handdator

Visa fullständig version : Bilden hackar, Nvida 9600GT Amd X2 5600



habul
2008-04-06, 19:00
Jag har ganska ok dator med 2 gb ddr800 ram, nvida 9600 Gt kort och AMD x2 5600 CPU
Moderkort är ASUS med nforce 570 chipset

SVT HD tar ca 30% av cpu användning, HDDVD film tar ca max 27% av CPU, DVD filmer typ 12% eller lägre.
Jag matar ut 720p till projektor och bilden är bra, den kan jämföras med min Denon DVD spelare som låg runt 7000 kr för två år sen.

Men bilden hackar, speciellt ser man det på eftertexter i slutet av filmen, de flyter inte utan flyttar sig i små hackar.
Man ser det också om kameran flyttar sig hastig, då märker man små hackar.

Ett konkret exempel är i HD-DVD filmen Swordfish, finns där en scen i början ner Travolta går mot utgången i lokal där han pratade med FBI. Då kamera zoomar ut hastig och hackningar förekommer.

Jag är väldig kräsen när det gäller ljud och bild, så jag undrar om någon expert vet om det går att fixa det här eller det är någonting man måste leva med.

Jag har provat HDDVD med PowerDVD, WINDVD, Nero ShowTime, även vanliga DVD har jag testat med samma program och då är svårare att se samma fel men den fins även där.

TV kör jag med DVBviewer och jag har testat många dekoders. Flyt problem finns även där.

Teeo
2008-04-07, 07:04
Det första du ska kolla är dina frekvens (HZ) inställningar och se ifall det blir bättre. Frekvensen på projektorn/skärmen ska vara den samma som på det material du vill titta på.
Nästa steg är att köra med DScaler codecen. Jag tycker den flyter på bäst. Själv använder jag den till allt som den klarar att spela upp (ej HD material).