handdator

Visa fullständig version : problem med mux 4a



Klimpen
2008-10-02, 20:54
Jag har problem med att få in mux 4 (kanal 55) vilken innehåller discovery mfl.
Jag använder en bordsantenn och bor mindre än 1km från masten och har fri sikt. Använder jag en samsung digitalbox så får jag in mux 4, men använder jag min htpc med ett Hauppauge nova-t500 så får jag ingen bild på mux 4 men bra mottagning på de andra. Jag kör mythbuntu. jag har testat med andra antenner men utan förändring, någon som har någon ide på vad som kan vara fel?


//Klimpen

mikemike
2008-10-05, 14:47
Prova att aktivera förstärkaren i Nova-t kortet

Forcing the activation of LNAs (Low Noise Amplifier)
You may have to force LNA to get this card working:
In /etc/modprobe.d/options add:
options dvb_usb_dib0700 force_lna_activation=1
Mer tips finns på denna länk.
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Hauppauge_WinTV-NOVA-T-500

Alternativ, kolla på teracom's hemsida vilken mux du ska använda och gör en manuell sökning denna.

MikeMike

Klimpen
2008-10-05, 20:19
Jag har aktiverat den interna förstärkaren, gjort kanalsökning med dvb-tools. Hittat mux 4a men får ingen låsning på kanalen.

Orka
2008-10-05, 21:49
Har du testat knappa in muxen manuellt?
Vilken sändare?

Jag kör också Mythbuntu och kanalsökningen har aldrig funkat speciellt bra.
Jag har knappat in inställningarna för alla muxar manuellt och sökt på "sök i enbart existerande transporter" (eller vad det står) i mythtv-setup och då har den hittat alla kanaler.

Klimpen
2008-10-06, 15:19
Jag har hittat alla kanaler när jag har sökt med dvb-tools, men får ingen låsning på kanalen. dock är signalstyrkan hög cirka 70%.. Är det något speciellt med den mux 4? Eller kan det vara fel på mitt tv-kort? Jag kör mot karlskrona_vämö

reidarberge
2008-10-13, 20:32
gör en manuell sökning på den kanal som muxen ligger på. med gode hilsen fra reidarberge

Klimpen
2008-11-04, 17:03
Har använt scandvb men ingen skillnad, har installerat mythdora istället, men får samma sak. Testat med annan firmware utan förändring. några fler förslag?