handdator

Visa fullständig version : digital signal från comhem



mescaline
2008-09-06, 23:34
Hej,

Jag bor i en lägenhet var jag har comhem uttag (3st) som ser utt som på bild:
http://www.elektrosat.eu/bilder/comhem-uttag.1.gif

Nu jag vet att en är för radio (höger), en för TV (vänster) men vad är den längst upp?

En fråga till, finns där redan digital signal i uttag eller måste man teckna abbonemang med comhem först? Jag har ingen DVB-C tuner och kan inte kolla men ska skaffa en snart.

Om man teckna abb med comhem, skicka dom signal för alla kanaller eller bara dom du har beställt?

atomized
2008-09-07, 11:09
Den längst upp är för att ansluta deras bredbandsmodem.

trug
2008-09-07, 12:02
De sänder alla digitala kanaler till alla hushåll. Dock är alla kanaler krypterade så utan abonnemang kan du inte se nått. Endast de analoga kanalerna.

DennisOlof
2008-09-10, 19:59
mescaline. Som dom andra säger.

Det kallas för "3-hål-i-väggen" då har du TV, radio plus bredband. Även analogt grundutbud finns kvar hos comhem vad jag vet, tror det finns i alla bostäder som är anslutna till comhems nät.

Dom har digitala kanaler, dock är dessa inte gratis, endast de analoga kanaler är gratis.

I ett kabel-tv nät fungerar det så att ALLA kanalerna finns i uttaget, men dom är krypterade, däremot kan det vara skillnader beroende på vart du bor. Det har att göra med värden, eller om du bor i bostadsrättsförening och vilka kanaler dom tar in från comhem. Men jag är ganska säker på att 95% av alla comhem anslutna fastigheter har standardkanaler och utbud.

Det ska comhem kunna tala om för dig, eller så ska du kunna vända dit till värden eller någon som vet i området.