handdator

Visa fullständig version : HTPC med DVB-T och kortläsare



pellet
2008-10-25, 12:47
Hej!

Jag funderar på att köpa ett DVB-T-kort med dubbla tuners och stoppa i min HTPC. Jag har ett orginalkort från Boxer och en gammal MP 3.5. Hur svårt är det att få det att funka? Jag vill alltså inte sätta upp en cardserver till flera TV-apparater, utan bara använda min HTPC som digitalbox (dock med dubbla tuners). Måste man ändå krångla med newcam, cardserver m.m?

Om man t.ex. köper ett Hauppauge WinTV NOVA-T 500, kommer det då funka med MPEG4 när det börjar sändas? Hur gör man bäst för att framtidssäkra sig?

// Tack från Pelle

pellet
2008-10-25, 13:10
Och nu insåg jag att det redan finns folk som frågat snarlika saker...

Men någon kanske kan svara på om MPEG4 kommer funka?

/P

cosmo61
2008-10-26, 13:12
Kör mythtv (linux), MPEG-4 fungerar bra med Hauppauge WinTV NOVA-T 500.
Använder en intel dual-core 3GHZ.

joxen
2008-10-27, 10:22
kör mediaportal rc3 med flera kort funkar bra men ett litet he***vet**

att sätta upp första gången ..

hd tv funkar oxå ..

pellet
2008-10-29, 19:08
Tack för svaren!

Så m.a.o. är ett DVB-T kort framtidssäkert? Själva avkodningen ligger i mjukvaran?

Finns det något enkelt sätt att få en HTPC att funka som en digitalbox? Kan man t.ex. använda en CA-modul ihop med dubbla tuners på något enkelt vis?

Tack,
Pelle

Juhlen
2008-11-19, 12:05
Kör mythtv (linux), MPEG-4 fungerar bra med Hauppauge WinTV NOVA-T 500.
Använder en intel dual-core 3GHZ.

Med risk för att låta som jordens a"#hole: Hur vet du att det fungerar med MPEG-4 (vilket jag tvivlar på att det gör)? Enda jag kan tänka mig är att du bor i Mälardalen där svt HD sänds i marknätet. Tvivlar ändå på att du kan se på MPEG-4/H.264 med ett vanligt WinTV Nova T-500.

Däremot ett WinTV Nova T-500-HD är en helt annan femma!
Om det skulle gå att se på HDTV med ett vanligt T-500 känns lixom HD varianten helt överflödig = inte så troligt, men rätta mig om jag har fel.

Så, @ Pellet: Jag skulle rekommendera ett HD-kort om du vill "framtids-säkra" dig.

Nu till din primära fråga:
Kan man på något enkelt sätt bygga sin (HT)PC till en digitalbox?

Ja, det går. Enkelt? Nja, allt är ju enkelt när man gör rätt ;) Dessa saker kan samtidigt jävlas enormt.

Du har att välja på:

Skaffa ett Dvb-T kort som har stöd för extern CI-läsare (tror inte T-500 har detta.
Skaffa ett Dvb-T kort som redan har CI-läsare.
Köra med ett Mediaprogram som har stöd för s.k. softcams, ex: Mediaportal. (MCE har som jag har förstått det INTE detta).
Alternativ 1 och 2 är i stort sett samma sak, enda som skiljer är att CI-läsaren är inbyggd i TV-kortet resp. inte. Väljer du denna lösning kommer du att behöva, TVkort med CI läsare = dyrt, som typ FloppyDVT eller köpa TV-kort + CI-läsare = oxå dyrt, dessutom behövs en CA-module (CAM) att sätta i CI-läsaren, dessa är inte helt gratis heller. Vill du dessutom kunna titta på flera kanaler samtidigt och/eller spela in behöver du flera tuners = flera CI-läsare och därmed CAMs. Dessutom, tar för givet att du inte vill köra med typ Tvillingkort, vilket gör att du behöver antingen mata dina CAMs med, "fusk"-kort. Detta görs antingen med Season-interface eller Wii-kort. Ytterligare strul och pengar ;)

Väljer du istället alternativ 3 behöver du "bara" TV-kort (flera stycken och/eller kort med flera tuners). Här är ju T-500:an klockren.
Men, det fungerar utmärkt med ett eller flera Nova T-stick (USB).
Utöver TV-kort behöver du en Phoenixläsare eller MP 3.5. Thats it, resten är gratis mjukvara.

Ja, trots att du tänker köra hela kalaset på en dator behöver du krångla med NewCS (Cardserver) och Clienter. MEN, som jag sa, när man väl fått det att snurra och vet vad man håller på med snurrar det stabilt och "lätt" att sköta. Det fina i kråksången är att, exempel:

När du har satt upp din HTPC/"digitalbox-pc" på ett ställe med sina TV-kort och kortläsare, så är det fritt fram (om du kör TV-server/Mediaportal) att Stream till en PC/TV någon helt annanstans i hushållet.

Som hemma hos mig, vid TV:n (har bara en 1 dagsläget) har jag slängt ut digitalboxen, XBOXen (användes för att kolla på DivX-filmer, photon, m.m.) och DVD-spelaren. Detta är ersatt med en HTPC med 3 TV-tuners (ett T-500 och en Nova-T usb sticka och en usb-kortläsare där jag har mitt boxerkort. GUI/Interface mot TV:n är Mediaportal, som alltid snurrar. Mjukvara installerat är således:

NewCS - kortserver som via kortläsaren läser boxerkortet.
WinCSC - klient mot NewCS, requestar alltså nycklar.
MDAPI - plugin till Mediaportal/TV-server, behövs för att kunna koppla WinCSC mot MP/TV-servern.
TV-server: ingår i "paketlösning" med Mediaportal (opensource).
MediaPortal: "MediaCenter" och därmed klient mot TV-servern.

