handdator

Visa fullständig version : Hjälp Ny på Linux!!!!!1



Dragon_Blood
2009-06-27, 20:01
JAG BEHÖVER HJÄLP.

Jag har alltid kört på Windows innan men nu tänkte jag testa Linux men kommer inte på hur jag ska gör för att kunna installera min drivarutiner.

Sen har jag en mindre viktig fråga hur fungerar det med spel till Linux är det som till en Mac att man måste köpa Mac skapade spel eller finns det något program som läser vanliga det vanliga spelen och i så fall vilket.

det skulle var under bart om jag kund få svar på dessa frågor så fort som möjligt.

Tack i för han alla som kan detta.;)

sunnis
2009-06-28, 12:08
JAG BEHÖVER HJÄLP.

Jag har alltid kört på Windows innan men nu tänkte jag testa Linux men kommer inte på hur jag ska gör för att kunna installera min drivarutiner.

Sen har jag en mindre viktig fråga hur fungerar det med spel till Linux är det som till en Mac att man måste köpa Mac skapade spel eller finns det något program som läser vanliga det vanliga spelen och i så fall vilket.

det skulle var under bart om jag kund få svar på dessa frågor så fort som möjligt.

Tack i för han alla som kan detta.;)

Vilka drivrutiner är det som du vill ha hjälp med?

Självklart finns det spel som har linux binärer så att man kan köra spelkoden native i linux. Tex Return To Castle Wolfenstein mfl. Men det är ytters få spel, Doom3 och Unreal serien har jag för mig ska fungera native i linux. Har tyvärr inte så jättebra koll.

En mac spel fungerar bara till mac datorer.

Det man kan göra är att använda ett kompabilitetslager som wine för att köra windows spel i linux. Kolla på wine hemsidan så ser du vilka spel som fungerar.

Men ska du spela så håll dig till windows, min personliga åsikt.

Dragon_Blood
2009-06-28, 19:24
det drivarutiner jag behöver hjälp med är mina grafik drivarutiner. jag får inte in dom för jag kan inte köra exe filerna

atomized
2009-06-28, 21:47
Exe-filer kan du inte använda i Linux. Du behöver särskilda Linux-drivrutiner som passar för ditt grafikkort. Det finns inte till alla fabrikat av grafikkort.
Lättast för en nybörjare är väl att testa Ubuntu Linux ihop med något GeForce grafikkort, de brukar stödjas.

matkoh
2009-06-29, 04:41
Hmmm.

Du kan oå kolla på grafikkortstillverkarens sida om de har drivisar för Linux. Nvidia är duktiga på det.

sunnis
2009-06-30, 11:21
det drivarutiner jag behöver hjälp med är mina grafik drivarutiner. jag får inte in dom för jag kan inte köra exe filerna

Vilken distribution använder du? Enklast (och bästa) sättet är att installera dem via en pakethanterare.

Som sagt exe filerna går givetvis inte att köra då de är kompilerade för windows.

Dragon_Blood
2009-07-01, 22:28
alla så tusen tack för allt ni har sagt det har fått mig att fatta massor men jag har en ny fråga finns det inget program som göra att man kan tolka eller bygga om exe filerna så att Linux kan läsa det.

sunnis
2009-07-01, 22:44
alla så tusen tack för allt ni har sagt det har fått mig att fatta massor men jag har en ny fråga finns det inget program som göra att man kan tolka eller bygga om exe filerna så att Linux kan läsa det.

Man kan inte bygga om exe filer, de man kan göra är att använda ett kompabilitetslager som wine och köra dem via det. Men drivrutiner går inte att använda via wine.