handdator

Visa fullständig version : Säkert & smidigt sätt att nå DM800 från jobbet.



Rocky
2009-08-05, 08:34
Min DM800 sitter bakom två routers (varvid den sista har DHCP off och är kopplad från LAN-port till LAN-port i nästa).

Om jag förstått det rätt så måste jag öppna en webport i routern, som vanligtvis är 80, alternativt annan port men då måste den också öppnas i boxen.

Ur säkerhetsaspekt, vad är att föredra? Jag är inte sugen att likt annan trådskapare få skiten sabbad och behöva göra om en massa saker. Samtidigt som jag skulle vilja nå webgränssnittet för att kolla på TV därigenom.

Routern är en DLink 524 UP och jag antar att det är Virtual Server som är det aktuella kommandot för detta. Tacksam för tips.

matkoh
2009-08-05, 09:49
Hmmm.

Gör en enkel portforward så att ex port 1234 utifrån går till port 80 på din DB.

janbananfan
2009-08-05, 11:35
...fast det är ju inte så säkert att port 1234 är öppen på hans arbetsplats (för du ville väl koppla upp dig från företagets dator och nät)...

matkoh
2009-08-05, 12:01
Hmmm.

Finns väl ingen anledning att spärra utgående trafik.

Rocky
2009-08-05, 15:31
Men om jag vill nå webgränssnittet i DM800 så använder jag ju Firefox på samma sätt som vid vanlig surfing så det kan väl knappast företagets brandvägg strypa.

Jag är inte helt hundra på definitionerna men DLink kör ju ingen Port Forwarding i gränssnittet. Så min fråga är om jag ska köra i "Virtual Server" med Private IP=192.168.0.103 som är Dreamboxens IP, 80 som Private IP och sen en annan port som är Public IP som jag ansluter till genom xx.xxx.xx.xxx:publicIP

Kan detta funka? Blir ett rejält projekt med Trial and Error genom att trixa hemma och testa på jobbet.

gump
2009-08-05, 23:42
asso. finns ju ett sätt du kan köra på. använd fjärrskrivbord. windows inbyggda. eller kör en VNC server/viewer. då kan du sitta på jobbet å styra dina grejjer hemma. eller sitta hemma å styra jobb datan om du kan köra en portforward på din jobb data. förstår du vad jag menar ? du kan alltså göra trial and error på jobbet. eftersom du virtuellt kommer åt din dator och dreambox router m.m från jobbet.

edit:
internt kan du ju sätta upp flera vnc..

d.v.s att du från jobbet connectar till din dator du kommer åt utifrån. sen hoppar via den till andra datorer i hemmet ett extra tips bara. anvädbart som faen. om man råkat lägga grejjer på en dator som igentligen inte går att komma åt utifrån.

Rocky
2009-08-06, 07:17
Jag fick ordning på brandväggen och sitter nu på jobbet och stirrar på webgränssnittet på DM800. Däremot, kan jag inte till skillnad från hemma, se något. Ingen video streamas. Idéer på detta? :)

gump
2009-08-06, 11:07
port 80 är BARA webif.. vill du se på stream måste du öppna streamporten/arna, har du minat 10/10Mbit kommer de funka på allt utom HD-kanaler..

port 8001 kanske de är.. har aldrig streamat utåt med enigma2.
edit:
sen när du öppnar en stream så vill den gärna skriva interna ip nr, då får man helt enkelt skriva om detta till det externa ipt.

Rocky
2009-08-06, 15:28
I see.
Hoppas någon kan ge mig porten för utåtgående stream om någon inte håller med.
Vad krävs för att kunna streama HD-kanaler egentligen?

Rocky
2009-08-06, 19:32
Öppnade även port 8001, men skillnaden är noll.

Så alla kloka... vilka portar behöver jag öppna för att se och höra mina kanaler?

orreman
2009-08-06, 20:01
på min dm500s med gemini så är porten 31339 ... knaske är detsamma i ditt fall

Rocky
2009-08-06, 20:04
Den är redan öppen.

gump
2009-08-06, 22:46
satt du inte bakom router sa du ?

istället fär att spela .m3u filen. ladda ner den öppna med valfri texteditor

här är ett exempel http://192.168.1.110:8001/1:0:1:C3A:5:56:320000:0:0:0:
på mindm800 är de alltså port 8001. för att streama utåt måste du ha EXTERN ip. alternativt Dyndns t.ex.

