handdator

Visa fullständig version : HDD + CS = Ryckig bild (9000HD)



dubbelpipa
2009-07-09, 11:26
Jag har ett lite irriterande problem med min Ipbox 9000 HD. Dels det med snabbspolningen (http://www.comhit.net/showthread.php?t=24917) jag nämde tidigare, och nu detta som är det allvarligaste problemet.

Problemet är att bilden hackar ibland, det blir fyrkanter på bilden, bilden låser i ca 10 - 60 sek. Trodde först det var mottagningen, men det höll inte när det gick bra på okodade program. Upptäckte sen att kodade kanaler som private spice och balkan TV1000 fungerade bra. Det hackar bara på CS kanaler. Rimligtvis borde felet vara fel på CS på något vis.

Nyss upptäckte jag att om jag kopplar ur timeshift och inte heller spelar in, så fungerar CS perfekt. Men så fort jag ska spela in så börjar bilden hacka igen.

Min slutsats är att CS tar så mycket processorkraft att när man även spelar in så "knäar" CS.

Jag har en 750 Gb Samsung 753LJ HDD som är godkänd av Relook. Kör Mgcamd.

En intressant iaktagelse är att om jag använder timeshift och backar några min från direktsändningen så hackar bilden mindre, dock inte helt bra.

Funderar på om det kan vara nån parameter som är felställd i nån cfg-fil
....eller är det så att man inte kan ha HDD om man kör CS?

dubbelpipa
2009-07-12, 14:07
Går in och svarar mig själv. Om jag nu förstått det här med hur Ipboxen fungerar ihop med mgcamd så används 3 st configfiler med CWS strängar enligt följande:

newcamd.list skall vara för aktuell kanal.
newcamd1.list skall vara för PIP (picture in picture).
newcamd2.list skall vara för inspelning.

Det betyder att så fort HDD används så måste mgcamd skicka dubbla kodförfrågningar till CS. Det är väl då som det blir lite jobbigt för honom.

Tycker det borde gå att lösa med någon form av cache-minne.

Nu finns det något sådant i mg_cfg filen enligt följande:

# keep ecm cache, seconds
# every cache entry takes 28 bytes, so 24h cache will take *only* 240-400kb of memory,
# for openbox/elanvision users with remote shares make sense to set it higher than default value,
# to not hammer cards while timeshifting or playing crypted recordings.
E: { 20 }

# cache option, summ of:
# 00 Off (default)
# 01 Ecm pids cache, store pids used to decode in /tmp/ca_cache.list at exit, load at startup, same syntax as restore.list
# 02 Ecm data cache, remember CW for (E:) time
# 04 Emm cache for network cards, do not resend the same emm twice, cache not cleared until restart
H: { 02 }

Har provat lite olika inställningar som tex 07, 06, 02, 00 men ingen synbar förbättring.:errf:

Är det något annat ställe man ska ändra på eller är jag helt fel ute i mitt tänk?

atomized
2009-07-12, 14:58
Går in och svarar mig själv. Om jag nu förstått det här med hur Ipboxen fungerar ihop med mgcamd så används 3 st configfiler med CWS strängar enligt följande:

newcamd.list skall vara för aktuell kanal.
newcamd1.list skall vara för PIP (picture in picture).
newcamd2.list skall vara för inspelning.

Det betyder att så fort HDD används så måste mgcamd skicka dubbla kodförfrågningar till CS. Det är väl då som det blir lite jobbigt för honom.

Tycker det borde gå att lösa med någon form av cache-minne.

Nu finns det något sådant i mg_cfg filen enligt följande:

# keep ecm cache, seconds
# every cache entry takes 28 bytes, so 24h cache will take *only* 240-400kb of memory,
# for openbox/elanvision users with remote shares make sense to set it higher than default value,
# to not hammer cards while timeshifting or playing crypted recordings.
E: { 20 }

# cache option, summ of:
# 00 Off (default)
# 01 Ecm pids cache, store pids used to decode in /tmp/ca_cache.list at exit, load at startup, same syntax as restore.list
# 02 Ecm data cache, remember CW for (E:) time
# 04 Emm cache for network cards, do not resend the same emm twice, cache not cleared until restart
H: { 02 }

Har provat lite olika inställningar som tex 07, 06, 02, 00 men ingen synbar förbättring.:errf:

Är det något annat ställe man ska ändra på eller är jag helt fel ute i mitt tänk?

Har du tre olika användare i de olika newcamd.list filerna? Vill minnas att min box strulade lite innan jag gjorde tre olika användare i NewCS och lade in dem i resp. newcamd.list fil.

dubbelpipa
2009-07-12, 15:12
Har du tre olika användare i de olika newcamd.list filerna? Vill minnas att min box strulade lite innan jag gjorde tre olika användare i NewCS och lade in dem i resp. newcamd.list fil.
Nä, det är samma användare i alla 3 filerna. Filerna är förövrigt exakt lika.

atomized
2009-07-12, 18:37
Som sagt, jag hade problem när jag körde med samma användare i alla tre filerna. Jag läste nånstans att det bör vara tre olika användare så jag fixade det och sedan har det gått klockrent.

dubbelpipa
2009-07-12, 18:51
Som sagt, jag hade problem när jag körde med samma användare i alla tre filerna. Jag läste nånstans att det bör vara tre olika användare så jag fixade det och sedan har det gått klockrent.
Tack för svaret.

Det är ju mitt dilemma att jag inte kan lägga till fler användare. Jag måste lösa det på något annat vis.

