handdator

Visa fullständig version : Tele2, digitalbox/HD-inspelare Humax CX PVR-9200C



tomjn
2008-03-26, 23:35
Hej, jag har några frågor om PVR-digitalboxen Humax CX PVR-9200C.
( http://www.tele2.se/tv-start-digital-tv-box.html )

Finns det kanske någon här som har en sådan och kan dela med sig av sina erfarenheter ?

Jag har framför allt två frågeställningar (om kopieringskydd resp. hur hårt kopplad boxen är till Tele2) som jag gärna skulle vilja ha svar på:

Kan man kopiera de inspelade programmen fritt till en extern hårddisk via USB-gränssnittet eller kan det kanske vara så att vissa kanaler/program som man spelar in blir kopieringsskyddade ?
(Vilket filformat blir det förresten på de inspelade programmen/filerna, d.v.s. VOB, DivX,... ?)

Om jag beställer boxen och Tele2-abonnemanget, kommer boxen då endast att vara användbar så länge jag har kvar Tele2-abonnemanget ?
Eller kommer den att gå att använda som hårdiskinspelare t.ex. om jag skulle flytta till en lägenhet där det finns ett fritt kabel-TV-basutbud som inte kräver någon box alls ?
Är den kanske också möjlig att använda tillsammans med Boxer eller Canal Digital kabel-TV ?

/ Tom

T-bird
2008-03-27, 17:44
Har ingen erfarenhet av boxen men kan ge lite generella åsikter/tips ändå ;)
När det gäller funktionaliteter så brukar det lovas runt men hållas tunt, boxarna brukar ha mycket buggar och det är klent med uppdateringar till dom.
Såg att du ställt samma fråga på Min Hembio och om du läst där vad ComHem folket tycker om föregångaren (1000C) till den här så kanske du förstår.
Om det är prioriterat för dig att kunna spara inspelat material så titta på någon alternativ box istället, alla DVB-C boxar med conax fungerar oavsett vad Tele2 säger.

Över till frågorna.

Q: Kan man kopiera de inspelade programmen fritt till en extern hårddisk via USB-gränssnittet eller kan det kanske vara så att vissa kanaler/program som man spelar in blir kopieringsskyddade ?
(Vilket filformat blir det förresten på de inspelade programmen/filerna, d.v.s. VOB, DivX,... ?)
A: Vanliga boxar brukar inte ha sån funktionalitet öht, dom tycker att det räcker med att du (förhoppningvis) kan titta på det det du spelat in. Att kunna spara det på någon annan form av medium är inte prioriterat.

Q: Om jag beställer boxen och Tele2-abonnemanget, kommer boxen då endast att vara användbar så länge jag har kvar Tele2-abonnemanget ?
Eller kommer den att gå att använda som hårdiskinspelare t.ex. om jag skulle flytta till en lägenhet där det finns ett fritt kabel-TV-basutbud som inte kräver någon box alls ?
Är den kanske också möjlig att använda tillsammans med Boxer eller Canal Digital kabel-TV ?
A: Aldrig till Boxer det är DVB-T. Däremot till andra som sänder digital kabel tv med conax, såsom ComHem, CD + många andra smånät.
Du kan heller inte använda den för att spela in analog TV

Totek
2008-05-14, 21:18
Vad jag fick reda på av Tele2 så GÅR det att använda boxen hos dem som har BOXER. Alltså Humax CX PVR-9200C fungerar även på Boxers nät vad jag har fått höra. Men om någon fått reda på annat... Ja... Då har ju Tele2 fått fel information.

/Totek

T-bird
2008-05-14, 21:47
Det är en teknisk omöjlighet att kunna se DVB-T (marksänt) med en DVB-C (kabel) mottagare.

Om nu någon på kundtjänst skulle sagt det så antingen:
A - Ljuger dom.
B - Vet inte vad dom pratar om.

Det troliga är alternativ B, eftersom dom sällan vet vad dom pratar om.

Totek
2008-05-14, 21:53
hmm... Jadå det kanske är så att de ljuger...
Håller på att leta upp lite info om det just nu