När jag senare köper en till TV behöver jag endast smacka upp en ihopfälld laptop på väggen bakom platt-TVn. Koppla till Lanet och sedan installera endast Mediaportal som agerar TV-server klient.

Idagsläget har jag Mediaportal på min gamer-dator. Alltså kan jag kolla andra TV-program där medans frugan kolla Desperate Housewives ;)

Skit... va långt det blev. Sorry :D
Hoppas det svarar på några av dina frågor.

joxen
2008-11-19, 12:31
Till juhlen skall inte säga att det funkar med hd tv på nova 500-t

men jag har 3 st usb stick (noname) för 299 kr styck i min dator och kör (cyberlink h.264/avc decoder) hd drivers till och det funkar och usb sticken är inte hd !?
..iaf på svt hd i marknätet

Skall kanske tillägga att dom inte gjorde det innan jag instalerade ett dvb-c hd kort i datorn men (cyberlink h.264/avc decoder)

Juhlen
2008-11-19, 23:22
@ cosmo61: Ber om ursäkt. Se nedan.

@ Joxen: Nej men dra åt helvete... du har ju fö faan rätt ;)
Blev nyfiken, kliade mig i huvudet och gjorde läxan. Slog mig ju att det inte ännu finns Dvb-T2. Alltså borde SVT HD sändas med good ol Dvb-T, vilket jag har... borde alltså funka. Gick helt enkelt och *host*köpte*host* CoreAVC (h.264 codec)... och guess woot: Jag kan se på SVT HD nu ;)
...däremot blev livet surt för min PC. Hackar något och burken jobbar apa. Hade en liten tanke på att min halvkassa antenn skulle orsaka "hackigheten", men med tanke på hur burken får jobba så kan jag nog avfärda det.
Dax att uppgradera med andra ord.

Ja se där, då kan man gå o lägga sig nu, jag har ju lärt mig något nytt idag.

EDIT: det är klockrent datorn som inte räcker till. CPU usage ligger på mellan 91-99% för Mediaportal, med ett snitt på ca 96 (hoppar mest däromkring).

music4keep
2008-11-23, 17:45
Kan säga att jag plockar in RiksTV:s sändningar i MPEG-4 med mitt Azurwavekort i MediaPortal, MEN dock utan ljud då de har en egen codec. Hur som haver så funkar det att plocka in MPEG-4 utan problem. Enda anledningen till att möjligen byta kort är när de börjar köra DVB-T2, men den dagen den sorgen...

TurboTure
2008-12-02, 17:43
Hej

Jag tänkte kapa tråden lite för att ställa en fråga.

@Juhlen
---
NewCS - kortserver som via kortläsaren läser boxerkortet.
WinCSC - klient mot NewCS, requestar alltså nycklar.
MDAPI - plugin till Mediaportal/TV-server, behövs för att kunna koppla WinCSC mot MP/TV-servern.
TV-server: ingår i "paketlösning" med Mediaportal (opensource).
MediaPortal: "MediaCenter" och därmed klient mot TV-servern.
---

Du råkar inte ha det nedskrivet hur man går tillväga? Jag har letat och letat på comhit hur man skall göra men jag tycker bara jag hittar hur man får igång NewCS. Inte det andra som behövs för att få CS i windowsmiljö med MP. Om det finns en bra beskrivning så har jag lyckats missa den.

TurboTure
2008-12-02, 18:48
Och självklart för att jag frågar så får jag det att fungera. :)

pellet
2008-12-30, 16:23
Juhlen: Tack för ditt svar! Jag blev helt plötsligt sugen på att börja mecka med detta igen!

imported_kalleanka
2009-01-07, 19:20
HJÄLP!
Nu har jag suttit i flera timmar utan att komma någon vart känns det som. Har läst 100000 guider men det hjälper inte. Har tidigare satt upp Dreamboxnätverk på 30+ boxar utan problem. Både Comhem och Boxer.

Det som jag försöker med nu är en HTPC med Hauppauge WinTV NOVA-T 500 med Mediaportal.

När jag installerat MP tillsammans med Server så går jag in i Serverkonfigurationen och söker upp kanaler, allt fungerar fint och den hittar alla kanalerna.
Sen när jag trycker på "PREVIEW" inne i "TV-Server Configuration" så visas bild/ljud på de okodade kanalerna. Men när jag sen startar
MP och tar My TV så kommer det inte någon bild/ljud och ingen EPG fungerar.
Startar jag WinTV eller MyTheatre så fungerar både ljud och bild på de okodade kanalerna.
Det känns inte riktigt som att jag kan gå vidare och installera Newcs och de övriga programmen när jag inte ens
får de okodade kanalerna att fungera i MP.
Är det någon som har haft det här problemet innan och hur gjorde du för att lösa det?
Vad kan jag ha gjort för fel inställningar i konfigurationen?

En sak som dyker upp när man försöker se på en kanal i MP är felmedd:
"Timeshifting kan inte startas
Ljud och bild kan inte hittas"

Men på nåt sätt så fungerar ju antennkablen eftersom det funkar i konfigurationen + de 2 andra programmena.

rolrn
2009-01-10, 17:23
Har du installerat alla patchar för WinXP, som berör DVB-mottagare?

imported_kalleanka
2009-01-10, 18:53
Det beror helt på vilka det är isf? Jag har lagt in 2 st patchar, minns inte vad de hette. Men det fungerar ju som sagt i WinTV?

rolrn
2009-01-10, 22:28
Tänkte på patcharna som nämns på MP.

http://forum.team-mediaportal.com/general-support-51/patch-multi-dvb-tuner-issue-channel-scan-crash-windows-xp-6344/

http://support.microsoft.com/kb/927544