handdator

Visa fullständig version : Får "sidan kan inte visas" från externt nät



pemani
2008-03-21, 08:29
Då jag inte fick igång streamingen från externt nät när jag satt bakom en router så köpte jag istället in en switch som dreamboxen nu sitter bakom. I switchen sitter även min linksys router som i sin tur har alla datorerna kopplade i sig.

När jag hemifrån ansluter till dreamboxen går det numera perfekt avsett från vilken dator. Med tanke på att dreamboxen inte sitter bakom routern som får dom ju extern olika ip-adresser. Alltså routern en och dreamboxen en annan.

När jag nu sitter på ett helt annat nät så kan jag pinga routern utan problem men inte dreamboxen. När jag försöker ansluta till ip:n eller dns:en jag ställt in så blir det bara "sidan kan inte visas". Jag hade tidigare port 5858 men har nu ställt in port 80 istället.

Håller på att bli tokig på detta. Förslag?

Edit: Nevermind, fick igång det, var något med mjukvarubrandväggen som spärrade.

snake
2008-03-21, 09:23
Hej

Du kan inte använda port 80. Den är dedikerad till just web. Förslagsvis ansluter du boxen till routern då boxen saknar brandvägg. Använd dej av portforwarding för streamning och håll dej till portar som inte används till nått annat.

//snake

pemani
2008-03-21, 10:44
Nu slutade det fungera igen. Det fungerade ett tag med port 80. Varför skulle det inte fungera med port 80? Det fungerade ju uppenbarligen ett tag.. Nu kan jag dock inte ens ansluta igen..

Snouser
2008-03-21, 11:36
Hur har du kopplat igentligen?
Du har koppla dina saker så här.

Internet --> Router --> Swticher --> Enheter

Av vilket anledning vill du koppla dreamboxen direkt till internet?

Gör om gör gör rätt helt enkelt så ska de funka.
Riktar portarna och ställ in din brandvägg.

pemani
2008-03-21, 11:39
Jasså är det så jag har kopplat? Det var mer än jag visste.. =)

Nej jag har kopplat så här:

Internet
|
Switch - Dreambox
|
Router
|
Datorer


Anledningen att jag valt att koppla dreamboxen direkt mot Internet är att jag har samma problem som en miljard andra, får inte streamen att funka externt om dreamboxen sitter bakom router. Har öppnat rätt portar m.m. men får bara "unable to connect" i VLC. Jag kan logga in på dreamboxen (när den är bakom routern) utan problem men får ingen bild, kan få ljud med apid grejen eller vad det heter i Enigma.

Dock tror jag att det är min switch som bråkar och "tappar" kontakten.

pemani
2008-03-21, 15:18
Lite humor är att när en polare på samma nät som dreamboxen ligger på (bahnhof) försöker ansluta så går det perfekt och DÅ fungerar det även att ansluta där jag sitter (telia). Dock så efter ca 5 min är det samma sak igen där jag sitter, går inte att ansluta. Ber jag då honom ansluta igen så kommer han åt inlggningen utan problem och då kommer även jag åt den igen från där jag sitter. Är precis som någon session som går igång när polaren accessar och som dör efter 5 min eller liknande. Men varför kan jag inte logga in härifrån direkt? Kan det bero på switchen? Tycker det inte kan bero på så mycket i dreamboxen då jag bara har ställt in dhcp och port 80.

Anledningen att jag kör port 80 är att i princip alla andra portar är spärrade där jag sitter.

pemani
2008-03-21, 17:08
uppdatering:

Det verkar helt klart som att den "loggar ut" efter ca 5 min om man inte gör något med den. Nu har jag haft en stream igång i drygt 15 min och det går fortfarande klockrent. Skulle jag dock stänga ner streamen kan jag lova att jag inte kan logga in om 10 min igen. Finns det någon sådan funktion? Alltså att man blir utloggad om man inte aktivt använder dreamboxen?

Jag har en polare här som också har en likadan dreambox, 500c, och han kan logga in på sin härifrån utan som helst problem när som helst. Han har även sin bakom en switch efter att ha haft problem att få igång streamen när den satt bakom en router.

Jag har gemini 4.20 medans han har senaste leatherface (dock gammal).

penguinfriend
2008-03-21, 20:30
Jasså är det så jag har kopplat? Det var mer än jag visste.. =)

Nej jag har kopplat så här:

Internet
|
Switch - Dreambox
|
Router
|
Datorer


Anledningen att jag valt att koppla dreamboxen direkt mot Internet är att jag har samma problem som en miljard andra, får inte streamen att funka externt om dreamboxen sitter bakom router. Har öppnat rätt portar m.m. men får bara "unable to connect" i VLC. Jag kan logga in på dreamboxen (när den är bakom routern) utan problem men får ingen bild, kan få ljud med apid grejen eller vad det heter i Enigma.

