handdator

Visa fullständig version : Boxer och analogt samtidigt i TV:n?



na96gen
2009-06-25, 05:41
Är det tekniskt möjligt att koppla in två antennkablar samtidigt i tv:n vi en "omkopplare" av något slag. Jag har dels gratis utbud från comhem som ska fungera som backup till min Boxerlösning via cardsharing. Jag har två mottagare i tv:n som jag kopplar om imellan. Så jag skulle villja kunna sätta i båda kablarna i tv:n fast jag bara har ett antennutag och välja "källa" via fjärrren. :lol:

matkoh
2009-06-25, 06:21
Hmmm.

Använd ex. en antennsplitter /fördelare. Finns sådana med inbyggd förstärkare oxå.

na96gen
2009-06-25, 07:35
Går det att köra en splitter åt "fel håll" så att säga, för jag vill ju göra tvärsom mot vad man brukar göra med en sån. :)

matkoh
2009-06-25, 08:04
Hmmm.

Visst.

na96gen
2009-06-25, 09:41
då får man skaffa hona-hane omvandlare så kontakterna passar. hoppas det finns någonstans..

juppe
2009-06-25, 10:22
det finns även combiner att köpa men den är för satellit och vanlig, men kan ju funka.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69729138
Problemet du kan få, är att dom sänder på samma frekvenser, så dom stör ut varandra.

K.K.
2009-06-25, 14:09
Om det bara är backup som gäller finns det manuella switchar för under hundralappen lite var stans.

http://www.hansa-electronic.com/tillbehor.asp#filter

budhit
2009-06-25, 20:35
För typ 30år sen när man körde C64 och sitt första tv spel fanns det med en liten "dosa" med två ingångar och en utgång till tv, samt en enkel skjutomkopplare på.
Är det ngn som kommer ihåg dem, men jag har inte min kvar !!

Sprutten
2009-06-25, 21:15
Vill minnas att det satt nån liknande grej på mitt gamla NES också..? Fast när man upptäckte att det var lättare att köra med composit så använde man ju inte den gamla antennkontakten längre...

Rent tekniskt dock så borde det ju inte vara något problem såvida inte comhem sänder någon kanal eller nåt digitalt på samma frekvens som din lokala boxermast. Lättaste sättet att ta reda på är ju att prova. Borde gå med en vanlig antennsplitter som man sätter in båda "källorna" på och sen en splitter som delar upp det till två i tv'n, om man inte kan ha två antennkablar till tv'n. Jag vet inte hur det funkar med dvb-c men jag skulle väl gissa att det påminner rätt mycket om vanlig dvb-t i fråga om användandet av kanalplatser med mera.

Varje splitter dämpar ju signalen lite också, så det kan vara värt att tänka på om det inte fungerar direkt.

Freelock
2009-06-26, 05:21
Är det tekniskt möjligt att koppla in två antennkablar samtidigt i tv:n vi en "omkopplare" av något slag. Jag har dels gratis utbud från comhem som ska fungera som backup till min Boxerlösning via cardsharing. Jag har två mottagare i tv:n som jag kopplar om imellan. Så jag skulle villja kunna sätta i båda kablarna i tv:n fast jag bara har ett antennutag och välja "källa" via fjärrren. :lol:

Kanske detta är vad du söker :-)
DVB-T/CATV RELÄ

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=863

:-)

Funkar bra om du har 5 volt ut från tv fast det är få TV:n som har det men då kan du göra så här.


http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=914 (http://c4free.dyndns.tv/redirect/redirect.asp?http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=914)

:thumbup:

DennisOlof
2009-06-26, 21:30
na96gen, beror på.

Om du har t.ex. Comhem är det inte säkert du kan "mixa" ihop båda källorna i en kabel eftersom Comhem säkerligen sänder ut något digitalt på de frekvenser som de marksända kanalerna ligger på, då stör nog Comhem den marksända kanalen och alla vet ju att Comhems nät är packat med kanaler så mycket som det går.

Det som Freelock föreslår ser ut som en bra lösning, frågan är om det fungerar på just din TV. Och det är dåligt att man inte har två antenn-ingångar just för att kunna mata dem med rätt signal på dessa TV-apparater som standard. Antar det från TV-tillverkarens sida är tänkt att man kör in 5-6 vanliga analoga kanaler som ligger långt ner (under 450Mhz) och sedan får man det digitala från det högre bandet, då går det bra eftersom det inte krockar eller kanske inte ?

