handdator

Visa fullständig version : tv5monde - franska kanal



marie
2009-06-14, 17:33
Hur får man tv5monde på Dalarö (utanför Haninge/stockholm)?
Vi har en parabol
Comhem har ej dragit kabel.
Telia har ej i sitt utbud
Canal - Digital har vi och de har ej i sitt utbud
Viasat har ej i sitt utbud.
Vad beror det på att vi inte kan få tv5? Hänger det enbart på operatör? Finns ingen superparabol som kan ta emot???
Hur kommer det sig att man kan få via telefon (tele2)men inte via tv?
Man kan titta via datorn men jag har dålig mottagning via mitt trådösa bredband.
Är det någon/några på forumet som kan rekommendera en lösning???
tack på förhand, Marie:confused:

DennisOlof
2009-06-14, 17:59
Det du vill ha är en till parabol eller byta till en "europa parabol" för att ta emot Astra 19.2 och Hotbird 13.0

Där finns TV5 Monde, och andra kanaler okrypterat och HELT GRATIS :D

Strunta i leverantörer som telia, tele2, comhem osv, dom har helt enkelt begränsat utrymme för att sända kanaler som sänder med andra språk än svenska och engelska. Dessutom får du oftast betala och det kan vara krångligt beroende på vilka paket dom erbjuder, det blir billigast att ta in det från Astra 19.2 satelliten.

Vilken lösning du väljer beror lite på hur ni tittar på TV. Antingen har man en europa-parabol, 4st LNBs och en DiSEqC, kopplar detta till en digitalbox som sedan visar kanalerna på TVn i fråga, kan man växla och välja vilken LNB man vill ta emot från på parabolen. Finns flera olika sätt att lösa mottagningen på.

Är ni nöjda med nuvarande installation, ja då kan ni sätta upp en till parabol, räcker med 60-70cm, en LNB och rikta den mot astra 19.2, skaffa en till digitalbox och koppla in den till TVn via scart ingång nummer två (antar ni har flera och en modern TV), och titta på astrautbudet på de sättet. Fördelen här är att man kan köra boxarna parallellt och växla på TVn istället för att byta med DiSEqC-switchen.

Här kan ni se vilka kanaler som finns på de två olika satelliterna, okrypterade och gratis.

http://www.lyngsat.com/astra19.html

http://www.lyngsat.com/hotbird.html

Det går självklart att skaffa en extra parabol och två LNBs eller färdigt "block" för att ta emot astra + hotbird eftersom det finns flera franska kanaler än bara TV5 Monde. Finns flertalet firmor som kan installera paraboler åt er då gäller stockholmsområdet.

Enkel sökning ger flertalet företag.

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=parabol&geo_area=stockholm

Lycka till.

K.K.
2009-06-14, 18:04
Åk till Kjelles i Haninge och beställ en Europaparabol för 1599:-så kan du se TV5 Monde gratis på Hotbird eller Astra, där de finns FTA, dvs okodade. Nu vet jag inte vad du har för mottagare, men alla mottagare förutom några av CD och Viasats modeller hanterar DiSEqC.






Parabolset Europa-paket
Lev. med 4st LNB, 1st DiSEqC
Lämplig för att ta in Sirius/Thor/Hotbird/Astra

Offsetantenn 85x90cm.

Levereras inkl.
4st LNB (brusfaktor: 0,2 dB)
1st 4portars DiSEqC-switch
Maströr- och väggfäste.

DennisOlof
2009-06-14, 20:56
K.K. , det var ju ett mycket bra pris.

marie
2009-06-15, 20:40
Tack DennisOlof och K.K för er tips. Jag ska genast skaffa mig denna parabol så att jag kan titta på franska tv. Då har jag något att titta på under sommaren ifall det blir regnigt och dant som det är nu.
Tur att det finns sådana forum som comhit.net där man kan få tips av experter. :P häslningar, Marie.