handdator

Visa fullständig version : Hjälp. 10 min att koda upp en kanal



dubbelpipa
2009-02-23, 11:47
Kör CS hemma lokalt med en Dreambox 500S och det funkar fint. Nu har jag skaffat en IPBOX 9000 HD och tänkte att köra på samma nät. För det skulle ju vara så enkelt att få det att fungera trodde jag. Bytte image till NLB 8873 och ställde in den på mgcamd. Sen gick jag in med FTP och upptäckte att det var helt annat namn på filerna och katalogerna mot dreamboxen. Nu efter mycket klurande och letande på forum har jag fastnat för filen newcamd.list i VAR/keys. Kopierade in bägge CWS strängarna från dreambox och startade om men inget hände. Efter 10 min när jag gett upp kodade den upp.:lol: Och byter jag kanal inom canal+ så kommer bilden direkt.

Men byter jag till viasat så är det stopp. Då får man vänta 10 min till innan den kodar upp igen. Kanalbyte inom viasat kommer direkt.

Går jag tillbaka till canal+ så är det samma visa igen. Jag känner jag är på rätt väg, men det är nått banalt jag missat som nybörjare.

Vad kan jag ha missat för inställning?

Edit: Kan tillägga att det är en IPBOX 9000HD Rev2 vad det nu innebär. Jag trodde det skulle vara en förbättring mot vanliga IPBOX 9000HD, men det jag märkt är att text-TV inte funkar på HD.

atomized
2009-02-23, 16:55
Har du skapat upp en ny user i newcs.xml på Dreamboxen? Det blir inte bra om båda boxarna kör på samma user.
När du kopierade över CWS-raderna ändrade du IP-adresserna så det stämmer till Dreamboxen? Och tog bort ev. andra CWS-rader som fanns i filen innan?

dubbelpipa
2009-02-23, 18:37
Kör cardserverproxy i en Asus WL-500. Dreamboxen är avslagen och nu kör jag bara med IPBOX'en för att systematiskt kunna få även den att fungera. Det med IP adresser löser jag sedan tänkte jag.

atomized
2009-02-23, 21:15
Om du kör servern på Asus-routern så gör de ändringar jag skrev att du skulle göra på Dreamboxen på Asus-routern istället.
Menar du verkligen att du kör cardserverproxy på Asus-routern? Jag trodde inte den orkade med det. Du menar inte att det är NewCS du kör på Asus-routern?

I princip ska det inte vara nån skillnad att köra mgcamd på Dreambox eller IPBox 9000. Den enda fil du behöver konfigurera är newcamd.list. Och det är egentligen bara CWS-raderna som behövs där.

"Det där med IP-adresser" får du nog se till att ha ordning på. Hela kommunikationen mellan klienten och cardservern går ju via IP, så har du något problem där så lär det störa cs-trafiken. (eller du menar kanske att du gett IPBox:en samma IP-adress som Dreambox? I så fall får inte Dreambox vara igång samtidigt).

dubbelpipa
2009-02-23, 22:11
Haha!!

Nu har jag löst det. Typiskt för en besserwisser som jag. :lol: Man måste ju kopiera in bägge CWS strängarna i både newcamd.list och newcamd1.list eftersom jag bara har en tuner. Antar att jag måste kopiera in i newcamd2.list om jag skaffar en tuner till. Tydligen ligger en timer och tickar och först läser från newcamd.list efter 600 sek när den då kodar upp.

Edit: Angående Asus-routern (http://koppel.cz/cdmawifi/projekty/NewCS/). Tyvärr klarar inte google av att översätta.

atomized
2009-02-24, 14:11
Jag har ingen förklaring till 600 sek fördröjningen. Har inte varit med om nåt liknande, det enda jag kan komma på är om du har nån typ av nätverksproblem som orsakar timeout?

newcamd.list skall vara för aktuell kanal.
newcamd1.list skall vara för PIP (picture in picture).
newcamd2.list skall vara för inspelning.

Om du bara har en tuner borde det räcka med newcamd.list tycker jag. Själv har jag två tuners så jag har konfat upp alla tre. Det finns en inställning i NLB-panel som heter nåt med use mg-launcher. Du kan prova att slå av eller på den och se om det gör någon skillnad. mg-launcher är till för att starta flera parallella mgcamd-processer som kan behövas när man kör med två tuners. Har du bara en tuner borde den kunna vara avstängd tycker jag.

(Det finns ett projekt på denna siten om newcs på Asus-router också:
http://www.comhit.net/showthread.php?t=18796
Vet inte om det liknar det projektet du hänvisar till.)

dubbelpipa
2009-02-24, 17:23
Letade efter länken där det stod att:

newcamd1.list = Tuner 1
newcamd2.list = Tuner 2

...men jag hittar den inte, och det kanske är tur det.

Nu när jag googlar ser jag att det är precis som du säger:

newcamd.list => live channel
newcamd1.list => Recording or PiP
newcamd2.list => Recording

...eller:

newcamd1.list => Recording
newcamd2.list => Recording or PiP

...beroende på var man tittar.


PIP funkar iaf med CWS sträng i bara newcamd.list och newcamd1.list.

Nu har jag lagt in CWS strängen i newcamd2.list också. (HD på G).

Upptäckte att det inte går att köra PIP på 2 HD-kanaler. 1 HD + 1 SD kanal går däremot bra.

Läste om dreambox att man kan spela in t.ex 8 kanaler samtidigt med 1 tuner om dom ligger på samma transponder. Hur klarar IPBOX'en av det? (Blir det fler newcamd3.list ..newcamd4.list ..osv).