handdator

Visa fullständig version : Sirius fallit bort



kosar
2009-05-23, 02:07
Tja,

Mina föräldrar har en europaparabol som suttit uppe i ett antal år och nu har Sirius ballat ur. Det började med att titt som tätt så kunde en del av Visasat utbudet inte tas in. Vissa kanaler funkade men inte andra. Sen rätt som det var så funkade alla kanaler igen flera veckor. Problemen kom tillbaka och några dagar så funkade bara vissa kanaler. Allt kom tillbaka och fungerade några veckor men nu så har allt försvunnit.

Eftersom de andra satelliterna funkar så tror jag ju inte att det är själva tallriken som blåsts ur position. Är det lnb eller switchen tro? (kan en switch fela på bara en position?) Parabolen sitter lite dumt monterad ganska högt upp så innan jag lånar stege av grannen och beger mig upp så vill jag gärna ha en idé om vad jag ska prova med först.

(har provat med en annan box, min dm7000 och den hittade inte ens en låsbar transponder för scan)

Tack på förhand
/k.

deas
2009-05-23, 08:49
Låter som switchen faktiskt... Men kan också vara LNB huvudet... Det är bara att byta :)

DennisOlof
2009-05-23, 09:20
kosar, har du kabel så kan du alltid prova att koppla dig direkt på LNBn (till mottagaren) och se om allt funkar, utan att ändra eller vrida på LNBn som tar in just Viasat.

Om de andra LNBerna funkar även när man switchar mellan dem, tja, något av det som Deas påstår är det nog. Att en tallrik rör på sig är knappast troligt om den monterades upp ordentligt från början.

Sedan kan ju kontakten ha lossnat från LNBn faktiskt även om det inte syns från marken, det ser man när man klättrar upp till den.

matkoh
2009-05-23, 14:55
Hmmm.

Ett rätt så vanligt fenomen är att det kommit in fukt i kontakten till LNB, och efter ett tag så äts kopparn upp.

Vulka kontakten är ett tips, förutsatt att den är torr när man monterar.

DennisOlof
2009-05-23, 22:17
matkoh, precis. Det kan också hända, det finns ju små hattar man kan sätta på för att skydda kablarna, eller så vulkar man när man sätter dit kablarna för att försäkra sig om att installationen inte påverkas i efterhand.