handdator

Visa fullständig version : Tv-kort



ikea-lampa
2008-03-23, 22:21
Tja alla som har tv-kort på sin dator.

Hur bra kvalitet på bilden brukar ni få med ert tv-kort?


För mig har bilden varit jävligt dålig. Jag har ett hauppauge win-tv hvr 1300 kort och det kom med datorpaketet. Vet inte varför bilden varit så usel. Jag har kopplat in videon också en gång för att överföra ett VHS-band till datorn, VHS:en är bra, men överföringen är sämre. Bilden kanske skulle blivit bättre om jag hade använt mig av S-video, jag använde den andra typen, den med tre färgerna (kan inte alla termer).

Berätta lite om era tv-korterfarenheter.

MVH

Rolsten
2008-03-23, 23:13
Det kortet klarar väl DVB-T?
Då blir bilden så bra som Boxer sänder ut, och beroende på vilka filter/uppspelare du använder.
Att analog överföring ser skit ut är väl inte så konstigt. Det brukar uppstå färgblödning och en massa annat som syns mycket tydligare på en datorskärm.
Fininställning kan hjälpa.
RGB är snäppet bättre än S-Video

cry_wolf
2008-03-24, 09:35
Det beror lite på vad du har för koppling mellan dator -> tv med. Jag har mycket bättre bild via tvkortet pga att jag har dvi-hdmi mellan dator och tv istället för scart som det är från dilogboxen. Precis som det är bättre bild på den inbyggda mottagaren i tv:n jämfört med dilogen.

ikea-lampa
2008-03-24, 16:02
Det kortet klarar väl DVB-T?
Då blir bilden så bra som Boxer sänder ut, och beroende på vilka filter/uppspelare du använder.
Att analog överföring ser skit ut är väl inte så konstigt. Det brukar uppstå färgblödning och en massa annat som syns mycket tydligare på en datorskärm.
Fininställning kan hjälpa.
RGB är snäppet bättre än S-Video

JA, har för mig att det finns DVB-T inställning i mitt WIN-TV program. Jag får nog trixa med kortet lite mer för att se om det blir bättre eller inte, tack för hjälpen.:thumbup:

ikea-lampa
2008-03-25, 15:25
Nu har jag trixat med kortet och kommit fram till att det är splittern som sabbar bilden. Annars är bilden riktigt bra om jag kopplar tv-kabeln direkt till datorn.

Jag vill kunna titta på tv på datorn också, finns det splitter av bättre kvalitet?