Dock tror jag att det är min switch som bråkar och "tappar" kontakten.

Hur många ip-adresser har du i ditt abbonnemang hos din ISP ?. Har du bara 1 fungerar inte ovanstående koppling

pemani
2008-03-21, 20:55
Tack för svar!

Jag får ha 10 st.

För att sammanfatta läget:

Jag har alltså en Dreambox 500C som sitter bakom en switch (dock har jag även testat med en rak tp till jacket i väggen utan routrar, switchar, datorer etc som ska kunna störa) och när jag ska accessa den från externt nät så går det oftast inte. Får bara "sidan kan inte visas". Om då någon granne eller liknande fyller i ip:n i IE/firefox så kommer man omedelbart fram till inloggningen och DÅ kan även jag logga in från det externa nätet. Gör jag då inget på säg 5 min så är det kört igen, då kan jag inte logga in. Idag hade jag en stream igång i 2,5h utan minsta problem. Men på en gång när jag släckte fönstret och väntade några min så gick det inte att logga in igen. Kan inte heller pinga, helt dött. Har DHCP inställt i den och port 80.

Har en polare med exakt samma ISP och box. Han kan accessa sin konstant från samma externa nät. Han kan alltså sätta sig vid min dator på arbetet och logga in på sin box utan problem.

Det som skiljer mellan oss är:

Jag ligger på ett 82-nät medans han ligger på 2xx...nånting. Dock bahnhof båda två. Han har senaste leatherface imagen medans jag har gemini 4.20.

Nu när jag kom hem så kan jag accessa den hela tiden utan minsta problem.

Vad fasiken kan jag göra? =/

penguinfriend
2008-03-21, 22:40
Förklara lite mer tekniskt vad du menar med "när jag ska accessa den från externt nät" Vad menar du med access ? Vad menar du mec ett extern nät ? Sedan pratar du om "logga in". är det någonting annat än accessa ?? Till sist en fråga. Var läser du av IP-adressen som DHCP ger dig (GUI or telnet) Regards

pemani
2008-03-22, 00:22
Förklara lite mer tekniskt vad du menar med "när jag ska accessa den från externt nät" Vad menar du med access ? Vad menar du mec ett extern nät ? Sedan pratar du om "logga in". är det någonting annat än accessa ?? Till sist en fråga. Var läser du av IP-adressen som DHCP ger dig (GUI or telnet) Regards

När jag sitter på ett annat nät än det nät där dreamboxn finns. Dreamboxen finns på ett nät genom bahnhof. På jobbet har vi en telialina istället.

Med att logga in/accessa menar jag att logga in till engimah genom webläsaren så jag kan köra web tv:n eller starta VLC streamen.

Jag har ju gemini 4.20 så jag kollar på communication eller connection settings i GUI:t på TV:n, där står dchp aktivt och sen får jag en ip m.m.

Har försökt hela dagen och direkt när jag pingar eller loggar in på den från bahnhof nätet så "vaknar den till liv" och jag kan logga in på den från vilket annat nät som helst (t.ex. telia). Med tanke på att jag kan logga in på den från bahnhof kan det väl knappast vara nåt fel med nätverksdelen? Varken hårdvaru eller mjukvarumässigt fram till själva dreamboxen åtminstone.

Kan det vara gemini 4.20 imagen som inte är optimal? Har läst om många andra som har problem med denna, dock inte exakt detta fel. Tänkte dra in gemini 4.00 eller ev leatherface. Vad tror ni?

pemani
2008-03-22, 11:45
Asså jag tänkte börja om från början då detta inte funkar som det var tänkt.

Tänkte nu istället satsa på leatherface imagen. Men då kommer ett par frågor.

1. .Om jag ska flasha med dreamup och nollmodemkabel. Måste jag köra någon erase eller liknande eller är det bara att connecta och välja leatherface imagen så skriver den över min aktuella gemini 4.20?

2. Ska jag göra något innan, köra en factory reset i boxen?

3. Vilken cam ska jag använda? Jag har ju ett riktigt comhem abonnemang, alltså inge cardsharing. Vill bara ha in de kanaler jag betalar för som i en vanlig box.

4. Mgcamd är det bara för card sharing? Jag har installerat den men får bara svart bild. Enda camen jag fick bild med var ccamd3 tror jag den hette. Är det normalt?

edit: ok fick reda på att det fanns en erase flash i dreamup efter lite nogrannare sökning. Dock undrar jag fortfarande vilken cam jag ska köra när leatherface imagen är färdigflashad..

