handdator

Visa fullständig version : dreambox kan den funak som mediaspelare??



theswed
2008-04-28, 19:38
Läste att dreambox funkade i tele2 digital tv så jag vart sugen på en dreambox men funderar kan man använda den som en mediaspelare typ tvix ?? alltså föra över filmer i från datorn till dreamboxens-HD och spela upp ?? klarar den tex blu-ray format ??
kan man spela upp mp3 ??



:)

gump
2008-04-29, 09:28
de dreambox som finns idag klarar mpeg dvs. mpeg1-2,mp3 video-ts bl.a direkt från hårdisk eller mountad disk.. med hjäp av streamserver och plugins kan du se t.ex divx m.m streamar om dom till mpeg2.. jag vet inte om detta är ett höjdaralternativ. framförallt om du tänker kolla på hdformat.

men imagen till 7025 LT4 "enigma2" sysslar med en media center. kommande modeller dm800/8000 har den hårdvaran som krävs för nästan vilken fil som helst. dessa är baserade på enigma2. så LT teamet kommer säkert bygga upp en mediacenter som i dm800/8000 kommer att klara de format du vill se.2 problem bara. 1. dom finns inte att köpa förhoppningsvis finns 800 i maj med ett capris på 4500 kr. 2. mjukvarustödet för alla format lär inte komma direkt utan de får man nog vänta på.

dessa nya boxar ska vara fullhd 1080P inkl. ljud ut ur dvi porten som levereras med färdig dvi till hdmi kabel.

min tanke är själv att skaffa en dm800 och förhoppningsvis få nytta av en mediacenter på samma sätt som du. så har du tid att vänta så rekkomenderar jag det. annars skaffa dig en billig dreambox och ha en mediacenter på sidan om.

theswed
2008-04-29, 13:43
tack för ditt svar efter som jag hade tänkt att skaffa nya tvix som kostar närmare 4000kr så kan jag lika bra vänta tills en nyare modell av dreambox kommer då jag tycker det är mycket enklare att ha allt i ett :)

gump
2008-04-29, 15:17
bara inte dm800 följer dm8000 trenden. dm8000 lovades komma ut för flera år sen. just nu påstår dom att dm800 inte synkar ljudet i 1080P. därav försening. och den lovades att komma i slutet av mars början av april nu är det maj någon gång. dom får bara inte misslyckas med dm800 releaseen! man får hoppas!

theswed
2008-04-29, 15:27
kommer den även att klara iso eller img filer och bluray mkv filer ??

T-bird
2008-04-29, 16:30
Hur ska någon kunna veta det, när den inte ens finns på marknaden än?

Att tro att man kan få den ultimata allt i ett maskinen är fortfarande en utopi.
Dom brukar bara kunna en sak bra och annat hjälpligt, så är det säkert här med, att jämnföra medie egenskaperna med en tvix 6500 eller en popcorn är inte rättvist

theswed
2008-04-29, 17:19
( Hur ska någon kunna veta det, när den inte ens finns på marknaden än? )

Jo det är ju därför jag frågar i förhoppning att någon kanske visste det annars hade jag inte frågat helt enkelt :)

gump
2008-04-30, 12:20
( Hur ska någon kunna veta det, när den inte ens finns på marknaden än? )

Jo det är ju därför jag frågar i förhoppning att någon kanske visste det annars hade jag inte frågat helt enkelt :)

det är alldeles rikitgt att det är ingen som vet vad den kommer att klara. men hårdvarumässigt så ska den klara sig. hårdvaru acceleration på på grafiken h264 t.ex.. MKV borde funka. bara någon ser till att boxen stödjer formatet. en mips cpu på 300mhz (dm-800) och 400mhz (dm8000) de borde räcka tycker man. helt fläkt/ljudfria maskiner om man inte väljer att stoppa i hårdiskar. lika så är de med blue ray spelare. så länge någon lägger in stöd och drivrutiner så borde de fungera. men då är de att rekomendera dm8000. för att få plats med en eventuell spelare. samtidigt är dm-8000 så himla dyr! så då ska man nog leta efter något annat igentligen. om man inte har behov av upp till 4 tuners.hårdvaran verkar lysande iaf. så vore bra om åtminstone dm-800 kom ut rejält på marknaden så alla team och vanligt folk kan testa produkten ordentligt.

oavsett vad den kommer att klara kommer jag skaffa mig en dm-800 då jag är så himla nöjd med den dm-500 jag redan har.det jag saknar är självklart HDTV (kanaler). sen har jag mina bärbara datorer som jag spelar alla fimler på vore bara grymt att slippa sitta å fjärrstyra en dator, hade varit skönare att zappa från dreambox fjärren mellan tv och olika filmformat. slipper en massa knapptryck. skifta ljud och skifta ingång på tv:n m.m.. det är min dröm iaf.. men jag får nog räkna med att hälften slår in. så man får nog räkna med att datorn/mediacentern alltid kommer att behövas.

de finns lite info om hårdavaran som jag kan försöka plocka fram.

theswed
2008-04-30, 13:26
tack för ditt utförliga svar då vänta och se tills boxarna kommer :)