Men jag tycker det borde lösas med ett cache eftersom det borde räcka med att göra en förfrågan på servern och svaret på andra förfrågan borde vara exakt lika som den första förfrågan.

Men vad har cache-inställningarna i mg_cfg för funktion då?

dubbelpipa
2009-07-14, 16:03
Om jag byter image till Enigma 2 istället för NLB9580. Kan det lösa problemet?

Testade Enigma1, men fick aldrig motorstyrningen att fungera. Kan nämna att jag har även en gammal Dreambox 500s och där är det inga problem med motorstyrningen.

rolrn
2009-07-14, 16:18
Tack för svaret.

Det är ju mitt dilemma att jag inte kan lägga till fler användare. Jag måste lösa det på något annat vis.

Men jag tycker det borde lösas med ett cache eftersom det borde räcka med att göra en förfrågan på servern och svaret på andra förfrågan borde vara exakt lika som den första förfrågan.

Men vad har cache-inställningarna i mg_cfg för funktion då?

Installera en proxy då.

dubbelpipa
2009-07-14, 20:47
Installera en proxy då.
Sökte lite på det du säger och kom fram till att du troligtvis menar csproxy. Det är ju precis den funktion jag söker. Tack för det!

Känner ändå att jag är ute på tunn is angående proxy.:errf:


......men hur ska en csproxy kopplas in? Ska den kopplas som själva kortservern, eller ska den installeras på en tex. laptop så det blir ett mellansteg mellan dekodern och servern?

......eller ska jag bara köra in en standardproxy i laptop:en?

rolrn
2009-07-16, 13:51
Ladda ner CardservProxy.
Läs igenom readme.txt.

Proxyn kommer att ansluta mot kortservern, med det konto din klient idag använder.

I proxyn skapar du 3 användare till dina klienter.
Alternativt 1 användare med 3 anslutningar.

dubbelpipa
2009-07-16, 15:55
Ladda ner CardservProxy.
Läs igenom readme.txt.

Proxyn kommer att ansluta mot kortservern, med det konto din klient idag använder.

I proxyn skapar du 3 användare till dina klienter.
Alternativt 1 användare med 3 anslutningar.
Tackar och bugar.

Jag ska försöka att testa den på min laptop. Återkommer när jag fått den att fungera.

Läste lite olika readme-filer och det känns som det tar några dagar att få snurr på den.

rolrn
2009-07-16, 16:00
Nej, det tar max 1h om du aldrig har sett den tidigare.

jahadu68
2009-09-14, 10:39
/dubbelpipa

Fick du nån ordning på ditt problem med att bilden hackar?
Jag har lika jag med på min box nu. Så fort jag kollar på något jag spelat in eller kollar timeshift så börjar bilden hacka. För att få bort det måste jag boota om boxen.

Jag har IPBOX9000HD, NLB10513

dubbelpipa
2009-10-02, 16:17
/dubbelpipa

Fick du nån ordning på ditt problem med att bilden hackar?
Jag har lika jag med på min box nu. Så fort jag kollar på något jag spelat in eller kollar timeshift så börjar bilden hacka. För att få bort det måste jag boota om boxen.

Jag har IPBOX9000HD, NLB10513
Hej

Har inte varit inloggad på länge. Därför inget svar från mig.

Problemet löste jag tillslut med ryckig bild. :lol:
Däremot fick jag aldrig cardproxyservern att fungera.

Åter till problemet med ryckig bild på boxen.
Felet är HDD. Stäng av timeshift. Du kan inte heller spela in samtidigt du tittar på en kanal.

Orsaken är att boxen gör dubbla anrop till CS servern varvid den tappar koder ibland varvid bilden fryser. Varje inspelning kräver ett anrop + ett anrop för den kanal du tittar på. Asså, spelar du in två program och tittar på en kanal gör boxen tre anrop. Och då blir det helmupp.

Vill du spela in ett program ska du titta på ett redan inspelat program på HDD så då gör boxen bara ett anrop åt gången(det du spelar in).

En inbyggd cardproxyserver i boxen skulle lösa problemet. finns det någon sådan lösning?

atomized
2009-10-02, 16:24
Det är därför man skall ha tre olika användare på NewCs servern som jag sa redan i början på den här tråden.
Kör ni en egen server är det ju inga problem att lägga till några användare.

Om ni försöker hitta på andra lösningar tyder det på att ni håller på med något ni inte borde hålla på med. Vem som nu än äger servern har inga problem att se hur många anrop ni gör och förstå vad ni håller på med samt ev. vidta motåtgärder eller fota ut er...

dubbelpipa
2009-10-02, 17:10
Precis. Det var därför jag vidtog åtgärder när jag väl kom på vad felet berodde på.

beson
2009-10-03, 10:28
Med mgcamd 1.33 behövs inte tre users och tre newcamd.list.
Kom ihåg att ändra i mg_cfg under boxtype
B: { 12 }
Detta gäller 9000HD. För 910 HD är det B: { 11 }
Ladda ner mgcamd 1.33 från NLBPanel under updates.
Fungerar från NLB 9580 och nyare versioner.

beson

jahadu68
2009-10-03, 11:58
Som jag nämnde tidigare i tråden så hade jag liknande problem med min 9000HD. Flashade in nyaste NLB imagen (NLB-10513-v1.50) och vips så försvann problemet. Vet dock inte om mitt problem var tillfällig med den äldre nlb imagen...men det löste sig iaf när jag uppgradera imagen.