så här http://din.dns.com:8001/1:0:1:C3A:5:56:320000:0:0:0:

pli har zapstream typ mycket bättre streamport. men du får kolla själv om dom har det i sina enigma2 images. för tror de bara finns till enigma1.
en sådann kan se ut så här din.dns.com:31344 (observera att jag är osäker på vilken port zapstream låg på)

den streamar vilken kanal som helst på den porten. bara att byta i webinterfacet. så byter t.ex vlc automagiskt.

de andra portarna måste du ladda ner varje stream.m3u och redigera innan du kan titta på den kanalen.

internt är ju det inga problem, de är när du måste redigera ip numret de börjar bli drygt.

edit:

här har jag försökt förklara zapstream en gång i tiden http://comhit.net/showthread.php?t=22505&highlight=zapstream

man behöver inte blanda in vlc server om man har "minst" 10/10mbit lina då streamar man direkt från boxen så slipper man transcoda.

för HD-TV måste man nog över 10. jag har ingen koll på vilken bandbredd man lär ha. men en bit över 10Mbit har jag för mig.

Rocky
2009-08-07, 06:53
Dreamboxen sitter bakom en router (eller två rättare sagt). Men går det inte att använda webtv i gränssnittet bara? Internt funkar det ypperligt så jag tolkar det som en port fråga externt. Jag har hemifrån 100/10, alltså tillräckligt för att streama uppåt. På jobbet har vi en 100Mb-lina. Så bandbredden är lugn. Jag får ju utan problem upp webgränssnittet. Jag vill alltså "bara" få ljud och bild i "WebTV". Kan jag inte få det?

gump
2009-08-07, 12:34
läs igen vad jag skrivit. peka port 8001 till din dreambox ip nr i din router.

exempel
http://192.168.1.110:8001/1:0:1:C3A:5:56:320000:0:0:0:
http://78.34.64.65:8001/1:0:1:C3A:5:56:320000:0:0:0:

192.168.1.110 internt ip <-- exempel
78.34.64.65 externt ip <---

din dator på jobbet försöker connecta ett internt ip. alltså så försöker den connecta en dator närmast på ditt jobb.

i kanallistan finns en liten tvsymbol som du kan trycka för att se en i kanal via webif. när du tryckt där så startar t.ex. vlc spelaren. testa högerklicka på symbolen om den startar automatiskt så kan du välja att spara ner stream.m3u filen.
sen öppnar du filen och ersätter ip:t

om du sitter hemma så tryck på denna länk http://www.ip-adress.com/
den adressen ersätter interna ip numret på din box. och kan kopplas till en dyndns adress. så slipper du kolla vilket ip du har utåt varje gång. om de inte är så att du har ett statiskt ip då.

Rocky
2009-08-07, 12:53
Nej då. Jag ansluter INTE till något internt IP (83.xxx....). Isåfall skulle jag inte kunna sitta på jobbet och nå webgränssnittet i min Dreambox. I Firefox så funkar allt utom själva streamandet av bild och ljud.

Det funkade INTE heller att gå "vlc-vägen" du menar och port 8001 (som jag har öppnat i routern). Jag får felmeddelande i vlc.
Jag gissar att något i brandväggen (DLink DI524 UP) blockar trafiken, men jag vet inte vad. Tycker mig ha öppnat allt som ska öppnas.
WebTV kan väl inte vara omöjligt att använda om man sitter utanför routern?


Får detta felmeddelande från vlc.

Din inmatning kunde inte öppnas: VLC kunde inte öppna MRL:en "http://83.xxx.xx.xx:8001/1:0:1:134:3:46:E060000:0:0:0:". Kontrollera loggen för mer detaljer.

gump
2009-08-07, 17:12
jag har bara adsl runt omkring mig så kan inte testa själv.inte utan att transcoda ner kvallen till vlc server. och då connectar man en helt annan adress och port.men jag ska ta en titt i min box om de finns någon annan väg.eller om de är 8001.. har du testat dubbelklicka på kanalen innan du laddar ner filen/spelar upp den i vlc. så du är säker att dreamboxen växlar över till samma kanal på tvn. verkar vara så att du redan sitter på "externa" ipn.. så då behöver du juh inte byta ip nummer.

varför har du 2 routers? de är inte där någonstans de spökar ? port 80 är ju en standard port så därför kanske dina routers släpper igenom. du vet även om du kör dhcp av så kan den fortfarande agera brandvägg. så kolla upp detta.

om de hade varit så att de varit interna ipn. så hade du kommit åt port 80. genom en dyndns. men inte webx-tv utan att byta detta ip nr.

