handdator

Visa fullständig version : DM100 varför?



CharlieX77
2008-10-10, 17:03
vad är tanken med denna igentligen? är det inte ett steg bakåt? som en andra burk kanske, men vore det inte bättre att dumpa priserna på 500 boxarna då?

http://www.nettosat.se/dreambox-dm100-508.html

rätta mig gärna ni som är kunnigare, är bara nyfiken

altair4
2008-10-10, 18:51
Hade den kostat 1000:- så. Men den är ju pinsamt dyr, iof stämmer det överens med hela deras sortiment, men ändå. :)

aakerlind
2008-10-10, 21:26
Vad är det för skillnad på denna och en dm500?

Djinn
2008-10-10, 22:14
Det går inte att köra "alternativ" mjukvara på DM100.

aakerlind
2008-10-10, 22:26
happ då var det inget alternativ då

CharlieX77
2008-10-11, 09:17
Håller med föregående talare

undrar ju ändå varför DM lägger ner energi och pengar på denna

gump
2008-10-11, 09:18
mjaa.. har sett en mjukvara där de lagt in cccam stöd tror jag.. men de är juh ingen open source mjukvara vad jag fattat.. tanken är väl att DMM ska ha en box i sitt sortiment som är lite mer lik de traditionella boxarna. liten och enkel "billigare" box helt enkelt. kanske accepteras bland providers vad vet jag..

alltså mjukvaran är utbytbar. men inte alls så alternativ som för alla andra dreamboxar.blir alltså mer "hackade" mjukvaror till denna modell om jag tror rätt.

gump
2008-10-11, 09:51
typ här finns både en image samt ett prog som körs liknande med sammyn atagligen. http://www.worldofemu.com/ http://www.worldofemu.com/

Leatherface
2008-10-11, 13:40
vad är tanken med denna igentligen? är det inte ett steg bakåt? som en andra burk kanske, men vore det inte bättre att dumpa priserna på 500 boxarna då?

http://www.nettosat.se/dreambox-dm100-508.html

rätta mig gärna ni som är kunnigare, är bara nyfiken

DMM kan inte dumpa några priser på boxar som dom inte själva säljer längre sen över 1 år tillbaka... alla som säljs nu är kloner... dm500+ och dm600 har ersatt dm500..

Djinn
2008-10-11, 20:14
Vet inte om DM100 är något alternativ, men tack för länken. Det där lilla EMU-progget kan nog bli jävligt användbart lite längre fram.
Jag tycker nog som föregående inlägg, varför sänker de inte priset på DM500+ istället?
Hade den kostat 1500:- hade jag köpt en DM500+, men nu? Knappast. Och jag lär nog inte köpa DM100 heller. Det finns trots allt boxar att köpa som kostar 500 spänn, så värst mycket mer tycker jag nog inte att de kan ta för en DM100.
Varumärket dreambox är inte så mycket värt som DMM verkar tro.
Fast å andra sidan så gav ju folk gladeligen 4500:- för DM800....

Leatherface
2008-10-12, 10:15
Tycker själv att det är billigt för en box som klarar det dreamboxen klarar...
Man ska ju också tänka på att utveckling, licenser osv kostar med... nåt som inte klonerna betalar och kan därför sälja sina kloner billigare och ofta med sämre delar för att spara ännu mera pengar...
kan väl däremot tycka att dm500+ är onödig då dm600 finns...
är ju klart skaffar man en dreambox enbart för att hålla på med olagligheter så kanske man tycker det är dyrt...

burken
2008-10-12, 12:57
Tycker själv att det är billigt för en box som klarar det dreamboxen klarar...
Man ska ju också tänka på att utveckling, licenser osv kostar med... nåt som inte klonerna betalar och kan därför sälja sina kloner billigare och ofta med sämre delar för att spara ännu mera pengar...
kan väl däremot tycka att dm500+ är onödig då dm600 finns...
är ju klart skaffar man en dreambox enbart för att hålla på med olagligheter så kanske man tycker det är dyrt...
Kan man överhuvudtaget använda dm100 med t.ex. com hem? Det går ju inte med dm600 med den programvara som finns i boxen från början. Har svårt att tro att det är olagligt att lägga in mjukvara i sin dm600 så att man kan ta emot de kanaler man har betalat för. Möjligtvis att det kan vara avtalsbrott men det kan man inte veta eftersom giltigheten för com hems avtal mig veterligen aldrig har avjorts av någon domstol.

Kan man inte lägga in mjukvara i dm100 så att man kan använda den med sitt abbonemang så är den ju alledeles för dyr. Det är väl bara i det marknätet det finns fria kanaler och kan bara dm100 ta emot den konkurrerar den med boxar man kan köpa för några hundralappar och då finns det absolut ingen anledning att köpa en dm100.

gump
2008-10-12, 16:02
dm100 klarar cccam idag har den en C-tuner tar den in SD kanalerna helt klart. tänk en gång till, han menar inte att de e olagligt att ha ett abbonemang på en dreambox och valfri mjukvara..

Leatherface
2008-10-12, 17:43
Kan man överhuvudtaget använda dm100 med t.ex. com hem? Det går ju inte med dm600 med den programvara som finns i boxen från början. Har svårt att tro att det är olagligt att lägga in mjukvara i sin dm600 så att man kan ta emot de kanaler man har betalat för. Möjligtvis att det kan vara avtalsbrott men det kan man inte veta eftersom giltigheten för com hems avtal mig veterligen aldrig har avjorts av någon domstol.

Kan man inte lägga in mjukvara i dm100 så att man kan använda den med sitt abbonemang så är den ju alledeles för dyr. Det är väl bara i det marknätet det finns fria kanaler och kan bara dm100 ta emot den konkurrerar den med boxar man kan köpa för några hundralappar och då finns det absolut ingen anledning att köpa en dm100.

jag sa aldrig att det var olagligt att lägga in mjukvara för att se kanalerna man betalat för... jag syftade på cardsharingen och speciellt dom som inte vill betala för kanalerna.... kontraktsbrott borde det inte vara förrän man duplicerar kanalerna osv va dom olika operatörerna nu kallar det... dvs om man använder samma kort på fler än 1 box... sen kan jag ju hålla med om att det är dåligt att man ska behöva betala för varje tv i hemmet...
när det gäller dm100 så tror jag den bara är för satellit precis som dm500+