handdator

Visa fullständig version : Bra TV för HD-TV?



atomized
2009-01-08, 11:21
Har precis blivit med HD-mottagare, en CubeRevo/IPBox 9000. Eftersom jag tillhör den minoritet som fortfarande har kvar tjock-TV:n så blir nästa drag troligen att köpa en flat-TV för att kunna dra nytta av HD-upplösningen som mottagaren kan leverera.

Newbie som jag är på detta med HD-TV så har jag några dumma frågor...

En "full-HD" TV klarar 1080p vilket är en upplösning på 1920x1080 bildpunkter. MEN de flesta TV-sändningar sänds i 720p vilket är en upplösning på 1280x720 bildpunkter.

Om jag då köper en "full-HD" TV så måste den skala om bilden från 1280x720 till 1920x1080 bildpunkter för att kunna visa den? Här kan det ev. uppstå kvalitetsförluster?

Medan om jag köper en TV som är bara "HD-ready" med upplösning t.ex. 1366x768 så kan den återge en 720p sändning utan att behöva skala om bilden? Vilket borde vara bättre för att se 720p sändningar?

Har jag uppfattat saken rätt så långt?

Då uppstår frågan vad som är bäst att köpa? Finns det planer på fler TV-kanaler som kommer att sända i 1080p eller 1080i? Sedan kanske Blueray-spelare kör med 1080p så man ska ha en "full-HD" TV av den anledningen?

Vad anser panelen? :confused:

trollhattan
2009-01-08, 12:38
Tror canal digital sänder sina hd i 1080i , vilket paket har du ?

atomized
2009-01-08, 13:05
Jag har HD från Canal Digital.

Edit:
Där ser man! Jag var tydligen helt felunderrättad. :eek: :redface:

Jag kollade igenom lite snabbt nu och det verkar som om alla HD-kanaler från CD sänder i 1080i utom SVT HD som sände i 720p.

Då är ju saken klar! Det är en "full-HD" TV som gäller. Eller...? :pray:

DennisOlof
2009-01-08, 20:09
atomized, har du pengar så är det värt att köpa en "full-hd" TV eftersom priserna har rasat ordentligt, endast om man inte har råd ska man satsa på billigare varianter. Det beror också på vilken storlek du ska ha.

Väljer du plasma slipper du bry dig om responstid eftersom det är samma som vanlig tjock TV. Plus att det inte blir något problem vid visning av olika format, samma här, funkar som vanlig tjock TV. "Burn-In" behöver man inte oroa sig för längre, ett test på IDG visade att även om man drabbades av det kunde man "tvätta" bort det även om det tog tid. Och då försökte dom verkligen förstöra plasman med att tvinga fram "burn-in" på den.

http://www.plasma.com/classroom/LCD_tv_versus_plasma_tv.htm

Skaffar du LCD är det viktigt att se till att TVn kan visa SDTV i bra kvalite, de märken som är billigare och sämre kvalite brukar inte vara så bra på detta. Dessa drar ju betydligt mindre ström än en plasma.

Sedan är det alltid bra om man skaffar en HDTV som klarar av att visa äkta 24p eftersom dom flesta spelare klarar av det men det blir konverterat vid visning på TVn. Det är ju inte jätteviktigt men dom flesta lite dyrare TV apparaterna klarar av detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/24p

http://www.engadgethd.com/2007/10/01/whats-the-deal-with-24p/

atomized
2009-01-18, 00:45
Det blev en Philips 42PFL5603D 42" Full-HD LCD-TV med 4 HDMI-ingångar och DVB-T. Köpte den på Netonnet för ett skapligt pris.

Får säga att jag är mycket nöjd med den TV:n. I kombination med Canal Digitals HD-utbud som sänder de flesta kanalerna i 1080i så är det en fröjd att titta på! :D :clap: