handdator

Visa fullständig version : LCD eller Plasma?



Mozer
2008-03-20, 17:41
Vilken ska jag välja? Kom ge mig mig tips nu, för i nästa vecka tänkte jag inhandla mig en ny tv.

Priset ska ligga runt 10k. Fast nån tusenlapp hit eller dit spelar ingen, bara man får en bra sak för pengarna.

trollhattan
2008-03-20, 18:04
Ska du koppla dator eller konsoll till den så ä nog LCD att föredra, annars plasma

Skarre13
2008-03-20, 18:22
Är det en 42" som du ska ha?

Jag ska nämligen också köpa mig en ny.
Det står mellan 3 stycken.
Nya LG'n 42PG6000 Väldigt snygg bra bild något dyrare 13000:-
Samsung 42Q97HD Något sämre bild, inte lika snygg "Men helt okey" men något billigare, 10000:-
Så har Panasonic TH42PX70 Lite osäker hur pass bra bild det är på denna men fått väldigt fina betyg, dock inte så snygg priset 10000:-

Samtliga är Plasma. Jag kommer nog slå till på LG'n eller Samsungen, lite beroende på hur mycket jag vill lägga ut.

Mozer
2008-03-20, 19:20
Jag har kollat på både 37'' och 42'', så jag har inte låst på mig någon av dom.

Skarre13:
Tackar. Jag ska titta lite närmare på dom där du tipsat om.
Den där Panasonic är en av dom jag kollat på faktiskt.

husmor
2008-03-22, 00:50
Kolla in energiförbrukningen innan du köper, energiförbrukningen => hög => större risk för att något ska gå sönder eller inte fungera korrekt.

Kolla även upp vilken pixel-garanti-klassning det är på TV, dvs hur många pixlar som kan gå sönder utan att det täcks av garantin.

Angående TV från LG och Philips: Gemensamt dotterbolag LG-Philips som tillverkar TV-apparaterna, dock har jag för mig att TV-apparaterna som det står på Philips har bättre pixel-garanti-klassning än de som det står LG på.

ikea-lampa
2008-03-23, 22:00
Kolla in energiförbrukningen innan du köper, energiförbrukningen => hög => större risk för att något ska gå sönder eller inte fungera korrekt.

Kolla även upp vilken pixel-garanti-klass det är på TV, dvs hur många pixlar som kan gå sönder utan att det täcks av garantin.

Angående TV från LG och Philips: Gemensamma dotterbolaget LG-Philips som tillverkar TV-apparaterna, dock har jag för mig att TV-apparaterna som det står på Philips har pixel-garanti-klass än de som det står LG.

Vill du inte förklara vad hög och låg energiförbrukning är då.

Det är inne med stora tvn, alla ska ha minst 40 tum, blir ju bara suddigare bild i mina ögon :)

buddhabar
2008-03-24, 10:38
när det gäller lågpris tv spelar det egentligen inget roll vilken man väljer. om du ska ansluta datorn kan jag dock rekommendera SONY 40w3000 lcd fullhd med (just nu) ganska bra pris!. lite dyrare än 10K men får du en bra tv.

husmor
2008-10-05, 18:28
Vill du inte förklara vad hög och låg energiförbrukning är då.

Det är inne med stora tvn, alla ska ha minst 40 tum, blir ju bara suddigare bild i mina ögon :)

Energiförbrukning brukar väl vara Watt på all elektronik? Eller har har jag missat någon produkt där det inte är så?

TouchMan65
2008-10-06, 03:54
Kan denna länk vara till nån nytta?
http://hdtvinfo.se/

arrow
2008-10-14, 22:48
Kolla in energiförbrukningen innan du köper, energiförbrukningen => hög => större risk för att något ska gå sönder eller inte fungera korrekt.

Kolla även upp vilken pixel-garanti-klassning det är på TV, dvs hur många pixlar som kan gå sönder utan att det täcks av garantin.

Angående TV från LG och Philips: Gemensamt dotterbolag LG-Philips som tillverkar TV-apparaterna, dock har jag för mig att TV-apparaterna som det står på Philips har bättre pixel-garanti-klassning än de som det står LG på.

Måste bara svara på denna......

Att det skulle vara en koppling mellan förbrukning och risk att gå sönder.... det är ju en riktigt dålig gammal myt....... Det handlar nog mera om komponenter och inte förbrukning.... förbrukning = Värmeutveckling
ingen fara med värmen om den är byggd korrekt.... det är som att säga att större TV apparater går sönder oftare... då större skärmar ofta kräver mer watt för det är större yta att tända....

Gällande TV så tror jag personligen att jag skulle köra på en Plasma, att det bränner in osv. är i stort sett bort byggt...

Det går hitta riktigt bra priser i t.ex. tyskland, men titta då på pixel garantin den skiljer sig ofta mellan tyskland och sverige... men jag tittade på en platt LCD 52" och det diffade ca 5000kr inkl frakt osv.

Men en panasonic plasma 100hz är en riktigt vettig TV, finns en anledning till varför pioneer ev. ska börja använda panasonics bildrör efter nyår...

LCD är sjukt bra gällande dator film osv. men är kännsligare när det gäller in signalen.... har en 50" plasma och en 46" LCD full HD både är kanon på HD film.... men plasman ger mycket bättre bild på TV.....

men smaken är som baken....

penta77
2008-10-18, 00:11
Jag kan varmt rekommendera Panasonic plasma, köpte en 50" i våras och är helnöjd.

Både när man kör vanlig SDtv och när man tittar på BR film i full HD.

Det där med strömförbrukningen vet jag inte om man ska hänga upp sig på, jag har då inte märkt någon skillnad.

StarMike
2008-11-04, 14:40
Ska du ha över 40" ska du ha plasma. Under det är det LCD som gäller. Över 40" har LCD svårt att hänga med och det blir gära "grötigt" i bilden.