handdator

Visa fullständig version : RAID 5 på HTPC?



Tommy Newjersey
2008-07-23, 15:02
Tjena, jag har lite allergi och fobi mot crashade diskar och att göra om saker i onödan, min fråga är alltså som följer finns det någon nackdel med att köra RAID5 på en htpc med Vista (förutom att man tappar en disk i volym)? Tänkte köra OS på en piss disk och sedan köra raid 5 på 4xsamsung 750gb diskar.
Finns det något raidkort att rekommendera särskilt eller moderkort med raid 5 stöd (som inte fuckar upp prestandan helt och hållet) och HDMI (intel g35 krets eller kommande g45 baserat då de funkar fina fisken i övrigt?) Tänkte också köra en Itunes server på datorn och använda den som filmserver för övriga datorer också.

Snouser
2008-07-23, 17:55
Har du så viktiga saker på diskarna så att du måste köra RAID 5?

Jag skulle rekommendera att du kör LVM, detta gör att du kan slå ihop fler små diskar till en stor. Skulle en kracha så plockar du bara bort den disken utan att förlora material på alla andra enheter (som te.x RAID 0 skulle gjort).

Om man får komma med lite tips så skulle jag satt alla dessa diskar i en filserver och sedan installera Windos/*nix på en mindre disk på HTPC. På detta vis så får du en lite tystare HTPC.

Tommy Newjersey
2008-07-23, 19:58
Har du så viktiga saker på diskarna så att du måste köra RAID 5?

Jag skulle rekommendera att du kör LVM, detta gör att du kan slå ihop fler små diskar till en stor. Skulle en kracha så plockar du bara bort den disken utan att förlora material på alla andra enheter (som te.x RAID 0 skulle gjort).

Om man får komma med lite tips så skulle jag satt alla dessa diskar i en filserver och sedan installera Windos/*nix på en mindre disk på HTPC. På detta vis så får du en lite tystare HTPC.

Tack för förslaget, filserver har övervägts men då hela htpcn antagligen hamnar i ett annat rum än tvn så spelar inte ljudet så stor roll. Anledningen till raid 5 är att jag vill spara hela blue ray filmer och mitt musik bibliotek och det är lite arbete bakom att ha det som jag vill och jag blir sjukt lack om/när det pajar ihop. Fast o andra sidan är det inte så mycket dyrare att slänga ihop en fil server och det har ju fördelar när mediacenter eller motsvarande buggar ur...

bowman
2008-07-23, 22:33
Det vanliga är väl att när man väl byggt dedikerat raid5 nas så har man bara flyttat sin single-point-of-failure ett steg... dvs resterande hw har fler saker som är benägna att gå sönder (särskilt om man bygger eget av gammalt skrot man råkade ha liggande). Diskarna håller då dom bara används för storage, men psu/mobo/controllerkort/fläktar/gfx osv lägger av istället. Hotswap raid är ju främst för att undvika downtime i samband med failure, det har man inte så stor glädje av när hela servern är död och behöver felsökas.

Om kostnaden inte är nån faktor och man är seriös samlare :) så kan jag varmt rekommendera ett par såna här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337009
Dom kan förstås också haverera helt, men då har man iaf möjligheten att bara rycka ur alla diskar och flytta dom till en likadan enhet utan timmar av meck.

mami
2008-07-24, 05:21
Alltså med LVM2 så om en HDD krachar så mistar du det som råkar ligga just på den hddn. För bästa säkerhet är det Raid5/6 å möjligen LVM2 ovan på det som gäller.
Ett riktigt (Hardware) Raid5 kort får du för ca. 2600kr med 4st sata portar. Om man vill satsa ordentligt så skulle jag fixa en bra server med 8sata portar i Raid5 med 1st spare disk! Men som vissa skrev ovan, allt kan gå sönder... Kanske en till server som funkar som backup? Man kan göra det hur säkert man vill, men allt har sitt pris också.

/Mami

Johan
2008-07-24, 10:21
Jag har ett Smart Array E200 i min server hemma och det har funkat väldigt bra. De RAID jag kört på intel prylarna som sitter på moderkort verkar inte vara lika stabilt. Har fått köra rebuild ett par gånger och det tar en djävla tid.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=249927

Snouser
2008-07-24, 11:31
Är det inte bara filmer som ska sparas?
Om fallet är sådant så är det bara att ladda ner dom igen.
De känns ju lite over kill att köpa en massa saker IFALL något skulle hända.
Jag kan förstå att man inte vill förlora sina familjebilder, men hemladdade filmer, nja.

Tommy Newjersey
2008-07-24, 15:20
Är det inte bara filmer som ska sparas?
Om fallet är sådant så är det bara att ladda ner dom igen.
De känns ju lite over kill att köpa en massa saker IFALL något skulle hända.
Jag kan förstå att man inte vill förlora sina familjebilder, men hemladdade filmer, nja.

Tja tänkte rippa en del själv också men den stora grejen är att jag gillar att ha en viss struktur/taggar what ever på prylarna och då vill jag inte att allt jobb ska vara i onödan. Sedan kommer det ju att ligga familjebilder också o sånt på datorn men det är alltså inte det primära syftet.

Tack för tipset johan, det är lite som jag tänkte i mitt bakhuvud men inte riktigt ville tänka annars, att kortet skulle kosta en hel del. Kanske -pga kostnadskäl- skulle skita i raiden utom möjligtvis köra raid ett på itunes/familjebilds diskar men köra oraidat i övrigt.