Det är iofs möjligt att DVB-C inte stör ut DVB-T eller att mottagaren i din TV struntar i om det ligger en annan typ av signal på just den frekvensen du tar emot det digitala marksända på. Det borde stå i manualen till TVn hur dom har tänkt sig att man ska göra.

För övrigt så tycks TAR-5 grejen vara en utmärkt lösning på problemet och tror den fungerar på detta viset, kan vara fel så ni får rätta mig. Det står att man ska använda en "aktiv" DVB-T antenn och om jag inte minns fel så kan man på de digital-boxar jag har sett aktivera 5v matning i digital-boxen om man har just en aktiv antenn, eller om det nu är strömmatning till antennen. Kolla om du har en sådan funktion i din TV när du valt DVB-T sidan, och se om det går att aktivera den permanent. Då tror jag TAR-5 lösningen kommer fungera om du skaffar en aktiv antenn.

Då slipper du switcha, utan digital-boxen sköter switchen åt dig så att säga, mycket bekvämt.

Lycka till :)

freedom
2009-07-17, 06:39
För typ 30år sen när man körde C64 och sitt första tv spel fanns det med en liten "dosa" med två ingångar och en utgång till tv, samt en enkel skjutomkopplare på.
Är det ngn som kommer ihåg dem, men jag har inte min kvar !!

Jag har sparat en sådan antikvitet alltså en manuell omkopplare för gamla nintendo 64 bla.har även det med en massa nostalgiska spel:thumbup:

pacmyc
2010-01-09, 18:23
Hmmm.

Använd ex. en antennsplitter /fördelare. Finns sådana med inbyggd förstärkare oxå.

Det tvivlar jag starkt på att funkar, har du testat det själv?
Jag har löst det genom att dra in den analoga i videon (skratta inte det var hemma hos mina päron) och sen scart in i TV:n.
Dock är det omständigt att behöva byta kanal via videon hela tiden när man ser på det analoga utbudet.

pacmyc
2010-01-09, 18:31
Vill minnas att det satt nån liknande grej på mitt gamla NES också..? Fast när man upptäckte att det var lättare att köra med composit så använde man ju inte den gamla antennkontakten längre...

Rent tekniskt dock så borde det ju inte vara något problem såvida inte comhem sänder någon kanal eller nåt digitalt på samma frekvens som din lokala boxermast. Lättaste sättet att ta reda på är ju att prova. Borde gå med en vanlig antennsplitter som man sätter in båda "källorna" på och sen en splitter som delar upp det till två i tv'n, om man inte kan ha två antennkablar till tv'n. Jag vet inte hur det funkar med dvb-c men jag skulle väl gissa att det påminner rätt mycket om vanlig dvb-t i fråga om användandet av kanalplatser med mera.

Varje splitter dämpar ju signalen lite också, så det kan vara värt att tänka på om det inte fungerar direkt.


Jag vet inte om det är helt riskfritt att testa detta. Om man bor i lägenhet och många lägenheter är kopplade i samma nät så kan det finnas ganska höga spänning i antennuttaget i lägenheten. Kopplar du ihop detta med en jordad antenn så borde det kunna leda till att antennkabeln leder ström vilket i sin tur skulle kunna leda till kabelbrand, alternativt skador på tunern i TV:n... Eller?
Jag är inte expert så rätta mig om jag har fel, men det borde vara möjligt.
Har själv fått en del ganska kraftiga stötar från antennuttag när jag varit jordad.

flybob
2010-02-17, 21:28
Jag provade med liknande lösning idag, bakvänt t-kort. Det fungerade inte bra alls, för svag signal på DVB-T så den stördes ut och gav dessutom brus till Analoga (ComHem).

Skulle behöva någon form av combiner/merger med filter då dom ligger på separata frekvenser, men båda har mycket brus inbyggt.

Jan_Bananberg
2010-02-18, 09:28
Jag provade med liknande lösning idag, bakvänt t-kort. Det fungerade inte bra alls, för svag signal på DVB-T så den stördes ut och gav dessutom brus till Analoga (ComHem).

Skulle behöva någon form av combiner/merger med filter då dom ligger på separata frekvenser, men båda har mycket brus inbyggt.Varför inte bara skaffa en extern DVB-C mottagare nu när ni kan se samma fri kanaler där som hos Teracom.