handdator

Visa fullständig version : Windows HTPC med Comhem Cardshare



oscarii
2009-01-06, 01:14
Hej!


Jag är ny på forumet, och dessutom ny på det mesta som rör cardshare.

Tanken är att köpa en HTPC (windows media center) och köra en comhem cardshare client på den.
(alltså, jag vill kunna se piratkanaler från comhem på min HTPC, har jag uttryckt mig rätt?)

Jag kommer förhoppningsvis få hjälp med att konfigurera den, men behöver veta vilka delar man ska köpa, och vilka program man bör fixa.
Jag har letat bland trådarna men jag förstår ju inte rikigt vad ni menar med alla förkortningar och facktermer, så om ni säger att jag ska köpa en DVBC modul, så får ni gärna förklara vad är och vad den gör också :errf:

vilket tv-kort bör man ha? måste man ha två för att kunna spela in när man tittar, eller kan man köpa ett med dubbla tuners?
Måste jag ha en dreambox kopplad till datorn eller kan HTPC´n sköta det jobbet själv?
Vilket/vilka cardshare program är bäst i windowsmiljö?

Vad mer ska jag tänka på?

ElFeo
2009-01-06, 10:42
Kan hjälpa till litegrann i varje fall:

Datorn kan vara vilken standard-pc som helst men den behöver ett TV-kort. Precis som du skriver så är det ett DVB-C-kort som behövs. Vilket du ska titta närmre på låter jag andra tipsa om.

Du måste inte ha en dreambox

Själv kör jag mediaportal på min HTPC - tyvärr så har jag inte kommit längre än att jag kollar på filmer och lyssnar på musik via den. Eller jo - jag fick in "God channel" också...tiden har inte räckt till för annat. Det ska dock gå att få igång card sharing på mediaportal - det finns några bra trådar om det här på forumet.

oscarii
2009-01-06, 12:14
Kan hjälpa till litegrann i varje fall:

Datorn kan vara vilken standard-pc som helst men den behöver ett TV-kort. Precis som du skriver så är det ett DVB-C-kort som behövs. Vilket du ska titta närmre på låter jag andra tipsa om.

Du måste inte ha en dreambox

Själv kör jag mediaportal på min HTPC - tyvärr så har jag inte kommit längre än att jag kollar på filmer och lyssnar på musik via den. Eller jo - jag fick in "God channel" också...tiden har inte räckt till för annat. Det ska dock gå att få igång card sharing på mediaportal - det finns några bra trådar om det här på forumet.



I detta DVB-C kort, sätter jag in något form av kort i denna för att kunna cardshare´a eller är det bara programvara?

Tack för svaret! =)

ElFeo
2009-01-06, 13:21
I detta DVB-C kort, sätter jag in något form av kort i denna för att kunna cardshare´a eller är det bara programvara?

Tack för svaret! =)

För att kunna nyttja cardsharing så måste du ha ett abonnemang som man sedan kan dela på flera TV-apparater. Servern måste alltså ha programkort medans klienterna inte behöver det.