När vi väl är inne på ämnet server kan jag kanske ställa en följdfråga, blir det olidligt slött om jag kör en tvserver (för mediaportal) med ständigt "cashande/timeshiftande" för allt på 4muxar på en dator samtidigt som jag låter den strömma HD till en annan mediaportaldator (naturligtvis på en dedikerad hårddisk) om jag
1.kör en server med bara mediafiler på samt tvserver
2.kör en mediaportaldator med tvserver på samtidigt som jag kollar hd film direkt på datorn med tvserver?

i allt 1 skulle serverdatorn bestå av något hyfsat billigt med 1 kärna och ca3gig minne (billigast möjliga minne)
i allt 2 skulle htpcn bestå av en intel core 2 duo samt 3-4gig billigt minne samt något billigt grafik från Nvidia (dock helst integret graffe med g35/g45)
Vet att jag kanske är lite rörig just nu men många alternativ snurrar i huvudet för att lösa det lite smutt.

mami
2008-07-25, 05:54
Skall jag oreda lite till!
Kolla in LinuxMCE så får du allt du vill ha i en bra förpackning! Men kolla så du inte har några inkompatibla saker först!
Med LMCE får du en server, som sköter allt med film/tv och bilder. Möjlighet att sätta upp flera klienter runt om som hämtar data från servern. Kan vara lite jobb innan du har det att funka som du vill...

http://www.linuxmce.org
http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829&hl=en

Edit:
Om du tänker köra "cache" på 4 muxar skall du inte spara på CPU kraften! Det kräver en del redan med 3 kanaler som kodningen skall bort på. Har testat eget IPTV som skickat 3st kodade kanaler (dvb-c) okodat i nätet. P4 1.6Ghz räkte nog bra (50% cpu!). Men 4 muxar i runda drag blir 20+ kanaler!

/Mami

Tommy Newjersey
2008-07-25, 10:47
Skall jag oreda lite till!
Kolla in LinuxMCE så får du allt du vill ha i en bra förpackning! Men kolla så du inte har några inkompatibla saker först!
Med LMCE får du en server, som sköter allt med film/tv och bilder. Möjlighet att sätta upp flera klienter runt om som hämtar data från servern. Kan vara lite jobb innan du har det att funka som du vill...

http://www.linuxmce.org
http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829&hl=en

Edit:
Om du tänker köra "cache" på 4 muxar skall du inte spara på CPU kraften! Det kräver en del redan med 3 kanaler som kodningen skall bort på. Har testat eget IPTV som skickat 3st kodade kanaler (dvb-c) okodat i nätet. P4 1.6Ghz räkte nog bra (50% cpu!). Men 4 muxar i runda drag blir 20+ kanaler!

/Mami

Funderat länge på en linuxlösning men då min erfarenhet av Linux är noll och inte så känns det som ett jävligt meckigt alternativ.
Mediaportal tv server verkar dock tämligen instabilt, kanske skulle dämpa lustan lite och bara köra Windoes MCE i klient htpc samt Mymovies 2+any dvd hd lägga allt filmmaterial och låtar på en server och köra något program som kopierar itunes låtar, omslag etc till media center. Känns som en jävligt vanlig lösning men det lär ju funka riktigt bra även om jag vill time shifta och dynga så kanske det inte är värt mecket, det som vore lagom mycket meck OM det vore stabilt vore kanske att köra cardsharing och något billigare kort än firedtv (som är rena jävla rånet i min värld) när sedan "Fiji/tv pack" blir annat än OEM kan jag ju köra det med fyra tuners i varje burk...

Jag vet att jag är jävligt velig men jag vill inte mecka för mycket men samtidigt vill jag inte bygga en väldans dyr blu ray spelare bara.

juppe
2008-07-25, 17:13
Tycker du ska prova Mediaportal, jag kör den med en server och några klienter och här är den stabil.

/Juppe

Tommy Newjersey
2008-07-27, 17:44
Tycker du ska prova Mediaportal, jag kör den med en server och några klienter och här är den stabil.

/Juppe

Ja sugen blir man, nu är det sommarlov och tid finns (även om man jobbar) men när plugget börjar så kanske man inte är så sugen på att mecka dator varje dag. Hade jag råd att leja någon som fixade till en stabil mediaportal lösning hade jag lätt gjort det men i dagsläget så saknar jag lite förmåga att göra det själv och ekonomi för att låta någon annan göra det.
Ett problem som tycks vara med all open source är att dokumentationen är så osammanhållen (vilket inte är konstigt då ingen direkt känner för att sitta och skriva fullständiga manualer gratis) att tröskeln för att börja använda mjukvaran blir tämligen hög om man inte varit med från början. Det är nästan så att det bästa hade varit om man kört open source+en licensavgift för support samt installer mm. för en stabil release så att det hade kostat ett par hundra för "vanligt folk" medans de som var duktigare kunde köra det helt gratis men utan sådant som vanliga halvsopor som jag själv behöver för att göra livet lätt.

Nåväl när jag fått ihop en lösning som jag är nöjd med (vilket tyvär antagligen inte kommer inkludera timeshift på annat än öppet utbud boxer till att börja med eller någon riktigt cool feuture överhuvudtaget) kommer jag att lämna rapport här om hur det blev, hur mycket meck, vad jag fick slanta mm.

Snouser
2008-07-27, 18:19
Vad är det du ska göra med MP som är så svårt?
Starta programmet och du är i gång...

Tommy Newjersey
2008-07-28, 09:27
Vad är det du ska göra med MP som är så svårt?
Starta programmet och du är i gång...

Tv server är det som lockar med MP, lutar åt Vista+WHS+Mymovies+Movie Collector+mytv+firefly+itunes (för ipod och flickvän)+mce tunes(som jag skulle vilja hitta en ful full version av)+boxer gratisutbud+en shitload med rippade dvder/hddvd/blu ray/mkv...