handdator

Visa fullständig version : Kan man bygga om en PC med Win/Lin och nyttja som "Dreambox" ??



bdapaho
2008-04-13, 23:31
Hej,

2 Frågor:

Undrar om man bygga om en PC med antingen Win/Lin OS och nyttja som "Dreambox" ??
Jag har idag en DM600S men skulle vilja kunna titta direkt på divx/xvid m.m direkt på TV och inte streama mha VLC som jag får göra med min DM600S.
Någon som har några tips ?


Jag har sett ett program som man kunde använda för att ställa in sin parabol "Dreamset".
Är det någon som har någon erfarenhet av detta prog. ? Eller finns det några andra bra progz. ?

/Bdapaho

p.s TFEMBF :thumbup:

mami
2008-04-14, 07:35
Det du söker är nog en "HTPC". Kolla i HTPC forumet, så tror jag nog du hittar vad du söker!

/Mami

Aldarin
2008-04-14, 12:34
Eftersom jag och bdapaho diskuterat frågan så vet jag vad han frågar efter, jag skall förtydliga.

Alltså, kan man med hjälp av en ordinär PC med Windows eller Linux simulera Dreambox funktionallitet?

Alltså ta del av cardsharing (emulering av kort) etc?

Anledningen till att detta skulle vara intressant skulle kunna vara att man redan sitter på en eller flera PC's som man skulle kunna peta in en DBV-S mottagare i (exempelvis) och därmed slippa köpa på sig en Dreambox.

Frågan är, är detta möjligt?

// Aldarin ...

juppe
2008-04-14, 13:00
Om du kollar upp vad en HTPC är, så har den ju i princip samma funktionallitet som en dreambox plus lite mer. Och det finns ett antal olika program att använda, både i linux och windows som klarar det du efterlyser, så det är bara att läsa på om HTPC.

Aldarin
2008-04-14, 13:22
Jappa, jag rotar runt i HTPC-forumet som besatt ;)

Skulle du kunna peka mig mot några trevliga trådar så skulle det uppskattas innerligt.

Som det är idag så kör jag en MCE med FireDTV-T, med boxerkort i - jag skulle vilja lägga till en DVB-S och haka på CS med ett Dreamboxgäng - utan att för den sakens skulle behöva skaffa mig en Dreambox.

Vidare har jag förstått från de trådar jag läst att MCE inte är att föredra gällandes CS (funkar inte alls förstår jag det som), och att MediaPortal har strypt funktionen i de senare versionerna.

Tacksam för all hjälp!

// Aldarin ...

juppe
2008-04-14, 14:25
Vad det gäller MCE, så har jag inte en aning, men när det gäller Media Portal så stämmer inte det du skriver, snarare så att dom har lagt till en hel del vad det gäller CS, men det FÅR ABSOLUT INTE diskuteras på deras forum. Diskussionerna pågår istället på http://dvbn.happysat.org/ där finns en hel avdelning för bara Media Portal plus att det finns en del annat under development. Jag har testat lite med Media Portal och CS och det funkar, men kanske inte så stabilt som man skulle vilja, men dom håller på att fixa med det, så förhoppningsvis så ska det komma något som är stabilare, det kan också vara att mina inställningar inte är helt rätt. Tycker i alla fall att du ska testa det, annars finns det ju program för Linux som gör samma sak som Media Portal, tror det heter MythTV.

/Juppe

islander
2008-04-14, 20:28
Alltså ta del av cardsharing (emulering av kort) etc?
Frågan är, är detta möjligt?
// Aldarin ...

Ja, det funkar utmärkt, för tex windows baserade datorer behöver du ett lämpligt program finns flera tex http://www.dvbdream.org samt ett plugin som du kopplar mot en server. Det är allt.

forhike
2008-04-14, 23:44
man kan köra cardsharing i mce, och använda bl.a dvb-s kort

progdvb (för att lira med dvb-s kortet och koppla upp sig till cardserver.
och sedan dvbsbridge (för att emulera ett dvb-t kort som hittas i mce)
dvbsbridge fungerar sedan som en länk mellan progdvb och mce.

finns samma sak fast för MyTheatre och sedan dvbsbridge (för att emulera ett dvb-t som hittas igen när man kör mce)

Aldarin
2008-04-16, 13:43
Strålande info, tack!

// Aldarin ...