gump
2009-08-07, 22:10
okey, nu har jag testat de jag kunnat. jag öppnade en kanal. redigerade till min dyndns. alltså mitt externa ipnr.. då fick jag samma felmedelande som dig i vlc. sen öppnade jag port 8001 till min dreambox interna ip nr. därefter va det bara att titta på kanalen. via min dyndns. nu satt ju inte jag externt. men brandväggen vägra släppa in mig på min dns även fast jag satt innanför. men bara att peka porten så funkar de.

som jag oxå sa innan dhcp..

dhcp har ju till uppgift att dela ip till alla macadreser.. har du då en routter mellan som är avslagen så kommer den inte att dela ipnr. men fortfarande kan den blocka inkommande. nu vet jag ju inte om de är så. men jag tippar på att de är den som ställer till det.

Rocky
2009-08-08, 15:45
För att eliminera den inre routern som felkälla har jag nu kopplat bort den, men det ser ut på samma sätt ändå. vlc ger felmeddelande och gränssnittet är bara svart. Båda varianterna funkar perfekt i nätverket.

Jag blir förvirrad.

maximus
2009-08-08, 16:48
Skit bakom spakarna är orsaken till att det inte fungerar.

gump
2009-08-08, 16:48
nämen?.. kan de va din internetleverantör då ? vi fick problem på vårat jobb. då telia blockat våran mailserver... och inte kan man peka om porten i routern ? så du connectar på en annan port externt..

du borde se i routerns log vad som händer då du försöker streama. konstigt att de inte funkar helt enkelt.

men den routern du tog bort då testa den istället ? så har du även eliminerat att de skulle va problem med routern. eller så kollar du en extra gång att du verkligen pekar på port 8001.

Protocol Port Range Translate To ... Trigger Protocol Trigger Port
TCP 8001 - 8001 8001 - 8001 - -
UDP 8001 - 8001 8001 - 8001 - -


så ser de ut i min router. dessa pekar på min dm800.kör både udp och tcp. antar att de är udp, men jag brukar ta både och så slipper man tänka..

enligt ditt felmedelande så är de ju 8001 som är porten. så de ka inte vaq fel port i din image.
tror inte på de här själv men de finns ju brandvägg inbyggt i vissa images.. men sådant borde man slå på manuellt iaf så.

ska telneta lite i boxen å kolla runt lite om jag kan hitta någon lösning.

gump
2009-08-08, 17:01
okey, inte hela filen men det sissta av den kommer här
längst ner har du port 8001. den kan du kanske ändra till något helt annat. kolla sen om den nya porten i
stream.m3u/vlc

GLÖM INTE STARTA OM BOXEN annars gäller inte nya inställningarna.

root@dm800:/etc# cat inetd.conf

#chargen stream tcp nowait root internal
#chargen dgram udp wait root internal
#discard stream tcp nowait root internal
#discard dgram udp wait root internal
#daytime stream tcp nowait root internal
#daytime dgram udp wait root internal
#time stream tcp nowait root internal
#time dgram udp wait root internal
ftp stream tcp nowait root /usr/sbin/vsftpd vsftpd
telnet stream tcp nowait root /usr/sbin/telnetd telnetd
31335 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamsec streamsec
31337 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -ps
31338 stream tcp nowait root /usr/sbin/streampes streampes
31339 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -ts
31340 stream tcp nowait root /usr/sbin/udpstreampes udpstreampes
31341 stream udp nowait root /usr/sbin/udpstreampes udpstreampes
31342 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -tsfile
31343 stream tcp nowait root /usr/sbin/streampes streames
8001 stream tcp nowait root /usr/bin/streamproxy streamproxy

Rocky
2009-08-08, 19:18
Skit bakom spakarna är orsaken till att det inte fungerar.
Om du försöker skoja är kutym att tillägga en smiley. Eftersom du inte gör det så tolkar jag det som ren och skär spydighet. Den typen av arrogans är irriterande från människor som kan något. Du visar bara spydighet utan att komma med några lösningar, då blir det i min bok patetiskt.

Skulle det nu vara så att du försöker skoja, så kan du ju editera ditt inlägg så kam jag radera denna sågning av din person.

Trevlig kväll!

gump
2009-08-08, 19:46
aaa fan, tror inte på de här själv men..

öppna alla streamportar 800an har

eventuellt ska du kunna använda någon av de andra portarna.

