handdator

Visa fullständig version : Blev kontakdad av NDS



matkoh
2008-11-19, 13:58
Hmmm.

En snubbe som presenterade sig som företrädare för NDS ringde upp mig idag. Påstod att han fått namn från detta forum.

Ville veta min syn på CS.

Kändes lite sådär. Men som alla vet så kör vi ju bara inom hushållet, och bara linux.
Så svarade jag iallafall.

Spidde
2008-11-19, 14:33
Vet du om du har skrivit ditt riktiga namn i något inlägg här på forumet?

matkoh
2008-11-19, 14:42
Hmmm.

Nix, aldrig. Bara nick.

eviln
2008-11-19, 15:15
Jösses.
Snacka om att vara ute och fiska info.

Ska bli intressant att se vad som händer när de slår ner på den lilla klick kortdelning som finns.
De kommer att öppna pandoras låda.
Folk kommer att börja mickla med P2PTV och sedan finns det inte någon väg tillbaka.

card
2008-11-19, 15:20
Dom har inte hittat info via något annat forum då? Tex MaxTeknik? De kanske har lämna ut info om epost adress eller liknande, den kanske är avslöjande. Bara en tank.e.

admin
2008-11-19, 16:48
vi har då iaf inte lämnat ut några uppgifter och kommer aldrig att göra det.

Balders-balle
2008-11-19, 18:10
Matkoh!
Kolla din pm-låda

maximus
2008-11-19, 18:33
http://www.blocket.se
Personer som lägger ut såna annonser på blocket kan nog räkna med att bli kontaktade av nds förr eller senare.
Nån får skylla sej själv.

Edit: Den annonsen lämnar lite för mycket personlig information /T-bird

kronblom
2008-11-19, 18:48
http://www.blocket.se
Personer som lägger ut såna annonser på blocket kan nog räkna med att bli kontaktade av nds förr eller senare.
Nån får skylla sej själv.
He he, maximus....listigt av dig! :-D

wildone
2008-11-19, 18:51
Hmmmmm.

Känns plötsligt som om ordet självmål fick en helt ny innebörd :clap:

matkoh
2008-11-19, 19:01
Hmmm.

Visst men fortfarande så hänvisade han till ComHit, INTE blocket.

wildone
2008-11-19, 19:10
Det kallas kartläggning... har själv blivit utsatt för det och det enda ställe jag inte nämnt något personligt var det ställe de påstod de hittat mitt namn. dvs här.

Balders-balle
2008-11-19, 20:16
Fanns ju visst fler som tänkte samma tanke.
Vad var han ute efter?

eviln
2008-11-19, 21:45
Ouch, kränga färdiga CS servrar.
Smart... :D

Tyvär är det exakt sånt här som gör kortdelning storskaligt.
Man får hoppas att ingen nappar....

Peter_x
2008-11-20, 10:11
Låter skrämmande att man lämnat ut uppgifter,..
Idag räcker det med IP, klockslag för att se exakt vilket ben IP har varit kopplat till och på så vis kan ISP (Internet Service Provider) ta reda på vilken kund det rör sig om.
Bara för att ISP kör med DHCP innebär INTE att det är svårt att få fram uppgifter.

Tips är att man kör med Hide IP klienter som finns gratis att ladda ner från Internet.

wildone
2008-11-20, 10:53
det är ingen som lämnat ut några uppgifter, dessutom så lämnar ingen ISP ut såna uppgifter utan föregående polisanmälan, jag vet eftersom jag jobbat med just abuseärenden hos en ISP.

Men det stämmer att det inte är svårt att få fram, men fortfarande är det så att det finns ingen intresseorganisation som idag kan få såna uppgifter.

mr_richard
2008-11-20, 11:21
hmm, kanske det är läge att annonsera på blocket efter linor att ställa 0day servrar på?

