handdator

Visa fullständig version : ADSL problem



razorx
2009-08-13, 10:01
Hej.

Jag blir så trött på min ISP, det har varit tekniker här i snart 6mån som mekat med mina kablar och varjegång så är mitt problem löst eller så finns det inte.

"Problemet är att nätet kopplas ner ca 100ggr per dag."

Nu sitter jag och letar efter ett litet program win/linux som kan logga upp och ner tid åt mig.
Någon som har ett sådant program?

Mvh /razorx

DennisOlof
2009-08-13, 14:20
razorx, låter som det är telefonledningarna det är fel på och inte din ISP. Vill du få det fixat så skulle jag rekommendera att du tar dig någon från "relacom" (som är telias tekniker som fixar problem). Dom har möjlighet att mäta upp din telefontråd och kolla alla teleskåp osv att allt är "grönt". Därefter ska det funka, om inte är det något fel i ditt hus med telefonuttagen osv.

http://www.tekniken.se/dsl/

Kan du hitta hjälp hur telefonuttagen ska vara kopplade osv.

patrikeson
2009-08-13, 15:34
razorx, i vilket län bor du? Närheten av västmanland? Kanske kan hjälpa dig isf, är tekniker själv....

Känner tyvärr inte till något program som loggar mer än det verktyg jag använder i jobbet. Ett webgränsnitt där vi kan gå in och kolla synkhastigheter, bitfel, omsynkningar osv...

DennisOlof
2009-08-13, 16:46
Om man tappar sync med stationen mer än 10ggr per dygn så är det ju något fel, det ska teletekniker kunna åtgärda, om man sedan måste betala är en annan fråga men jag hade struntat i det. Orka leva med en linan som åker upp och ner hela tiden den är ju inte användbar.

Sedan har jag läst om folk som fått sänka sina hastigheter på linorna ner till 2Mbit eller 0.5Mbit eftersom linans kvalite varit för dålig och det i sin tur har gjort att modemen tappar sync osv. Om det är sant vet jag inte, eller hur det påverkar adsl uppkopplingen.

patrikeson
2009-08-13, 21:19
Vi fortsätter väl snacka ADSL tills razorx kommer tillbaka till tråden... =)

Rätt som du säger DennisOlof, man kan sänka synkhastigheten på en uppkoppling för att få en stabilare länk. I grundutförande försöker alltid ADSL:en synka med så hög hastighet som möjligt. Så oavsett om du har en 2Mbit lina så kommer modemet att synka mycket snabbare.

Om man sedan lägger på andra tjänster på ADSL:en (IP-tv/IP-tele) så lägger man på profiler som styr hastigheten för att styra bandbredden. Som exempel så begränsar man surfen till 13Mbit om man kör IP-tv. Om man har mycket störningar på IP-tv så är en lösning att som du säger skruva ner hastigheten. Man lägger en 8mbit profil för surfen istället 13Mbit vilket genererar mer bandbred för tv.

Så kort sagt så är det inga problem att trixa med hastigheten.

Sedan finns det en mängd andra faktorer som spelar in, som du säger, ledningskvalitén, yttre störningar (induktionsstörningar), störningar från andra ADSL ledningar som ligger för nära i kabeln. Kan vara j**ligt drygt att hitta felen ibland.

Nåväl, får räcka för nu... =)

razorx
2009-08-13, 23:23
Tjena!
Fick folk hemma och var tvungen att vara social ett tag :)

Patrikeson - Nej jag bor tyvär i Västragötaland ;/

Dennisolof - Dom har varit här och mätt "bitfel" i ledningarna och den senaste teknikern snackade nått om att man kanske måste byta hela kabeln, ca 3km.

Nu kan det vara så enkelt att det skulle fungera å byta linan från kopplingspunkten och till jacket. Misstänker nämligen att den kabeln är nån form av skitkabel.

Jag har förövrigt bara ett jack igång hemmma.

DennisOlof
2009-08-14, 08:21
razorx, det låter mest troligt, fråga då vad det kostar att "byta" din teleledning. Ofta så finns det flera ledningar lediga i en stamkabel som dom kan prova tills dom hittar en som är mycket bra kvalite.

Så var det när jag körde på ISDN, då fick dom leta och hittade en kabel som hade tillräckligt hög kvalite för att fungera på ISDN, numera kör jag ADSL på den men allt funkar bra.