31335 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamsec streamsec
31337 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -ps
31338 stream tcp nowait root /usr/sbin/streampes streampes
31339 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -ts
31340 stream tcp nowait root /usr/sbin/udpstreampes udpstreampes
31341 stream udp nowait root /usr/sbin/udpstreampes udpstreampes
31342 stream tcp nowait root /usr/sbin/streamts streamts -tsfile
31343 stream tcp nowait root /usr/sbin/streampes streames
8001 stream tcp nowait root /usr/bin/streamproxy streamproxy

Rocky
2009-08-12, 20:26
Up and running. Hade inte gjort port forwardingen rätt insåg jag när jag gjorde om allt från början. Tusen tack för allt stöd och alla tips.

maximus
2009-08-12, 20:50
Up and running. Hade inte gjort port forwardingen rätt insåg jag när jag gjorde om allt från början. Tusen tack för allt stöd och alla tips.
För all del. Det var så lite så.
Mvh
Dickus

gump
2009-08-12, 20:54
tack själv för att du berättade vad som var felet. de funkar bra eller, du öppnade port 8001 va ?

vad har du i up/downstream, kan du se på HD-kanalerna utan problem oxå ?

kotten33
2009-08-12, 21:09
Nu när ni har löst detta problem, så skulle jag också vilja ha lite expert hjälp.

Jag har visserligen bara en DM600, men det kanske borde vara motsvarande. Jag har tom. problem att titta på web-tv på det interna LAN.

Jag öppnar upp 192.168.1.2 och loggar in på DB webinterface. Trycker på länken web-x tv. Jag kan nu välja kanaler osv, men när jag väljer en kanal så säger den "waiting for video". Jag har installerat hela VLC paketet ver 1.0.1

Rocky
2009-08-13, 06:48
Hmm.... kanske är mer strul på jobbet. Det funkade på någon annans nätverk, men nu på jobbet är det grinigt. Jo port 8001 hade jag pekat till fel IP.

Rocky
2009-08-13, 06:54
Nej vi tar en mittåt på den. Det var Vista som inte hängde med i zappningen.

chester11
2009-08-15, 22:48
Jag öppnar upp 192.168.1.2 och loggar in på DB webinterface. Trycker på länken web-x tv. Jag kan nu välja kanaler osv, men när jag väljer en kanal så säger den "waiting for video". Jag har installerat hela VLC paketet ver 1.0.1

Använder du firefox?

kotten33
2009-08-15, 23:14
Använder du firefox?

Ja, version 3.5

aakerlind
2009-08-17, 00:02
Nu när ni har löst detta problem, så skulle jag också vilja ha lite expert hjälp.

Jag har visserligen bara en DM600, men det kanske borde vara motsvarande. Jag har tom. problem att titta på web-tv på det interna LAN.

Jag öppnar upp 192.168.1.2 och loggar in på DB webinterface. Trycker på länken web-x tv. Jag kan nu välja kanaler osv, men när jag väljer en kanal så säger den "waiting for video". Jag har installerat hela VLC paketet ver 1.0.1

Jag har faktiskt samma problem. Har en linuxburk som router för att ge nät till bl.a 360,pch samt en dreambox. Jag har portforward:at 31335 till 31341 med tcp förrutom 31343 som har udp. Samt 8001.
Jag har senaste vlc installerat med mozillaplugin, har även testat utan pluginet samt också äldre versioner. Har även testat med IE7 samt IE8 och senaste firefox. Jag får bara waiting for video. I IE funkar det inte alls utan ger bara error på ett .js script.
Att sätta dreamboxen och NAT:a från den är inte aktuellt, har dock inte testat att sätta den först men eftersom det inte är aktuellt har jag inte orkat koppla kablar. Att kopiera kanallänkar i bouqets för att sedan spela upp i VLC fungerar dock ypperligt men skulle gärna se web-x-tv fungera också.

Jag har en DM800C.

kotten33
2009-08-17, 23:35
Gött att det är fler med samma problem, posta här när du löst det! :D


Jag har faktiskt samma problem. Har en linuxburk som router för att ge nät till bl.a 360,pch samt en dreambox. Jag har portforward:at 31335 till 31341 med tcp förrutom 31343 som har udp. Samt 8001.
Jag har senaste vlc installerat med mozillaplugin, har även testat utan pluginet samt också äldre versioner. Har även testat med IE7 samt IE8 och senaste firefox. Jag får bara waiting for video. I IE funkar det inte alls utan ger bara error på ett .js script.
Att sätta dreamboxen och NAT:a från den är inte aktuellt, har dock inte testat att sätta den först men eftersom det inte är aktuellt har jag inte orkat koppla kablar. Att kopiera kanallänkar i bouqets för att sedan spela upp i VLC fungerar dock ypperligt men skulle gärna se web-x-tv fungera också.