Eller finns det något annat jag kan testa innan jag byter image? Får alltså ingen kontakt med dreamboxen från andra nät än mitt eget om den inte ex streamar konstant. Kan inte pinga eller inget.. Dock går det inom samma nät (bahnhof) till viss del.

pemani
2008-03-22, 13:45
Jag har nu kopplat in den bakom routern igen då jag måste kunna få stream där. Finns det någon annan som har en linksys router och kan förklara era inställningar i routern? Mitt företag har i princip alla portar spärrade så jag måste köra på port 80, det ska väl gå?

Men hur och vilka portar ska jag öppna i routern? Port 80, 31338, 31339, 1234?? ska jag öppna alla eller bara vissa? Alla säger typ olika så man blir så osäker. Jag har denna layout:

Portintervall
Tillämpning Start Slut Protokoll IP-adress Aktivera


Hur ska det stå i denna?

Tillämpning: dreambox
Start:
Slut:
Protokoll: Båda (tcp/udp) förmodar jag
IP adress: 102 (då dreamboxen fårr detta ip)
Aktivera: JA


Vad ska "start" och "slut" vara?

penguinfriend
2008-03-22, 14:21
Det är ingen ide att öppna portar i routern som sedan är stängd hos ditt företag. Regards

penguinfriend
2008-03-22, 14:31
När jag tittar på min dreambox så verkar vlc streamingen vara på port 31339 Regards

pemani
2008-03-22, 15:02
Det är ingen ide att öppna portar i routern som sedan är stängd hos ditt företag. Regards

Jo men jag har exakt samma problem här hemma plus att en polare på jobbet har exakt samma dreambox och på arbetet funkar det perfekt för han. Port 80 är ju öppen så det lär väl funka?

Edit: dessutom gick det ju perfekt att streama till arbetet då jag hade dreamboxen kopplad genom en switch enbart, dock har jag ju då problemet att den inte alltid går att connecta istället. Vill ju gärna ha den bakom routern..

penguinfriend
2008-03-22, 15:56
Jo men jag har exakt samma problem här hemma plus att en polare på jobbet har exakt samma dreambox och på arbetet funkar det perfekt för han. Port 80 är ju öppen så det lär väl funka?

Edit: dessutom gick det ju perfekt att streama till arbetet då jag hade dreamboxen kopplad genom en switch enbart, dock har jag ju då problemet att den inte alltid går att connecta istället. Vill ju gärna ha den bakom routern..

Skall du komma åt dreamboxen genom routern så skall routern öppnas med NAT- bryggning om du har fler en en maskin och tala om till vilken maskin/port som resp port skall öppnas. Hur detta göres på LinkSyS vet jag inte Regards

pemani
2008-03-22, 16:14
Skall du komma åt dreamboxen genom routern så skall routern öppnas med NAT- bryggning om du har fler en en maskin och tala om till vilken maskin/port som resp port skall öppnas. Hur detta göres på LinkSyS vet jag inte Regards

Jag har ju gjort som i mitt tidigare inlägg en liten bit upp, men jag vet inte vilka portar som ska stå som "start" och "slut". Ska det stå 80 på båda eller 80 på start och 31339 på slut eller nåt annat?

penguinfriend
2008-03-22, 16:28
Jag har ju gjort som i mitt tidigare inlägg en liten bit upp, men jag vet inte vilka portar som ska stå som "start" och "slut". Ska det stå 80 på båda eller 80 på start och 31339 på slut eller nåt annat?

om skriver 80 på start och 31339 på slut så öppnar du ju alla portar däremellan men dreamboxen har ju inte så många portar som den använder. Följande kommando i dreambox shell-kommando ger dig den information om vilka portar dreambox lyssnar på. > netstat -an | grep LISTEN PS. Du behöver inte öppna för UDP

pemani
2008-03-22, 17:23
om skriver 80 på start och 31339 på slut så öppnar du ju alla portar däremellan men dreamboxen har ju inte så många portar som den använder. Följande kommando i dreambox shell-kommando ger dig den information om vilka portar dreambox lyssnar på. > netstat -an | grep LISTEN PS. Du behöver inte öppna för UDP

Om så du menar att jag borde kunna köra

start: 31339, slut: 31339 och enbart tcp?
men jag lär väl öppna port 80 också för webben? dock fick jag skriva:
start: 80, slut: 81 annars gick det inte att logga in av någon anledning.

pemani
2008-03-26, 10:14
Finns det någon funktion/inställning i boxen som gör attden går ner i något viloläge eller liknande? Det känns precis som att den gör det då man enbart kan connect mot den i 5 min från externt nät. Gör man inte det så måste den startas om etc för att man ska kunna ansluta på nytt. Någon?