Peter_x
2008-11-20, 23:27
Skadar ju inte att köra med Hide IP klienter eller ligga bakom proxy som finns gratis att hitta på internet. Idag blir man polis anmäls så fort man bara fiser.






det är ingen som lämnat ut några uppgifter, dessutom så lämnar ingen ISP ut såna uppgifter utan föregående polisanmälan, jag vet eftersom jag jobbat med just abuseärenden hos en ISP.

Men det stämmer att det inte är svårt att få fram, men fortfarande är det så att det finns ingen intresseorganisation som idag kan få såna uppgifter.

atomized
2008-11-21, 06:06
Hmmm.

Visst men fortfarande så hänvisade han till ComHit, INTE blocket.

Du gick nog på en blåsning...
Han ville förvissa sig om att signaturen "matkoh" på Comhit-forumet var samma person som annonserade ut Linux-servern. Alltså ringer han upp dig på det telenummer du uppgett i annonsen och börjar prata om Comhit.
På så vis fick han bekräftat att det handlade om en och samma person. Det kunde han ju inte vara säker på innan han pratat med dig...

Kartläggning är vad det handlar om.

Så en varning/uppmaning till alla andra. Blir ni uppringda av folk från Stop/Viasat/NDS whatever som börjar prata cs eller comhit-forumet så spela totalt ovetande. Som om ni aldrig hört talas om forum eller cs. Säg att de troligen fått tag i fel person och spela helt ovetande. Många gånger fiskar de bara efter information för att kunna syssla med sin kartläggning och kunna knyta fysiska personer till kända signaturer på forum...

tjena
2008-11-21, 09:07
går det att dölja sitt IP nummer ?
så ingen annan kommer åt det?

mr_richard
2008-11-21, 10:45
går det att dölja sitt IP nummer ?
så ingen annan kommer åt det?
Här är en början kanske:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/2275
Jag använder den till och från, kan gå bra segt emellanåt. Men tror man att man ska åka fast för något så kan det ju vara värt det.
Finns fler kul addons som har med det att göra.

samot4
2008-11-21, 12:06
Den addonen fungerar ju bara när du använder firefox.Den skyddar inte ditt ip vid cs.Finns idag ingen lösning som skyddar ditt ip vid cs.

Balders-balle
2008-11-21, 18:01
Vad är det för idé att skydda sitt ipnummer om man kör cs inom hemmet?

Satjoey
2008-11-22, 09:36
Tror personen i fråga finns här, kolla in annonsen på blocket sen vad säljaren heter hmm misstänkt likt en användare här på forumet.
Som man bäddar får man ligga.

forhike
2008-11-22, 09:45
är det inte sånna där nasare som säljer färdiga servra etc som troligen sabbar för alla andra till sist :knockout:

tjena
2008-11-22, 10:39
var bara lite nyfiken om det gick att dölja ipnummret alls
när det förmodligen kommer en ny lag som gör det möjligt för filmbolag att vara polis
och jaga barn när dom laddar ner..
inte så lätt att ha koll på vad ungarna gör på sina datorer

forhike
2008-11-22, 11:21
köra genom proxy servrar som döljer ditt ip
testa att bounca trafiken genom en annan burk nånstans
m.m

Satjoey
2008-11-22, 12:01
he he annonsen försvann snabbt så jag tror någon här känner sig skyldig.

Leatherface
2008-11-22, 12:14
Dom kontaktar alla dom kan få fram uppgiter om och som har en dreambox...
Eller åtminstone dom som programmerar eller har nån slags sida för dreambox...
Man är stämplad bara för att man har dreambox, programmering och linux som hobby...
När det gäller sälja färdiga CS datorer så borde man åka dit...

K.K.
2008-11-22, 12:55
Då det finns en hel del människor som kör med CS utanför hushållet och använder Dreambox till detta förstår jag hur distributörerna resonerar. Man vill få stopp på detta med alla medel då man anser att man förlorar stora pengar på CS.