Jag har en DM800C.

aakerlind
2009-08-25, 18:02
har varit upptagen senaste veckan men satte mig ner nu och försökte med detta förb*nnade problem. även om jag inte använder webtv direkt ofta så är det något som gnager.

kopplade dreamboxen direkt nu före min router och då funkade det OM jag satte http port till 80 men INTE om jag satte det till något annat.
körde en netstat -etan och jämförde när den var natad bakom routern men ingen skillnad på portar.
vet inte om det är någon slags låsning på att webtv endast funkar om man har porten till 80 men det verkar ju helknas isf.

fungerar dock fortfarande inte i IE utan bara i Fx.

aakerlind
2009-08-26, 01:34
Tror jag lyckats lokalisera problemet. det ligger i vlcplayer.js iaf.
Använde firebug för att se hur det var uppbyggt när det väl fungerade och ej fungerade.

När man går in på webkontrollen och inte har standardport så skriver man ju http://host:port
t.ex http://10.10.10.10:81

vlcplayer.js konveterar det då till http://10.10.10.10:81:8001
Det blir så helfel. Ska försöka se om jag kan skriva om skiten så det blir korrekt

------------

Så var det!
Nu kör jag dock newnigma men meny->plugins->webinterface->interfaces
Ha sedan enligt följande: 0.0.0.0 port 80 no no no

När det väl är gjort så ssha/telneta in till boxen
Editera följande fil med vi/joe/nano beroende på vad man tycker om
/usr/lib/enigma2/python/Plugins/Extensions/WebInterface/web-data/vlcplayer.js

Leta upp följande rad:


function setStreamTarget(servicereference) {
host = top.location.host;
url = 'http://' + host + ':8001/' + decodeURIComponent(servicereference);

debug("setStreamTarget " + url);


Detta bestämmer hur webspelaren ska hitta 8001 i interfacet typ.
Ändra där sedan till:


function setStreamTarget(servicereference) {
host = top.location.host;
// url = 'http://' + host + ':8001/' + decodeURIComponent(servicereference);
url = 'http://DITTIPNUMMERUTÅT' + ':8001/' + decodeURIComponent(servicereference);

debug("setStreamTarget " + url);


Där DITTIPNUMMERUTÅT är det ipnummer du har till webinterfacet (vi tar detta som exempel: 12.12.12.12).
Glöm för guds skull inte ' och mellanrum på rätt ställen samt endast ETT +

Starta sedan om dreamboxen!


Peka sedan port 80 från dreamboxen till din router. Med iptables (i mitt fall) och välj din nya webinterface port (http://12.12.12.12:XXXX)
t.ex


iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth0 --dport XXXX -j DNAT --to 10.10.10.10:80


Där XXXX är din nya port till webinterfacet (12.12.12.12) och 10.10.10.10 är det lokala ipnumret till din dreambox.

Kan vara lite kluddigt att förstå. Skriver detta kl 03:20 samt jag är väl inte världens bästa person att förklara saker :)

aakerlind
2009-08-26, 05:36
Glömde lite saker.

Med IE så verkar det som om grabbarna som gjort vlcplayer.js missat lite saker eller så vill inte IE med längre för det fungerar inte där. Har försökt fixa det men mina kunskaper är för små, kan dock titta på det någon annan dag.

Använd alltså Fx. Jag använder senaste versionen 3.5 nånting.

Jag använder VLC versionen 0.9.7 men jag ser inte varför det inte skulle fungera med senaste versionen 1.0.1 eller vad den nu heter.

De enda portar du behöver är alltså port 80 (som du pekar vidare till någon annan port med din router som jag nämnde ovan) samt 8001 om du nu inte orkar ändra i fler filer.

Glöm heller inte, iaf i mitt fall, att klicka i Zap i WEB-X TV så att dreamboxen byter kanal när du väljer ny kanal i listan. Att dreamboxen ska vara standby verkar vara en myt då jag testat halva natten med detta och aldrig satt standby på den.


edit: prövade SVT HD nu och det drog 1774,6 kbytes/sec jämfört med t.ex SVT1 som drar 800-900 kbytes/sec

cyberbata
2011-09-25, 00:53
Hej allihop!

Jag har samma fel får ingen bild utanför nätet.
Kör DB800HD C med Gemeni 5.1 . Har porforwad min DB 192.168.1.10 till port 8001 för ströming routern. För web använde jag port 80.
Min externa ip har jag gjort om till dns xxx.zapto.org
Inom nätet funkar streaming bra men jag får den inte utanför nätet. Har testat allt från forumet men tycks inte få rätt på det.
WebInterface funkar både internt och externt.

