handdator

Visa fullständig version : Linux HTPC?



atomized
2009-06-10, 11:06
Funderar på att labba lite med en HTPC-lösning i Linux och har lite frågor/funderingar.

1. Stämmer det att Nvidias grafikkort har bäst stöd i Linux? Är det att rekommendera att ha ett Geforce från Nvidia?

2. Någon speciell distro som är enklare att ha att göra med när det gäller kompilering av sasc-ng? Jag har lagt ner två dagar på att försöka kompilera sasc-ng i Ubuntu utan att lyckas...

3. Jag vill ha något i stil med Myth-TV:s lösning och använda backend och frontends. D.v.s. ha en central server som innehåller TV-kort och har hårddisk för inspelningar m.m. Sedan vill jag kunna köra frontends på alla övriga PC i huset och kunna se på TV och komma åt inspelningar från dem. Är det bara Myth-TV som har en sådan lösning eller går det att åstadkomma med VDR, Kaffeine eller någon annan Linux software?

Alla tips och erfarenheter i övrigt från HTPC på Linux tas tacksamt emot. Jag har som sagt labbat två-tre dagar och kommit så långt att jag kan se okodade kanaler på mitt AzureWave AD-SP400 i Kaffeine på Ubuntu. Men inte lyckats få igång sasc-ng eller opensasc.

cry_wolf
2009-06-11, 16:30
Nvidia har tidigare haft bra stöd och ati har inte haft nåt att tala om. Tror detta har ändrats nu dock.

Jag kör mythbuntu 9.04 vilket jag är lite missnöjd med. 8.10 funkade mycket bättre för mig. sasc-ng kompilerar dock utan problem om man följer de guider som finns. Kör open-sasc-ng och på deras trac-sida finns en bra wiki med guide för ubuntu.

atomized
2009-06-11, 16:40
Tack för svar! :)
Jag köper nog ett Nvidia grafikkort för säkerhets skull. Priserna verkar ligga ganska lika.
Jag har lyckats kompilera sasc-ng nu så det går sakta framåt... :thumbup:

Vad är det som blivit sämre i Mythbuntu 9.04 tycker du?

dust79
2009-06-16, 08:33
Jag har testat lite olika grafikkort i Linux i min mythburk. Köp inte ATI, efter ett par månaders meck var jag fortfarande inte nöjd med bildkvaliten och köpte ett geForce (7xxx). Bytte det för någon månad sedan till ett geforce 9400 för att få igång VDPAU (hw-accelerering) med myth 0.22. Vilket lyft! Bilden blev mycket mycket bättre och det drar mindre CPU än tidigare.

atomized
2009-06-16, 10:09
Har precis köpt ett 8400GS hoppas det skall funka bra också. (Har inte hunnit stoppa in det i burken ännu.)

dust79
2009-06-16, 21:01
Jepps det är VDPAU stöd på 8400GS också. Jag kan verkligen rekomendera att du kör mythtv 0.22 så att du får stöd för VDPAU.

cry_wolf
2009-06-17, 17:56
Har problem med autostart av sasc-ng genom screen i 9.04.
Antar att det har med screen-profiles att göra.

MrBlue
2009-06-28, 17:11
Du kan ju testa LinuxMCE, rätt avancerat. Det som hindrar mig från linux är tyvärr och det är ett jättetyvärr streamande data som bygger på windows mediaplayer krypteringsteknik, funkar inte i linux, typ alla hyrtjänster som bla SF anytime, eller tvtjänster via nätet som man betalar för typ tv4 anytime. Annars hade jag fortsatt köra detta. En video på detta (http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829&hl=en)

magnus1234
2009-08-12, 21:28
3. Jag vill ha något i stil med Myth-TV:s lösning och använda backend och frontends. D.v.s. ha en central server som innehåller TV-kort och har hårddisk för inspelningar m.m. Sedan vill jag kunna köra frontends på alla övriga PC i huset och kunna se på TV och komma åt inspelningar från dem. Är det bara Myth-TV som har en sådan lösning eller går det att åstadkomma med VDR, Kaffeine eller någon annan Linux software?

Ett alternativ är att köra XBMC, xbmc kan agera myth frontend utan problem. Jag kör XBMC på min htpc, och har en myth-backend stående i garaget i andra änden av huset.