Personligen tror jag att mycket pirattittande försvann när man inte kunde programmera sina egna kort längre och se betalkanaler gratis, så nu tror jag bara dessa piratjägare jagar för att få behålla sina jobb.

Leatherface
2008-11-22, 13:41
Det ger inte dom rätt att trakassera folk för det... Jag har inte ens Viasat eller satellit överhuvudtaget för den delen....
Och på min dreambox sida tillåter jag inga diskussioner om CS och vad jag tycker om CS kan man läsa på forumen...

Peter_x
2008-11-22, 21:36
Sånt här skrämmer en när comhit påstår att dom INTE lämnar ut uppgifter.
Man vet INTE vad man kan tro på längre,..

Funderar nästan på att slänga ut dreamboxen och köra med vanlig box tack vare folk som sabbar för alla.






Hmmm.

Visst men fortfarande så hänvisade han till ComHit, INTE blocket.

admin
2008-11-23, 14:55
Sånt här skrämmer en när comhit påstår att dom INTE lämnar ut uppgifter.
Man vet INTE vad man kan tro på längre,..

Funderar nästan på att slänga ut dreamboxen och köra med vanlig box tack vare folk som sabbar för alla.

jojo jag vet inte riktigt vad ditt syfte är med de inlägg du skriver om att ComHit skulle lämna ut uppgifter. Du startade ju en tråd tidigare om att ComHit lämnade ut uppgifter.
Det får stå för dig om du tror det, men jag kan inte mer än ge mitt ord på att vi inte lämnar ut uppgifter. Är du fortfarande osäker, avsluta medlemsskapet här.

CharlieX77
2008-11-23, 18:31
Kanske denna Peter X är en av de onda......... eftersom han påstår detta fler än en gång, jag litar på comhit! inte på de onda.....

admin
2008-11-23, 23:02
Kan informera om att trådskaparen ej längre är moderator på ComHit.

Peter_x
2008-11-24, 01:14
Så här skrev <matkoh>

Visst men fortfarande så hänvisade han till ComHit, INTE blocket.

Hur vill du att folk ska reagera??

Peter_x
2008-11-24, 04:57
?????? onda? har du inget vettigare att komma med?? det är <matkoh> inlägg som jag reagerar på.Så vem är ond här igentligen??

Kanske denna Peter X är en av de onda......... eftersom han påstår detta fler än en gång, jag litar på comhit! inte på de onda.....

Peter_x
2008-11-24, 07:06
Du menar du du blockerar användare utan någon förklaring?


Kan informera om att trådskaparen ej längre är moderator på ComHit.

forhike
2008-11-24, 08:06
Hmmm.

En snubbe som presenterade sig som företrädare för NDS ringde upp mig idag. Påstod att han fått namn från detta forum.

Ville veta min syn på CS.

Kändes lite sådär. Men som alla vet så kör vi ju bara inom hushållet, och bara linux.
Så svarade jag iallafall.


grejen måste nog varit att efterssom du sålt cs servrar osv på svenska annons sidor, så har nds och ev fler reagerat och kanske funderat att din syn på cs är..... att det är helt ok bara man tjänar en slant själv...
eller vad säger du?

thriller
2008-11-24, 08:11
Så här skrev <matkoh>

Visst men fortfarande så hänvisade han till ComHit, INTE blocket.

Hur vill du att folk ska reagera??

Så en person som representerar NDS kan inte ljuga menar du?
Om jag hade ett sånt jobb skulle inte jag heller avslöja var jag hittat informationen. Sånt sprider sig fort och då blir det svårare att hitta åt folk.

mr_richard
2008-11-24, 08:22
Känns som en storm i ett vattenglas...

wildone
2008-11-24, 08:28
Du menar du du blockerar användare utan någon förklaring?

Hur lyckas du läsa in att han är blockerad??

