handdator

Visa fullständig version : IPTV + Alex + Telia?



CoolGate
2008-12-17, 22:28
Vad tror ni om detta.. Telia har ju mer o mer börjat ta över med iptv med fiberanslutningar och adsl.. och för att formulera min fråga enligt reglerna så formulerar jag såhär..

Har jag Fiberanslutning via telia och där med iptv i vardagsrummet! Tar jag mitt kort jag fick med säg att jag har full paket på det och sätter i en kortläsare.. ansluter sen en alex cs klient till iptv o delar ut kortet från kortläsaren så alex kan ansluta till den o jag har bild på tvn i min iptv box med fullt paket..?

sen däremot om jag i sovrummet skaffat mig Telia ADSL med "Start" paketet som kostar 0kr/mån o man får låna en iptv box av telia oxå kopplar in en alex.. tror ni då att alla kanalerna funkar där oxå? för signalen går ju via bredbandet o "kortet" kodar av kanalerna via alex klienten..

Tror ni detta funkar eller ser Telia detta på något sätt att canal+ signaler skickas för fullt till min box i sovrummet som inte har mer än "start" utbudet! Iomed det är 2vägs informationsvägar på bredband så borde väl Telia se det mesta som händer på sin digitalbox?

Detta vore väl annars en billig lösning för Telia Digitaltv för sovrummet *host*

Polisen
2008-12-18, 00:33
Telia har inget kort längre, de slutade nog med det för ca ett år sedan. Men de erbjuder nått dubbelabonnemang.

DennisOlof
2008-12-18, 10:30
CoolGate, kanske fungerar.

Problemet är dock att telia har slutat med kort, och om du har ett sådant lär det nog inte fungera så länge till eller dom kommer gå ut med ett brev till dem som fortfarande kör med kort. Dom har mjukvarukryptering och man kan administrera sina TV-kanaler osv via telias "mina sidor".

Det kan faktiskt vara så att kortet du har inte ens längre används, ring telia och fråga.

Polisen, det stämmer, har man fiber (ej samfällighet eller eget nät) erbjuder dom ett tvilling abonnemang. Men det innebär ändå att man inte har något kort för att se kanalerna. Det är endast dom med eget fibernät som samfälligheter, där kan man ha 5st boxar per hushåll. Samma sak där dock, inga kort används.

CoolGate
2008-12-18, 10:55
attans så dom hade slutat med det då..
Då återstår ju bara att bygga ett eget iptv nät då om utrustningen blir lite billigare.. synd att man måste hålla sig innom hushållet.. när man har lite ideer som man vill testa tankegången på!

DennisOlof
2008-12-18, 21:59
CoolGate, det som är så fint med Telias IPTV och samfälligheter med egna fibernät.

Har man en kollektiv anslutning ingår 2st boxar till varje hushåll, då får man grundutbudet på båda boxarna. Sedan kan man skaffa ytterligare 3st boxar och har då grundutbudet på alla fem boxarna. Kan man titta på fem olika kanaler oberoende av varandra. Det är grymt bra.

Inga dyra tvilling avgifter och sådant tjaffs.

Är i färd med att diskutera med Telia om möjligheten att även distribuera egna IPTV kanaler i det lokala nätet som då inte telia skickar ut, t.ex. kanaler från hotbird osv :)

CoolGate
2008-12-19, 08:42
CoolGate, det som är så fint med Telias IPTV och samfälligheter med egna fibernät.

Har man en kollektiv anslutning ingår 2st boxar till varje hushåll, då får man grundutbudet på båda boxarna. Sedan kan man skaffa ytterligare 3st boxar och har då grundutbudet på alla fem boxarna. Kan man titta på fem olika kanaler oberoende av varandra. Det är grymt bra.

Inga dyra tvilling avgifter och sådant tjaffs.

Är i färd med att diskutera med Telia om möjligheten att även distribuera egna IPTV kanaler i det lokala nätet som då inte telia skickar ut, t.ex. kanaler från hotbird osv :)

Jag täntke mer på att kanske man startade ett pirat IPTV nätverk :9 gbit lina, utrustning som hanterar det hela o sen sända ut iptv via internet o på så sätt utvalda klienter kan koppla på sig o få tv på så sätt räcker det med bredband endast :) undrar vad en sådan lösning skulle kosta..

daju
2008-12-19, 09:37
IPTV går ju via multicast och det är oftast blockerat av operatörerna. Så att sända ut IPTV privat i nätet går tyvär inte på multicast :/

CoolGate
2008-12-19, 20:21
IPTV går ju via multicast och det är oftast blockerat av operatörerna. Så att sända ut IPTV privat i nätet går tyvär inte på multicast :/

aha ajdå där sprack den iden då :P

knurp
2009-05-22, 23:44
Borde det inte gå att skicka ut telias kanaler via vpn för då kan man ju få multicast att fungera.

mami
2009-05-25, 05:48
Jag skulle tro på VPN också. Vet dock inte vilka möjligheter VPN ger med multicast.

/Mami