handdator

Visa fullständig version : noob fråga mo pc editor och nlb image



mr_richard
2009-08-19, 08:27
Jag testar Image release: NLB-9341-v1.320 på min 250hd
Prepared by : Dexter
Release date : May 3. 2009
och får inte pc editor att gilla den, något tips :question:

Nemo
2009-11-12, 13:54
Pc editor gillar inte min Gemini heller, kan inte ladda databas eller komma åt kanaler, kan dock ansluta via webgränssnittet.
Ideer ?
Ursäkta att jag hoppar in men de kan ju vara samma lika problem.

atomized
2009-11-12, 15:16
Pc editor gillar inte min Gemini heller, kan inte ladda databas eller komma åt kanaler, kan dock ansluta via webgränssnittet.
Ideer ?
Ursäkta att jag hoppar in men de kan ju vara samma lika problem.

PCEditor funkar nog bara mot DGS originalimages eller images som bygger på original. Gemini eller Enigma bygger på källkoden från Dreambox och har en helt annan struktur.

Jag har inte kört Enigma på IPBox själv, men det borde gå att använda de verktyg som används till Dreambox t.ex. DreamBoxEdit.

islander
2009-11-12, 16:27
NLB är en DGS image.

Jag hade problem med PC-Editor men det visade sig vara VISTA som var problemet man måste ändra i inställningarna i PC-Editor.


If you are using windows vista, go to Pceditor---> Options---> Pceditor Settings and check <<No Ping when accesing Receiver>>

Jag tror jag hittat en stabil image till min IPBox9000 NLB 9207..

Nemo
2009-11-12, 18:55
Vi testar ;)

mr_richard
2009-11-16, 16:17
Jag har ingen vista i mitt hus men problemet kvarstår. Jag har inte hittat logiken ännu :) Ändrar jag i kanallistan så fastnar det kanske en av tio gånger om jag stänger av boxen. Samma sak om jag använder pceditor eller dreamup. Lite frustrerande men går att vänja sig vid. Som när sf kanalen kom. Tog mig kanske 3 veckor och en hel drös uppladdningar av olika db filer på olika sätt innan den slutligen fastande när jag gjorde en manuell ändring direkt i boxen med fjärren. Men det är klart, den har bara klarat sig nån vecka ännu :D

vip0963
2009-11-16, 19:13
jag har oxså haft problem att få upp den editerade versionen av kanallistan, så det jag har gjort är att kopiera dit kanallistan med ett ftp program, döp om kanallistan till db.dat i datorn och ladda upp den till/var/ och starta om boxen (testat på nlb8873) så har du den nya kanallistan i boxen.

atomized
2009-11-16, 20:32
Nu var det länge sedan jag gjorde detta men.
Jag tror att det räcker att ladda upp den till boxen, jag brukar göra detta via PCEditor. Sedan är frågan _hur_ ni startar om boxen?
Jag tror att man kanske måste göra en 'cold start', alltså en fullständig omboot. Jag gör alltid det (har det inställt så i boxen), och då brukar det räcka med en omstart.
Gör man en 'hot start' som går mycket snabbare så läser den nog inte inställningsfilerna.

mr_richard
2009-11-17, 07:18
Japp, jag har lagt in den i boxen med ftp också samt haft både warm och cold boot. Det finns ett annat ställe att skicka db filen till än /var/ kommer inte ihåg vad den hette. Jag brukar strula till filrättigheter också men det är trippelkollat. Men nu fungerar det sen någon vecka efter att jag flyttade den kanalen jag ville flytta "manuellt" med fjärren, efter det har jag av annan anledning dragit sladden en gång och haft warm boot resten av tiden.
Så logiken lyser med sin frånvaro fortfarande.

Nu har jag beställt en 500s från china så jag har en del annat att pyssla med ett tag.

Kanske jag får någon ny infallsvinkel då. Det som brukar strula när den (400s) väl blivit stabil är att jag stoppar in en disk som fungerar bra en månad eller två. När jag sen ledsnar på den för att kanalbytena blir sega och den pixlar sig så tar jag ur den så strular boxen så här ett tag. Som att den vill straffa mig för att jag inte använt en listad disk :P

atomized
2009-11-17, 10:24
Det kan nog vara lite lurigt att plocka i och ur disken. Det som händer när man stoppar i en disk är att /var flyttas över till disken. Plockar man sedan ur disken så skall ju /var flyttas tillbaka till flashen igen.
Jag tror inte det är att rekommendera att hålla på och flytta i och ur disken...

Om boxen går segt med disken i så beror det nog på att du har timeshift aktiverat? Jag brukar också tröttna på timeshift då det kan göra boxen lite seg i vissa lägen, men då räcker det att avaktivera timeshift tycker jag.

