handdator

Visa fullständig version : Inget ljud via HDMI



kjellke
2008-10-13, 19:49
Har köpt en laptop Acer,tänkte köra film från den till tv, problemet är att jag inte får något ljud i tv'n. Dator och tv är kopplad via HDMI :errf:

trollhattan
2008-10-13, 20:57
På de flesta datorer måste man ställa in att den ska skicka ljudet via hdmi, har du gjort det?

kjellke
2008-10-13, 21:39
Det står aktiverad på HDMI utgången, har kollat runt lite på andra forum, en del påstår att hdmi på en laptop inte klarar ljud, att det skulle vara "dvi" men med hdmi kontakt p.g.a utrymmes brist, låter skumt. Någon som hört talas om något liknande :errf:

T-bird
2008-10-14, 17:34
Kan TVn tolka det som skickas via HDMI då?
Om du skickar tex DTS så kan den förmodligen inte göra om det till 2 kanals stereo, då blir det tyst istället.

Schwede30
2012-02-26, 07:47
Jag har köpt en analog (kompositbild + stereo-ljud) till HDMI-omvandlare. Min tanke är att använda den för min skivspelare (LP-skivor alltså) då jag har en HDMI-ingång över, men har fyllt upp de vanliga ingångarna (CD, SATELLIT,BLU-RAY, Mediaspelare och liknande) med digitala signaler.

Jag har hittills aldrig sett en HDMI-utgång från CD-spelare. Är det bara en kostnadsfråga och de ofta ansluts till stereoförstärkare som inte har HDMI-ingång att de inte finns HDMI på utrustningar för enbart ljud?

Eller kommer min hemmabio-förstärkare att söka efter en bildsignal och bottna signalen och störa ljudsignalen?

Kommer att prova, vill bara ha lite åsikter från någon som kanske redan har provat.

Hoppas på svar

mrBlonde
2013-02-13, 18:38
Kanske är en död tråd men jag tänkte bara flika in ett svar om någon annan har samma problem.
Jag har en acer aspire 5553G och med acers "egna" windows7 som dom lägger på HD'n får jag ljud via HDMI kabeln. Inga problem.
Dock formaterade jag HDn och lade en ren W7 (gillar inte acers bloated W7) och efter detta - inget ljud. Efter lite Googlandes såg jag nån tråd om att man måste ha acers egna W7 för att ljudet skall funka. Det borde verkligen finnas en work-around men jag har ej funnit någon.

atomized
2013-02-13, 18:49
Kanske är en död tråd men jag tänkte bara flika in ett svar om någon annan har samma problem.
Jag har en acer aspire 5553G och med acers "egna" windows7 som dom lägger på HD'n får jag ljud via HDMI kabeln. Inga problem.
Dock formaterade jag HDn och lade en ren W7 (gillar inte acers bloated W7) och efter detta - inget ljud. Efter lite Googlandes såg jag nån tråd om att man måste ha acers egna W7 för att ljudet skall funka. Det borde verkligen finnas en work-around men jag har ej funnit någon.

Låter som en drivrutinsgrej.
Om du installerar om med en "vanilla" W7 så gör du klokt i att lägga på Acers drivrutiner för hårdvaran efteråt. I detta fallet finns bl.a. en chipset och en audio driver som kan tänkas göra skillnad:
http://global-download.acer.com/GDHome.aspx?SC=EMEA_24&LC=en&BC=Acer&F=Notebook,%20Ultrabook&P=Aspire&M=Aspire%205553G

jo1
2013-02-13, 19:11
dur har bild men inget ljud hur gammal är datorn och vilken model är det
har du konfat rätt även via graffekortet och ljudkortet
testa att hitta nya drivisar till ljudkort

jajko
2013-02-13, 20:01
dur har bild men inget ljud hur gammal är datorn och vilken model är det
har du konfat rätt även via graffekortet och ljudkortet
testa att hitta nya drivisar till ljudkort

vad vill du säga med detta inlägg som inte redan är sagt av andra?

jo1
2013-02-13, 20:14
jajko nu har ju inte kjellke svarat så hur vet du det alla svar är till andra som har skrivit
i tråden
atomized svarade till mrBlonde
så vem mer har svarat till honom då förutom T-bird
men inget svar där
jebi se braso