handdator

Visa fullständig version : Hdmi - hdmi, DVD-spelare till LCD-TV



folke
2008-12-20, 09:01
Hej! Jag är novis på detta. Skrotade vår tunga tjock-TV med enbart 2 scartkontakter och köpte ny 32tums LCD Finlux 32FLD785L. Jag har sedan tidigare en DVD-spelare Pioneer DV-696AV. Jag köpte en kvalitetskabel hdmi-hdmi och kopplade den mellan DVDn och TVn. När jag slår på DVDn och klickar på AV på TVns fjärr måste jag klicka flera gånger på AV-knappen tills jag ser på skärmen att hdmi1 är vald. Bilden är då mörk. Klickar jag på meny på DVDn står det MENY i DVDns frontdisplay, men inget händer på TVns skärm. På fronten av DVDn finns en liten lampa märkt hdmi. Den skall lysa, då DVDn märker att en hdmi-förbindelse finns. Den lyser inte. Slår jag av DVDn blir bilden blå och texten "no signal" visas, slår jag på igen visas helt kort vilken upplösning DVDn har: 480i (720:480), 60Hz, en kombination som är tillgänglig enligt TVns bruksanvisning. Vad har jag gjort för fel?

ElFeo
2008-12-24, 10:15
Måste du slå på HDMI i DVDns menyer? Vet att vissa prylar kräver det. Koppla in scart och kolla igenom, eller du kanske har manualen till hands?