-21, 21:30
Vadå Sverige ensamma om HDTV? De flesta NHL-matcher jag ser på sänds (som det verkar) i HDTV i USA. Kommentatorerna (amerikanska) gör i alla fall reklam för att matchen sänds i HD. Vad jag har hört så har de satsat hårt på HDTV eftersom NTSC är så sunkigt, men det är bara hörsägen...

nex
2008-03-22, 00:06
En sak är iallafall säker och det är att Sverige ligger långt efter när det gäller HDTV om man jämför med Kanada/USA där de har en hel del HD kanaler sen en bra tid sen tillbaka..

T-bird
2008-03-22, 09:25
Man kan inte jämnföra med vad dom har i USA, dom har ett helt annat tittarunderlag.
Där sändes dussintals kanaler och även i färg på 50 talet, när det inte ens fanns TV här.
Vi fick färg och TV2 68-69, från det att TV3 började sända -88 så har utvecklingen gått fort.
Men det är bara att inse att det bara bor 9 miljoner här och sen ett antal som inte vill betala en krona för det som dom ser på, så vem ska betala för all utveckling?

richard_roe
2009-09-21, 13:27
Hej



....och behöver man en canal d HD box för att "aktivera" de nya kanalerna
Eller kan man köpa tex en Kathrein och sätta i sitt gamla kort som ju redan fungerar med cs eller lämnar HD kanalerna bort då?

~G

En högst intressant fråga som ingen svarat på. Har själv en Kathrein och ett CD-abb men har inte köpt någon HD-receiver av CD. SVT HD kan jag se men får ingen bild på de övriga HD-kanalerna. Frågan är om jag måste köpa en HD-box av CD för att dom ska aktivera alla HD-kanaler på mitt kort. Någon som vet?

bpl
2009-09-21, 13:43
Du behöver inte en CD HD box för att "aktivera" HD kanalerna.

Camen som du använder på din Kathrein måste skicka EMM till ditt kort för att kanalerna ska hoppa igång.

poolle
2009-09-21, 13:50
richard_roe:

Har en Vantage HD8000S och ser alla HD kanaler utan problem så du ska se om du abonnerar på familjepaketet. Du ska inte behöva en CD godkänd mottagare.

Har testat med olika kort och det funkar bra

lordarcane
2009-09-24, 12:18
Det kommera att ta lååång tid innan vi får någon annan teknik än hd/full hd. Marknaden behöver sälja en jämrans massa prylar innan de har tillbaks de utvecklingskostnader de lagt ut för hd tekniken. Kolla på DVD som fortfarande lever tex, samma sak pratades om där, att den tekniken redan skulle vara förlegad. Så, räkna med att det kommer att dyka upp fler hd kanaler och sändningar.