Detta fel får jag i VLC player:

Din inmatning kunde inte öppnas:
VLC kunde inte öppna MRL:en "http://xxx.zapto.org:8001/1:0:1:46A:1F:A027:0:0:0:0:". Kontrollera loggen för mer detaljer.


Finns någon med bra idé för jag har slut på dem?

cyberbata
2011-09-25, 20:39
Hjälp någon?

wba
2011-09-25, 22:01
Prova att köra port forwarding på port 31344 öppna sen vlc och skriv i http://xxx.zapto.org:31344 i nätverk och tryck strömma. fungerar för mig. Nackdelen är att du måste byta kanal via webbgränsnittet om du vill se en annan kanal.

Ibrahim
2011-09-26, 11:44
bästa sättet använd teamviewer....du kan var som helst kolla på dina kanaler...då behövs det 10Mbit

Ibrahim
2011-09-26, 11:48
du kan aldrig nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en router även om du öppnar alla porter.
men du kan lätt nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en swich

wba
2011-09-26, 12:20
du kan aldrig nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en router även om du öppnar alla porter.
men du kan lätt nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en swich


Hur menar du då?
Jag kommer åt min DB från jobbet!

Ibrahim
2011-09-26, 12:58
ja,som jag brukar göra...........du kopplar så här,,,,, internet till swich från swich till boxen

atomized
2011-09-26, 14:17
ja,som jag brukar göra...........du kopplar så här,,,,, internet till swich från swich till boxen

Det där är ett ganska säkert sätt att få sin Dreambox hackad... :(

Dessutom funkar det bara om du har Bredbandsbolaget eller en annan ISP som delar ut flera IP-adresser. De flesta ISP:er delar bara ut en IP-adress och då kan du inte göra så för då får du ingen IP-adress till datorn...

Ibrahim
2011-09-26, 14:40
det är inte lätt blir hackad de måste veta vad din dreambox har fått för ip....ip börjar inte så 192.168.x.xxxxx om du har swich.
hur man blir hackad om har redan låst boxen?

Sneaky
2011-09-26, 14:48
cyberbata, det är inte så att du ändå har en gammal rutten router och skulle behöva byta? ;)
Isf skulle jag rekommendera en som stödjer VPN, måste va bland det enklaste och säkraste + att det är väldigt användbart till mycket annat.
Har du banbredd så det räcker? Så det inte är därför strömmen bryts.


du kan aldrig nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en router även om du öppnar alla porter.
men du kan lätt nå din box från jobbet om du har kopplat boxen till en swich
Dummaste jag hört, klart man kan.


det är inte lätt blir hackad de måste veta vad din dreambox har fått för ip....ip börjar inte så 192.168.x.xxxxx om du har swich.
hur man blir hackad om har redan låst boxen?
Det är mycket enklare än du tror, speciellt om du bara har en switch då finns det inget som skyddar din box.
Finns flera exempel på forumet där folk fått sina boxar kapade.

atomized
2011-09-26, 15:11
det är inte lätt blir hackad de måste veta vad din dreambox har fått för ip....ip börjar inte så 192.168.x.xxxxx om du har swich.
hur man blir hackad om har redan låst boxen?

Det finns en massa "script kiddies" out there som älskar att scanna av IP-adresser och hitta öppna portar. Om de inte redan har hackat din Dreambox så har du bara haft tur. Det är bara en tidsfråga innan det händer!

Ibrahim
2011-09-26, 16:07
Jag håller med er,ibland jag kör så när jag är inte hemma finns nåt viktigt att titta på annars brukar jag använda teamviewer med min egen lösenord som är säkraste sättet kopplar jag router också....jag förklarade bara,man kan nå sin box via teamviewer,vpn,crossloop,vnc också vidare

cyberbata
2011-09-26, 21:14
Prova att köra port forwarding på port 31344 öppna sen vlc och skriv i http://xxx.zapto.org:31344 i nätverk och tryck strömma. fungerar för mig. Nackdelen är att du måste byta kanal via webbgränsnittet om du vill se en annan kanal.

Japp jag ska testa om det går med porten. Återkommer med info senare. Tack.

cyberbata
2011-09-26, 21:22
cyberbata, det är inte så att du ändå har en gammal rutten router och skulle behöva byta? ;)
Isf skulle jag rekommendera en som stödjer VPN, måste va bland det enklaste och säkraste + att det är väldigt användbart till mycket annat.
Har du banbredd så det räcker? Så det inte är därför strömmen bryts.