Jag har aldrig labbat med att ftp:a över databasen direkt till boxen, men jag läste någonstans att PCEditor döper filen till db.dat.edited när programmet ftp:ar upp den. Så skall man ftp:a upp den manuellt så kanske man ska använda det namnet också. Tanken är väl att boxen vid nästa omstart upptäcker att det finns en db.dat.edited och läser in den.

mr_richard
2009-11-17, 12:53
Det kan nog vara lite lurigt att plocka i och ur disken. Det som händer när man stoppar i en disk är att /var flyttas över till disken. Plockar man sedan ur disken så skall ju /var flyttas tillbaka till flashen igen.
Jag tror inte det är att rekommendera att hålla på och flytta i och ur disken...

Om boxen går segt med disken i så beror det nog på att du har timeshift aktiverat? Jag brukar också tröttna på timeshift då det kan göra boxen lite seg i vissa lägen, men då räcker det att avaktivera timeshift tycker jag.

Jag har aldrig labbat med att ftp:a över databasen direkt till boxen, men jag läste någonstans att PCEditor döper filen till db.dat.edited när programmet ftp:ar upp den. Så skall man ftp:a upp den manuellt så kanske man ska använda det namnet också. Tanken är väl att boxen vid nästa omstart upptäcker att det finns en db.dat.edited och läser in den.

Det tråkiga är att de första veckorna brukar det fungera bra med disken, sen blir det sämre och sämre.

Det är fullt möjligt att det är du som gav mig det svaret i ett annat forum, den man lägger in hamnar i en mapp och sen när den ska vara "redo" efter omstart hamnar den i en annan mapp. Jag har provat alla, även den som boxen använder live. Den fungerade även om jag bytte under drift sas, men sen försvann ändringarna vid omstart.

Orkar jag bry mig igen så ska jag logga vad som händer men troligast är väl att jag byter image om jag får mer problem.

Nemo
2009-11-17, 16:59
Jag hittade Dcc 2,92 (Dreambox control Center) http://www.satellitefun.org
Funkade direkt för mig, kanske inte det snyggaste programmet men de funkade attredigera kanallistorna i.

mr_richard
2009-12-09, 10:06
Jag hittade Dcc 2,92 (Dreambox control Center) http://www.satellitefun.org
Funkade direkt för mig, kanske inte det snyggaste programmet men de funkade attredigera kanallistorna i.
Japp, kör den också. Använder den inbyggda ftpn i den. Jag ger upp detta nu och satsar på en annan image när jag får tid.

Nemo
2009-12-09, 12:14
Kör sedan igår Fantacy som helt plötsligt behagade fungera :/ där får jag pceditor att funka vet inte varför eller hur men men de bryr jag mig inte i. DCC funkar inte det som funkat klockrent.
Däremot kan den inte ansluta till downloadservern istället lite konstigt eller ngt annat via nätverket, men de e nog en justeringsfråga hoppas jag.

mr_richard
2009-12-10, 08:36
Kör sedan igår Fantacy som helt plötsligt behagade fungera :/ där får jag pceditor att funka vet inte varför eller hur men men de bryr jag mig inte i. DCC funkar inte det som funkat klockrent.
Däremot kan den inte ansluta till downloadservern istället lite konstigt eller ngt annat via nätverket, men de e nog en justeringsfråga hoppas jag.
Alltid spännande det här totalt ologiska beteendet för oss (mig?) som inte är kapabla till att analysera koden i imagen och lista ut vad som felar.

Nemo
2009-12-11, 14:17
Var tviúngen att lägga in ett script (scriptx från fantacy) & ändra adressen till servern men efter det funkar uppload/download för plugins & spel.
Verkar mycket stabil & bra, knapparna för timeshift & inspelning funkar direkt STORT plus.
E ju lite andra grejjer som man saknar från andra men så e de väl alltid.
JO fick ju byta ned till 2,14 för att scriptet skulle funka men det går väl att uppdatera igen

mr_richard
2009-12-17, 14:24
Var tviúngen att lägga in ett script (scriptx från fantacy) & ändra adressen till servern men efter det funkar uppload/download för plugins & spel.
Verkar mycket stabil & bra, knapparna för timeshift & inspelning funkar direkt STORT plus.
E ju lite andra grejjer som man saknar från andra men så e de väl alltid.
JO fick ju byta ned till 2,14 för att scriptet skulle funka men det går väl att uppdatera igen
ok, coolt. Ska testa nån gång :thumbup:

mr_richard
2010-04-06, 18:54
Då har jag hittat en lösning som känns hållbar :)
db.dat som är editerad i pceditor skickas in i till /var, ersätt den som är där. Ta bort db.dat.orginal och ändra namn på db.dat till db.dat.orginal.

Finns andra vägar att gå men det här är en.

Fungerar för mig.