handdator

Visa fullständig version : Program för signalstyrka.



altair4
2008-08-15, 08:36
Finns det något bra program i windows för att kolla upp signalstyrkan på mitt Technotrend S2-3200. Man kan se den i Dvbviewer, men man ser ingen BER. Sen visar Dvbviewer en helt annat styrka än Dreambox.

matkoh
2008-08-15, 09:10
Hmmm.

Signalnivåerna är subjektiva och kan BARA jämföras mellan sig själv. DVS du kan inte ens ta 2 Dreamboxar och jämföra värdena, ännu mindre mellan olika fabrikat. Det enda som funkar är ett riktigt kallibrerat instrument som visar i db.

altair4
2008-08-15, 09:35
Jo, men det kändes som så extrema skillnader men är ju som du säger. T.ex. så visar dreamboxen ca 75% där mitt TV-kort i Dvbviewer visar ca 55%. Men mäter kanske på ett annat sätt.

Men bästa vore om det fanns något program för att kolla signalstyrkan och även BER i windows och som syns utifrån genom mitt fönster så att jag kan försöka ställa in parabolen lite bättre. :)

Har problem med HD-kanaler som ligger på några "dåliga" transponders 11421 och 11434. De har ju flyttat några HD-kanaler från 11434 till "starkare" transponders, förstår inte varför de inte gör det med resten, är ju viktigare att HD-kanalerna har bra signalstyrka. Tror dock min signalstyrka är tillräcklig om än något låg, men det är BER jag har problem med på dem. Kanske går med lite tur att vrida LNB-huvudet, men gissar jag har nån trädgren i vägen eller nått. :)

altair4
2008-08-15, 10:04
Ah fick då till det nu. Använde Dreamboxen för att justera och bytte till ett annat LNB huvud, fick inte bort BER men höjde signalen litegran och den verkade stabilare. Sen när jag bytte kanal på Dreamboxen och bytte tillbaks till transpondern var allt BER borta och nu funkar det perfekt. :)