handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att göra min HTPC ljudlös?



sverre
2008-04-25, 06:40
Hej alla!

Jag har sedan ca 1,5 år sedan en barebone från MSI som HTPC:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309317&cks=SPK

Eftersom den är ansluten till vår TV och står i vardagsrummet hade det ju varit skönt om det hade varit en hyfsat ljudlös liten sak. Man räknar nästan med det.

Nu är det dock inte fallet - den för ett j-a oväsen. Kanske står den lite för trångt, men jag är hellre ute efter nån alternativ kylning än att ställa HTPC'n i det öppna och exponera alla sladdar som går in i eländet.

Finns det någon som har tips om hur jag ska kunna tysta ner maskinen? Är vattenkylning ett alternativ, eller kan det finnas nån annan bra lösning?

ElFeo
2008-04-25, 11:47
Edit: Flyttade till annan forumdel

A och O inom tysta maskiner är effektsnåla komponenter. Det beror helt enkelt på hur mycket pengar du vill lägga ner samt om du är beredd att offra prestanda. Det finns idag ett antal processorer med helt ok kraft som kan driva en HTPC med HD-upplösning som samtidigt är effektsnåla. Sedan finns det chassin som är utvecklade för just ändamålet att ha passiv kylning (se mCubed t.ex. som är ett chassi som hjälper dig att ha en helt passiv kylning).

Vill du använda din nuvarande dator så kanske vattenkylning kan vara eett alternativ, det har jag dock ingen erfarenhet av (mig veterligen så blir det ytterligare en pryl vilket gör att det går bort för mig).

Håller fortfarande på att sätta upp min HTPC med effektsnåla komponenter. Det är inte klart ännu - men kommer återkomma så fort jag är klar med mina resultat.

timerx
2008-04-25, 16:48
Jag skulle vilja säga att vattenkylning är en lösning. Bara du vet vad du gör och är medveten om riskerna som kan uppstå om du gör fel.

När det gäller luftkylning så är min erfarenhet att det oftast är nätagget som för ett hemskt oljud. Ett litet test du kan göra som jag brukar göra är att sätta fingret i fläktarna för att ta reda på vart oljudet kommer ifrån.
Dock så är inte detta heller så bra då du kan förstöra fläkten :)

mats.lundqvist
2008-12-01, 16:28
Det bästa är att ha svala komponenter. Samt minimera antalet fläktar och maximera storleken på de som finns.

Det som ger mest effekt på ljudnivån på din htpc, skulle nog vara att ta bort nätagget och köra med ett picoPSU nätagg istället. Då får du bort ca 10-15W värme samt en hel del ljud.

Steg två är att kanske byta ut hårddisken mot en laptophårddisk? En desktophdd drar ca 10W vid last (som blir värme så klart), och en laptophårddisk ca 1,5w samt är mycket tystare.

cpufläkten/kylflänsen brukar generellt sätt vara helt ok som standard, men annars så kan du väl titta på att köpa en som låter lite mindre och kyler bättre?

Tänk på att om du har fått bort nätagg och bytt hårddisken så kommer det att vara svalare inne i lådan och då kommer din cpufläkt att varva mindre...

Så pröva mina tips i ordning :)

/Mats