Nope jag har en dlink 855 den klarar de mesta :) Har testa med min kompis lina men samma sak det händer inget, får ingen kontakt men webb funkar. Ska testa med wba förslag se hur långt jag kommer.

cyberbata
2011-09-26, 21:56
Japp jag ska testa om det går med porten. Återkommer med info senare. Tack.

Nu har jag testat att portforwarda till 31344 porten men då när jag skriver in http://xxx.zapto.org:31344 så funkar det inte, får ej kontakt med boxen för att ströma. :(

Sneaky
2011-09-26, 23:43
Vad har du för upp hastighet på ditt bredband? :)

Ibrahim
2011-09-27, 06:57
om du inte har 10Mbit kan du inte strema även om du når boxen

anteisr
2011-09-27, 09:18
Hej

Gör en portforward i dlinken till boxens IP:31344 och regga dig på dyndns och skapa ett alias till ditt externa ip och sen kan du använda det alias:31344 för att nå din stream men du kan fortfarande inte byta kanal.

//Anders

cyberbata
2011-09-27, 16:02
Vad har du för upp hastighet på ditt bredband? :)

Har 100/10 Mbit

cyberbata
2011-09-27, 16:03
om du inte har 10Mbit kan du inte strema även om du når boxen

Har 100/10mbit

cyberbata
2011-09-27, 16:04
Hej

Gör en portforward i dlinken till boxens IP:31344 och regga dig på dyndns och skapa ett alias till ditt externa ip och sen kan du använda det alias:31344 för att nå din stream men du kan fortfarande inte byta kanal.

//Anders

Måste det vara dyndns eller går det bra med no-ip?

cyberbata
2011-09-27, 16:04
Kan man inte strömma med lägre mbit typ 6 eller 7?

Ibrahim
2011-09-27, 16:58
har provat med 5-6Mbit bilden kommer sen stänger av sig....men det går bra med 10Mbit

wba
2011-09-27, 21:47
Måste det vara dyndns eller går det bra med no-ip?
Jag använder no-ip och det fungerar.
Har du provat om det fungerar med http://xxx.zapto.org:31344 (http://xxx.zapto.org:31344/) i ditt hemma nätverk först ?
Om det fungerar kan du prova utifrån.
Om det inte fungerar har du kanske gjort portforwarding fel.
Annars kan du ju prova med din 192.xxx.xxx.xxx:31344 adress i ditt interna nät.
Kör du med vlc och använder öppna nätverksström?
Vilken image kör du?
Jag använder en gammal 7020 med pli beta image.

cyberbata
2011-09-28, 06:50
Jag använder no-ip och det fungerar.
Har du provat om det fungerar med http://xxx.zapto.org:31344 (http://xxx.zapto.org:31344/) i ditt hemma nätverk först ?
Om det fungerar kan du prova utifrån.
Om det inte fungerar har du kanske gjort portforwarding fel.
Annars kan du ju prova med din 192.xxx.xxx.xxx:31344 adress i ditt interna nät.
Kör du med vlc och använder öppna nätverksström?


Vilken image kör du?
Jag använder en gammal 7020 med pli beta image.

Med http://xxx.zapto.org:31344 funkar det inte i min nätvärk men när jag använde port 8001 så funkar det, men inte ut med vlc.
Ut funkar bara webinterface men kan inte se tv för att vlc plugin dör hela tiden.

Image sim2.01 Gemenin 5.1. vet ej om det har någon betydelse att det inte funkar?

wba
2011-09-28, 11:00
Har du valt att installera mozilla a pluginet när du installerat vlc ?

atomized
2011-09-28, 12:30
Med http://xxx.zapto.org:31344 funkar det inte i min nätvärk men när jag använde port 8001 så funkar det, men inte ut med vlc.
Ut funkar bara webinterface men kan inte se tv för att vlc plugin dör hela tiden.

Image sim2.01 Gemenin 5.1. vet ej om det har någon betydelse att det inte funkar?

Alltså, jag är inte helt säker. Men jag tror att det här med port 31344 är PLI-specifikt, alltså något som bara fungerar med PLI:s images. Du verkar ha Gemini och där tror jag inte den här funktionen med port 31344 fungerar. Jag kan ha fel men jag tror det är så.