Sedan är det sällan dom behöver byta en hel kabel utan det mest troliga är kabel från någon anslutningspunkt som är dålig och att dom kan byta å köra på en annan kabel så kommer dina problem försvinna.

Sedan är ju frågan vad det kostar, man kan hoppas att det är gratis men jag skulle ändå vara villig att betala, det går ju inte använda bredband om modemet hoppar upp å ner som en jojo.

:D

razorx
2009-08-14, 11:56
Nej precis. Dom har faktiskt bytt kabelpar en gång men det hjälpte föga :/
Ska ta och byta inkommande kabel själv och se om det blir nån förbättring.

Innan midsommar var det en tekniker som flyttade en kabel som låg över min och "kanske" störde min datatrafik. Då fungerade nätet stabilt i 2v ca.

I värsta fall får jag byta till 3g :/

razorx
2009-08-14, 12:39
Testar att byta filter nu samt att köra utan. Återkommer med resultat.

razorx
2009-10-04, 10:53
Happ nu kör vi igen då.

Hade ytterligare en tekniker här som bytte kabelpar samt drog en ny lina från skåpet till mitt jack (40m).

Det fungerar inte... blir snart knäpp dom mäter och donar med all konstig apparatur och hittar fortfarande inga fel.

Kopplade upp min box mot ett 3g modem och anslöt mot min kortserver för att visa teknikern när och hur ofta nätet dör. Det ligger aldrig nere längre en ett par sekunder men nog ofta så att man inte kan hålla en konstant connection mot tex msn.

Vad ska jag göra?

Kör med ett nytt modem också samt adsl-splitter, men med den splittern brummade det som fan i telefonen så jag bytte tillbaka till min gamla.

music4keep
2009-10-09, 20:56
Det där känner jag igen. Hade EXAKT samma problem här hemma. Ringde Telia och de körde först klassiska valsen med att felet är hos mig varvid jag slängde på luren och ringde upp igen och träffade på en duglig kundtjänstmedarbetare som snabbt konstaterade att det i loggen fanns en massa fel samt att synken tappades minst en gång i minuten. Dessutom var hastigheten långt ifrån de där 12-24 som utlovades. Efter att jag stått på mig att de har ansvar för att DERAS tjänst fungerar fick jag en skriftlig utfästelse från Telia att de skickar tekniker kostnadsfritt.
Efter ett par dagar kom en nästan pensionsfähig farbror från Relacom. Karln fick slita hårt men löste allt. Under tiden satt jag halvdäckad i flunsa.
Han började med att mäta kablarna i stolpen utanför. De 4-5 första linorna gav faktiskt ganska sunkig hastighet och ibland tappad synk. Sen kom en lina som var stabil och snabb. Teknikern kopplar in och allt skulle kunna vara slut, men inne i kåken var det fortsatt problem med tappad synk.
Efter mycket felsökning och slit med att koppla om kablar fick teknikern rätt på. Det hade varit en klåpare som gjort installationen (den som gjort det var för övrigt tekniker på Televerket hehe). Således fanns ett "dolt" telejack under en av tapeterna i ett rum som var felkopplat och när det kopplats rätt? Tja, alla jack var felkopplade på ett eller annat sätt. Efter uträttat dagsverke (nja, han fick i alla fall jobba 4 timmar) har jag nu en lina som toppar med ca 22 MBit/s trots dryga 1500 m till telestationen och det är såvitt jag vet jäkligt bra.

Slutsats: det räcker inte att byta linan in i kåken. Få kollat alla telejacken så att de blir rättkopplade. Är det i en villa kan du åka på att betala kalaset om det inte är så att du tjatar till dig en sån deal som jag gjorde. Sen går det ju faktiskt att skylla på att många installationer förr i tiden gjordes av Televerket, som ju är Telia. Är det en dålig installation som gjorts redan då (och du eller någon annan inte pillat på det) då har ju tjänsten/installationen utförts felaktigt. Säg att du reklamerar eftersom du upptäckt felet nu. Även om reklamationstiden passerats för lääääänge sen är det ju sällan folk ens i kundtjänst har en minsta aning om vad som gäller. Det gäller att stå på sig. Men ta en titt på jacken vetja... Det kan verkligen göra skillnad.

razorx
2009-10-09, 21:08
Jag är ganska övertyga om att problemet inte ligger hos mig, eftersom att när teknikern var här senast drog han en ny kabel och monterade ett provosoriskt jack.