handdator

Visa fullständig version : Hur linux startar om??



Shaterlo
2008-09-24, 12:21
Hej!

Jag har linux ubuntu server installerat på servern. Jag hörde att man kan konfegurerar ubuntu så att den startar om på bestämd tid. till exempel jag har CCcam och vill att Ubuntu ska starta om varje dag kl 06.00 och köra CCcam själv!!

Hur ska man göra det?? Finns det nån här kan det??? :|

MVH
Shaterlo Team

matkoh
2008-09-24, 12:53
Hmmm.

En linux-dator startar man ALDRIG om, om unte system har uppdaterats med en ny kernel.. Däremot så kan du starta om kortservern, om det behövs. Editera bara /etc/cron.daily eller crontab.

Shaterlo
2008-09-24, 14:49
Jag är faktiskt nybörjare och vet inte hur man gör det!!!
Kan du vara snäll och förklara mig hur gör man det??

matkoh
2008-09-24, 16:11
Hmmm.

Lägg in startscriptet för CCcam i /etc/cron.daily. Se till att det är exekverbart (X-flaggan satt). Då kommer den att starta om vid midnatt. Testa scriptet oxå innan du lägger in det så att du ser att det funkar. Dvs att det tar ner CCcam-demonen & startar en ny.

Shaterlo
2008-09-24, 17:32
Vad skriver man på script??
Hur ser den ut..... Jag är helt nybörjare!!
Kan du ger mig exempel!!!!

matkoh
2008-09-24, 18:35
Hmmm.

Jag vet inte hur CCcam funkar, men finns det inte med ett startscript när du packar upp filerna.

Shaterlo
2008-09-24, 19:56
Vad är denna script för uppgift???


#!/bin/sh# Uncomment the following to debug#set -x## CCcamd startup script# chkconfig: 2345 11 30# description: CCcamd 2.0.8 sysv startup script for redhat based distros. /etc/rc.d/init.d/functionsCCCAM="/var/bin/CCcam_2.0.8"CCCAM_CONFIG="/var/etc/CCcam.cfg"LOCKFILE="/var/lock/subsys/CCcamd"start() {# Start CCcam server echo -n "Starting CCcamd" if [ -f $LOCKFILE ] ; then echo echo -ne "Lock file exists. Try a restart" echo_failure ; echo exit -1 fi $CCCAM -C $CCCAM_CONFIG touch $LOCKFILE echo_success ; echo}stop() { echo -n "Stopping CCcamd" killproc $CCCAM rm -f $LOCKFILE echo_success ; echo}debug() { set -x start}case "$1" in start) start ;; stop) stop ;; restart) stop start ;; debug) debug ;; *) echo $"Usage: $0 {start|stop|restart}"esacexit

matkoh
2008-09-25, 03:50
Hmmm.

Ser ut att vara det scriptet.

Använd det med restart.