Ibrahim
2011-09-28, 12:47
prova dreamstream behöver man inte vlc
ladda ner här (http://www.dream-multimedia-tv.de/dreamstream/index.php?subcat=1&ENGINEsessID=ff15cd1f3ee97085d4b3da705b474d2a)

Storsnusaren
2011-09-28, 12:55
Har du inget alt i webgränssnittet som ger dig en "stream.m3u" playlist fil som du sedan kan öppna som text o få port nr ifrån?

cyberbata
2011-09-28, 13:41
Har du valt att installera mozilla a pluginet när du installerat vlc ?

Det har jag inte tänkt på...jag bara trycker next..next o.s.v :)
Ska kolla upp det.

Men som jag vet så har jag någon vlc plugin i Firefox plugin katalog.
Jag avinstallerar och installerar igen se vad som änder då.

cyberbata
2011-09-28, 13:44
Har du inget alt i webgränssnittet som ger dig en "stream.m3u" playlist fil som du sedan kan öppna som text o få port nr ifrån?

Jo då, jag får det att tanka ner det till min skrivbord, men det funkar bara i min nätvärk men inte utanför, då får jag felmeddelande eller så startar det inte.

cyberbata
2011-09-28, 13:44
prova dreamstream behöver man inte vlc
ladda ner här (http://www.dream-multimedia-tv.de/dreamstream/index.php?subcat=1&ENGINEsessID=ff15cd1f3ee97085d4b3da705b474d2a)

ska testa det och se hur långt jag kommer med det.

cyberbata
2011-09-28, 13:48
Alltså, jag är inte helt säker. Men jag tror att det här med port 31344 är PLI-specifikt, alltså något som bara fungerar med PLI:s images. Du verkar ha Gemini och där tror jag inte den här funktionen med port 31344 fungerar. Jag kan ha fel men jag tror det är så.

Jag har testat flera portar att öppna men funkar inte...de ända som funkar port 8001..men då får jag inte utanför att funka heller.
om det ska behövas så kan jag testa pli image men det tar jag sist.

wba
2011-09-28, 19:24
Alltså, jag är inte helt säker. Men jag tror att det här med port 31344 är PLI-specifikt, alltså något som bara fungerar med PLI:s images. Du verkar ha Gemini och där tror jag inte den här funktionen med port 31344 fungerar. Jag kan ha fel men jag tror det är så.
Verkar stämma att den 31344 bara är för PLI.
Vad jag läst när jag googlat är PLI bästa image för att få streamingen att funka bra.

cyberbata
2011-09-29, 06:53
Verkar stämma att den 31344 bara är för PLI.
Vad jag läst när jag googlat är PLI bästa image för att få streamingen att funka bra.

Då får jag lägga in den och testa om jag inte får rätt på gemenin.

Vet du eller någon vilket image är bästa att ha i box?

wba
2011-09-29, 13:50
Nä det vet jag inte men du kan läsa lite på http://openpli.org/

cyberbata
2011-10-03, 07:06
Jag tackar alla som har hjälpt mig. Men nu har jag fåt det att funka utanför hemmet. Installerafe tunissat streaming program och körde konfig. och det tycks inte ha någon betydelse efteråt om datorn är igång. Det funkar i allafall. :)

wba
2011-10-03, 07:28
Kul att det fungerade!

cyberbata
2011-10-12, 21:00
Japp funkar fint...nu har jag testat lite runt och man behöver minst 10mbit lina för att kunna se stream utan hackningar.
Nu är min nästa fråga finns det nåt sätt att stream läggre en 10mbit från boxen typ 5-6mbit?
Har läst nånstans men hittar ej det igen.

wba
2011-10-12, 21:09
tunissat streaming
Var hittade du programmet?
Jag installerade det från en sida men fick virus tror jag. Hela datorn fick tuppjuck och det blir nog att köra format c: :(

cyberbata
2011-10-12, 21:55
Ajdå illa...jag hade ingen problem med min plugin. Plugin hämtade jag en av de 100 tals sidorna jag var på och minns inte vilken men jag kan kolla upp om jag har det kvar på datorn så kan jag maila den till dig om du vill ha den fortfarande.

ps. jag använder inte den mer.

wba
2011-10-13, 07:49
Använder du inte tunisat längre? Hur fick du din streaming att fungera?

cyberbata
2011-10-13, 09:00
Tunisat körde jag på Gemenin men tror inte det behövdes där heller för jag upptäckte att det var jag som gjort fel från allra början.
Nu kör jag med open-pli.

Gjort som alla andra:

1. Maskerat min riktiga ip med dns eller no-ip.
2. Portat boxens adressen utåt med port 8001 + webb port 80.

de va de hela :)