handdator

Visa fullständig version : Formatera hårddisk



K.K.
2009-07-15, 09:28
Hej, jag har en Seagate på GB som jag vill använda till min satbox Hyro 900. Nu lyckas jag inte att få boxen att formatera hårddisken och generalagenten har svarat på mitt mejl till dem att ta bort partionerna via min PC. Hur går det till i Vistamiljö? Är det lättare i Win XP-miljö?

Jag försökte att formatera i dos.promten, men där hade jag inte tillräcklig behörigher. Sist jag höll på med sådant som partioneringar etc körde jag Win 95.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

rolrn
2009-07-15, 10:01
Computer Management ->Disk Management...

janbananfan
2009-07-15, 10:11
Kör med en Linux Live-CD, tex System Rescue CD. Den kräver inte mycket av datorn och det är lätt att formatera/partionera om hårddiskar. Och nej, du behöver inte vara/bli Linux-guru för att använda ett sådant system. Även om du i övrigt inte använder Linux så kommer du har nytta av den CD:n om du ska rädda din Win-PC i framtiden.

oddball
2009-07-15, 16:14
Sen ska du INTE formatera disken, du ska

ta bort partitionen/partitionerna.

Företrädesvis med Computer Management ->Disk Management

janbananfan
2009-07-15, 22:59
Det snygga med ett Linux-system är ju att man faktiskt kan formatera disken redan då den är ansluten till datorn. Detta fungerar i alla fall om man kör en Dreambox (vet inte vilket filsystem din box använder, men det lär inte vara NTFS ;) ). Men visst, nu när du fått anvisningar för Windows så går nog det fortare (jag använder båda).

hebbe10
2009-07-21, 22:05
Det går att köra som xp i med vista och starta dator och kör som det det står på skärmen.Jag hoppas att du via bios talat om att boota via cdrom

K.K.
2009-07-22, 06:03
Tack för all hjälp. Jag har bränt en skiva med Ubuntu och det gick bra att få hårddisken till rätt format och kunna spela in från boxen.