handdator

Visa fullständig version : MythTV + Tele2 digital tv



Kossamuno
2009-05-29, 14:59
Hej,

Om det finns någon här som kör MythTV i kombination med Tele2 digital tv så är jag intresserad att komma i kontakt med den personen.

Jag har Tele2 och har tänkt bygga en HTPC lösning med back och frontend baserad på MythTV. Innan jag öppnar plånboken och det blir ett allt för stort hål i den så hade jag hoppats få lite tips å råd....om det ens är möjligt etc.

Om du finns där ute :P Var vänlig svara på tråden. Om någon annan har några idéer så tas de tacksamt emot!

Leatherface
2009-05-30, 15:26
Ja det är möjligt... du gör på samma sätt som med comhem osv...

Kossamuno
2009-06-01, 10:32
Ja det är möjligt... du gör på samma sätt som med comhem osv...

Lovar du? ;)

Vad jag lyckas luska reda på är att de TV-kort som funkar med Tele2 är FireDTV å FloppyDTV. Dessa kort har länge varit utan drivrutiner till Linux. Det har nyligen (relativt nyligen iaf) kommit ut drivrutiner (beta tror jag) till Linux. Dock så existerar det inga Firewire-kort på listan över komplatibla tv-kort på mythtv's hemsida.

Sen har jag oxå läst att Tele2's digitala signal inte avkodas med hjälp av programkortet utan direkt i boxen (fråga mig inte vad programkortet då är till för). Kan detta ytterligare ställa till bekymmer?

Det är dessa frågeställningar som gnager i mig och om möjligt så skulle jag vilja få svar på dessa innan jag sätter igång. Det är därför jag frågar om det finns någon som kör MythTV i kombination med Tele2.

Leatherface
2009-06-01, 13:09
alltså digitalboxen/tvkortet sköter själva signalen och kortet är till för att få koderna som ger ger bild på kodade kanaler...
Om det funkar med comhem så funkar det med Tele2 också...