handdator

Visa fullständig version : Byta root lösen till en Relook200



Peter_x
2008-09-15, 00:41
Hej!
Någon som vet hur man bytar root lösen till Relook200?

passwd root fungerar inte alls (passwd finns inte alls i Relook som normal ligger under /bin i linux)

Någon tips på hur man gör?

samot4
2008-09-16, 06:55
Lösenordet är beroende av image.Har du en dgs baserad image så försök med relook relook,eller root relook.

Peter_x
2008-09-16, 21:38
Lösenordet är beroende av image.Har du en dgs baserad image så försök med relook relook,eller root relook.

Jag kommer alltås in via relook relook - men önskar byta password för säkerhetskull.. du vet som på dreambox går att köra "passwd root" - men inte på min gamla Relook200

atomized
2008-09-16, 22:03
Jag har legat lågt med att svara i denna tråden förut då jag inte har någon 200. Men jag har en Relook 400S och det borde väl inte vara så stor skillnad?
I 400 kan du byta passord med både:
passwd root
eller bara
passwd

Det är riktigt att det inte finns någon binär för passwd kommandot. Men i de flesta små Linux:ar så är alla vanliga kommandon ersatta av ett program som heter "busybox".
I min 400 så finns det en symbolisk länk under /usr/bin som heter "passwd". Den länken pekar på busybox-programmet. Då kan man alltså köra passwd kommandot som vanligt men det sköts av busybox.

Jag kör Fantacy 2.13.6 image. Vilken image kör du?
Vad händer när du försöker köra passwd kommandot?

Peter_x
2008-09-16, 23:14
Den säger *command not found*
Och när jag tittar in i /usr/bin så finns det ingen "passwd" där..
Det var länge sen jag installareda image i den - men jag tror att det är Fantacy på min med..

Funderar på om inte det går att kopiera över passwd från dreambox under /usr/bin i Relook och se om det funkar.

annars ser det så här:
6412_ioctl
[ -> ../../bin/busybox
awk -> ../../bin/busybox
basename -> ../../bin/busybox
bmpviewer
burn
choice
clear -> ../../bin/busybox
cmp -> ../../bin/busybox
db_upgrade_from_1.10
db_upgrade_from_1.12
denc_ioctl
dirname -> ../../bin/busybox
extio_ioctl
fb2bmp
fb_ioctl
find -> ../../bin/busybox
free -> ../../bin/busybox
front_ioctl
front_pwr_manager
ftpget -> ../../bin/busybox
ftpput -> ../../bin/busybox
killall -> ../../bin/busybox
lrz
lsz
md5sum -> ../../bin/busybox
mkfifo -> ../../bin/busybox
mkubootimage
od -> ../../bin/busybox
relook
reset -> ../../bin/busybox
run_daemon
rz -> lrz
setterm
sort -> ../../bin/busybox
sqlite3
sz -> lsz
tail -> ../../bin/busybox
tee -> ../../bin/busybox
telnet -> ../../bin/busybox
test -> ../../bin/busybox
tftp -> ../../bin/busybox
time -> ../../bin/busybox
top -> ../../bin/busybox
update.sh
uptime -> ../../bin/busybox
waitkey
wc -> ../../bin/busybox
wget -> ../../bin/busybox
which -> ../../bin/busybox
xargs -> ../../bin/busybox

atomized
2008-09-17, 08:58
Glöm nedanstående tills vidare.
Jag kom på en mycket bättre idé. :D

Testa att anropa busybox och tala om att du vill använda passwd-funktionen. Logga in i burken och skriv följande kommando:

busybox passwd

Om det funkar så är det bra. Annars kan du läsa min längre utläggning här nedanför... :rolleyes:

-------------------------------------------

Skumt...
Du har mycket färre kommandon i /usr/bin än vad jag har.
Din idé om att kopiera passwd från en annan Linux-kärra kommer tyvärr inte att fungera. Dels så kanske den kräver andra lib:ar än vad det finns i Relook. Men framför allt så kan du inte lägga något under /usr/bin eftersom den partitionen är read-only... Annars hade det räckt att göra en sym-länk där, typ:
ln -s ../../bin/busybox passwd
Men det lär nog inte gå som sagt. Men du kan ju testa på din kärra ifall det är annorlunda på Mutant 200. Gör:
cd /usr/bin
först i så fall.
Jag vet inte om Linuxen är mer strippad på 200 än 400 p.g.a. mindre minne eller nånting. Annars förstår jag inte varför du saknar flera av de kommandon jag har?

En sista utväg kan ju vara att editera passwd-filen direkt. Om du kollar så är nog /etc/passwd en symlänk till /var/etc/passwd? Så är det på min kärra och det har de gjort för att man skall kunna skriva till passwd-filen. /var är nämligen inte read-only, det är den enda partition som är skrivbar.
Om du håller tungan rätt i mun och försiktigt editerar /var/etc/passwd. Tag bort det som finns mellan de två första kolonen på raden som börjar med root. Ersätt det sedan med en sträng för det nya passordet. Den strängen får du enklast fram genom att skapa en användare på din Linux-burk och ge honom det passord du vill ha. Kolla sedan i /etc/passwd på Linux-burken vad det krypterade passordet blev och kopiera den strängen till /var/etc/passwd på Relook:en.
Men Varning, Varning. Ett enda tecken fel så kan du inte logga in på Relook:en mer... Ska man göra en sån här grej så kopiera den gamla /var/etc/passwd först. Behåll ett terminalfönster öppet där du är inloggad som root tills du vet att allt fungerar. Editera i ett annat terminalfönster och prova att logga in med det nya passordet i ett tredje terminalfönster. Går något snett så kopiera tillbaka den gamla kopian av /var/etc/passwd så har du det gamla lösenordet igen.
Men återigen: Varning! Är man inte en erfaren Linux-användare och är väldigt försiktig så kan man riskera att det aldrig går att logga in på burken igen... Detta är bara att se som ett sista alternativ om inget annat fungerar.