Han är inte längre moderator på forumet, en milsvidd skillnad.

och en offentlig förklaring känns ju rätt överflödig, med tanke på att han indirekt ifrågasätter forumägaren att lämna ut personuppgifter. Säljer man CS prylar öppet på blocket med personuppgifter synliga har man nog skitit i fel tunna.

admin
2008-11-24, 10:17
Hur lyckas du läsa in att han är blockerad??

Han är inte längre moderator på forumet, en milsvidd skillnad.

och en offentlig förklaring känns ju rätt överflödig, med tanke på att han indirekt ifrågasätter forumägaren att lämna ut personuppgifter. Säljer man CS prylar öppet på blocket med personuppgifter synliga har man nog skitit i fel tunna.

Precis wildone, jag har inte stängt av någon från forumet, men jag har tagit bort en person som moderator eftersom jag, vi, anser att den personen inte kan representera ComHit.net på ett positivt sätt längre. Att börja sälja CS-servrar går emot våra värderingar och syn på cardsharing.

Sen en liten uppmaning till Peter_x: Använd gärna "multiquote"-knappen, slipper du skriva så många olika inlägg, och kan då samla allt i samma inlägg. http://www.comhit.net/images/buttons/multiquote_off.gif så ser den ut.

eviln
2008-11-24, 10:25
...massa svammel...

Läser du ens vad som står i trådarna?
De ringer den M**s K*****n som står i annonsen och hänvisar till Comhit.
Om matkoh nu indikerar att han är den så har de klart för sig att Matkoh använde CS för komersiella ändamål och de vet vem det är.

De har alltså nu länkat en moderator på ett av de större forumen till komersiell vinning med CS.
Vad de sedan använder den infon till vet jag inte men det lär inte vara till fördel för de som kortdelar småskaligt.

1+1.

Peter_x
2008-11-25, 00:24
Försöker vara rolig nu eller?? om du vill spela polis så kan jag rekomendera dig att ta kontakt med blocket och där kan jag garantera dig om att du kommer få exakt uppgifter om vem personen är (han måste ju antingen betlat via visa kort eller hemma telefon - så enkellt är det)
Vad säger att det inte är du själv som är boven i spelet.
Återigen - det här handlar inte om blocket om du läser inläggen
från *matkoh* så vad är det du inte förstår?




grejen måste nog varit att efterssom du sålt cs servrar osv på svenska annons sidor, så har nds och ev fler reagerat och kanske funderat att din syn på cs är..... att det är helt ok bara man tjänar en slant själv...
eller vad säger du?

eviln
2008-11-25, 08:45
Vad säger att det inte är du själv som är boven i spelet.
Återigen - det här handlar inte om blocket om du läser inläggen
från *matkoh* så vad är det du inte förstår?

Jag försöker vekligen förstå vad du menar men jag är inte säker på att jag gör det.

Menar du att: Eftersom NDSfarbrorn sade till Matkoh att han fått hans namn härifrån så är det så?

Peter_x
2008-11-25, 09:52
ehh vi droppar det här nu,..



Jag försöker vekligen förstå vad du menar men jag är inte säker på att jag gör det.

Menar du att: Eftersom NDSfarbrorn sade till Matkoh att han fått hans namn härifrån så är det så?

trollhattan
2008-11-25, 10:28
Nu lugnar vi ned oss några hekton..

forhike
2008-11-25, 10:57
Försöker vara rolig nu eller?? om du vill spela polis så kan jag rekomendera dig att ta kontakt med blocket och där kan jag garantera dig om att du kommer få exakt uppgifter om vem personen är (han måste ju antingen betlat via visa kort eller hemma telefon - så enkellt är det)
Vad säger att det inte är du själv som är boven i spelet.
Återigen - det här handlar inte om blocket om du läser inläggen
från *matkoh* så vad är det du inte förstår?

varför ska jag kontakta blocket, och varför tar du åt dig när jag frågar matkoh en sak?

förstår du inte citat funktionen när man frågar någon annan en sak.

ren allmän fråga, "har du svårt att fatta dåligt" :thumbup: