handdator

Visa fullständig version : tv-kort till viasat



mr_A6
2009-07-15, 23:27
Har tänkt att köpa ett TV-kort "FireDTV-S för Satellit Extern DVB-S2 mottagare" behöver jag något mer när jag har abonemang.. Har surfat runt en hel del och har förstått att jag antagligen behöver någon sorts ca modul där man kan ställa in box nr.

Jag vore grymmt tacksam om det är någon som kan svara på vad det är jag behöver, ge gärna tips om andra tv-kort också.

Leatherface
2009-07-16, 00:18
CA modul eller kortläsare men HD kanalerna kommer du inte få in...

mr_A6
2009-07-16, 06:40
Tack för snabbt svar!
Vad ska man ha för kortläsare eller CA modul då? och vad är skillnaden mellan en Ca modul och kortläsare?

mr_A6
2009-07-16, 07:55
Nu orkar jag inte leta mer.. phuu.. Jag kommer att testa "Dragon Cam Rev. 4.01 FireCrypt" ihop med "FireDTV-S" så återkommer jag med hur det funkar.
Wish me luck!

DennisOlof
2009-07-16, 09:21
Så här ser den riktiga CA modulen ut. Men dom är dyra, iofs är det överpris på den hos satpro men vad jag vet tillverkas inte dessa om dom nu säljer restlager eller om det fortfarande tillverkas fast på beställning.

http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=144321

Trots det var orginalpriset från början runt 1700kr per modul.

Sedan vet jag inte om man kan regga upp dessa mot viasat, är egentligen tänkta att användas i huvudcentralet (SMATV), dvs mindre kabel-tv nät.

Annars är det just NDS systemet som är muppigt, just pga att dom som använder det låser in sina kunder i de boxar som dom endast vill ska stödja detta via integrerat chip på boxarnas kretskort.

Leatherface
2009-07-16, 09:50
Svarade lite för snabbt då jag skrev det där...
Dom CA moduler som finns är självklart för kabelnät och liknande så vet inte hur satpro kan sälja såna...
Köp en kortläsare och använd softcam istället...
Fast nya NDS3 Viasat korten funkar dåligt än sålänge med softcam (Iaf vad jag har sett folk skriva hittils iaf) men finns stöd åtminstone i nyaste newcs så det går åt rätt håll..
Dragon Cam funkar ju också men känns lite onödigt att använda till ett TV kort och vet inte om den klarar dom nyaste Viasat korten heller...
Den är däremot bra för vanliga mottagare för att få både CD/Viasat bla på samma mottagare...
Skulle köpa en kortläsare för några 100 lappar istället och köra med softcam för det är egentligen samma funktion...

DennisOlof
2009-07-16, 17:06
Leatherface, så tolkar jag det också. Men vem betalar massvis med pengar för CA-moduler, speciellt NDS då dessa inte officiellt finns för privat bruk. Softcam är bättre och BRA mycket billigare.

Men vanliga CA moduler kostar inte så mycket, boxer, canal digital osv, det är normala priser.

Leatherface
2009-07-16, 17:17
Tycker det är dåligt att av Viasat att inte erbjuda Videoguard CA moduler...
Det tvingar ju folk till att använda just softcams som dom vill stoppa...

mr_A6
2009-07-28, 22:10
Tack för allt intresse!!
Köpte prylarna precis när jag skrev och fick dom idag... Skulle ha väntat några timmar och läst kloka ord.. iaf försökte jag få igån grejerna.. men det fungerade inte.. oväntat..
Eftersom man är novis så hade jag ju inte inhandlat någon brännare, som man behövde till dragon modulen, för att programera in boxnumret.

Jag valde att köpa "TERRATEC Sinergy S2 PCI HD + CI" Istället för "Fire dtv". Den verkar funka som den ska iaf.. men man blir ju helt klart intresserad av softcam.. några tips om vart man söker efter det?

"Kan bara hålla med tidigare talare" :) Viasat suger när det gäller NDS systemet. :/