Peter_x
2008-09-17, 14:25
Jag har nu testat med det första

/var/etc # busybox passwd
passwd: applet not found
/var/etc # busybox passwd root
passwd: applet not found

Och

Så här ser det ut i min passwd.

Är det det som är rödmarkerat som man ska ändra på??

root:$1$$4yQbwp5qW2WtTJARPES.D0:0:0:root:/home/root:/bin/sh

atomized
2008-09-17, 15:49
Det måste vara nån strippad variant av busybox de skickat med. Det är väl därför de inte lägger upp länkar för de kommandon som saknas.

Om du ger dig på att editera /var/etc/passwd så kom ihåg att det kan gå snett vid minsta misstag...

Det som ska bytas ut är allt mellan de två första kolon-tecknen ":" allt även ev. dollartecken, punkter m.m. Allt som står mellan de två första :: är den krypterade passordssträngen. I ditt fall alltså:

root:$1$$4yQbwp5qW2WtTJARPES.D0:0:0:root:/home/root:/bin/sh

Gör backup på den befintliga filen först:

cd /var/etc
cp -p passwd passwd.old

Nästa problem är väl om de har skickat med någon editor typ "vi"? Och om du kan använda den? vi är inte enkel för nybörjare tyvärr. Men du hade ju en annan Linux-kärra så du kanske är lite van?

Om det inte finns nån editor i 200:an så kan man ju tänka sig att ftp:a över filen till Linux-burken och editera den där. För att sedan ftp:a tillbaka den.

Tänk bara på: Varning, Varning! Om något går snett kommer du aldrig att kunna logga in på burken igen... Och jag vet inget sätt att komma ur den knipan, annat än att blåsa på en ny image...

samot4
2008-10-02, 12:39
På relook 400 är det bara att logga in med telnet och skriva passwd trycka enter och ange det nya lösenordet.

atomized
2008-10-02, 14:41
På relook 400 är det bara att logga in med telnet och skriva passwd trycka enter och ange det nya lösenordet.

Jo, det vet vi. Frågan var hur man gör på Mutant 200... ;)

samot4
2008-10-03, 07:18
Anslut en seriell kabel.Anslut till boxen med Hyper terminal eller Putty.
Använd 115200 baud.Slå på relooken och vänta tills poweron medelandena slutat.Skriv exit för att komma till "command shell".Sedan som med telnet.Passwd och nytt passwd och bekräfta passwd.Slå av strömmen till boxen och starta den igen.

atomized
2008-10-03, 09:15
Hej samot4, jag uppskattar att du försöker hjälpa till. Men om du hade läst hela denna tråden innan du svarade så ser du att "passwd" kommandot helt enkelt inte finns på en Mutant 200. Så alla svar som bygger på att man ska använda "passwd" kommandot funkar inte tyvärr.
Jag har själv en Relook 400 precis som du och där är det inga problem. Men den ursprungliga frågeställaren har en Mutant 200 och att döma av den information som han ger så finns inte "passwd" kommandot i en 200. Det var därför vi försökte hitta andra lösningar.

samot4
2008-10-03, 12:41
Om man vill ha info om relook så finns det i stort sett en site där man kan hitta allt.Dentenk.
Den ifo jag vidarebefordrade här kommer därifrån.
Citat ur en tråd om passwd på mutant.

Use a serial cable. Connect to the Relook with HyperTerminal (or PuTTY or some other terminal emulator) at 115200 baud. Turn on the Relook and wait for the power on messages to stop. Type exit to go to the command shell.
The command to change the root password is "passwd". After you enter and re-enter the new password.

Switch off at the back (the app is not running) and now see if this is okay. Try telnet or ftp from the command line to test.

Han som frågade efter infon svarar.

First, thanks to chputney for showing me how to reset the password.
It worked flawlessly.

Vad jag kan läsa mig till i den här tråden så har Peter-X bara försökt med telnet.Inte med hyperterminal via seriell kabel.

atomized
2008-10-03, 15:32
OK, du har verkligen försökt få fram ett svar. Du har min respekt för detta.
Tyvärr kan jag inte prova själv så det är väl upp till Peter_x eller någon annan som har en 200 att testa detta.
Jag har lite svårt att förstå hur det skulle kunna funka när kommandot inte verkar finnas. Men det som står på Denktenk brukar ju stämma. Läser där ofta själv.
Det kan ju också skilja mellan olika images, vilka Linux-kommandon de skickar med. Peter_x var ju inte säker på vilken image han hade.
Vi får se om någon med en 200 kan testa.

Nubbe
2008-10-04, 17:42
Kanske fel tråd, jag testar.
Jag kommer inte åt min Mutant 200S med programmet Relook PCEditor 1.2.37 Är det fel program ? Om det är det vilket skall jag andvända istället, om inte finns det någon manual for dummies eller om någon kan förklara på ett enkelt sätt hur jag skall göra

samot4
2008-10-06, 06:56
Om du har dgs image så ska du använda PcEditor.Har du enigma image så använd en dreambox editor.