handdator

Visa fullständig version : Ingen signal överhuvudtaget!



Steefzar
2009-08-20, 20:58
Hejsan, Är ny på detta forumet. Läst forum inlägg här men har ändå inte hittat någon hjälp. Så nu skapar jag ett eget inlägg.

Har precis införskaffat mig ett Hauppauge HVR-1300 och en DVB-2687A inomhusantenn från Clas Ohlson. Kör med Windows 7 Ultimate x64 RTM. Drivrutiner för TV-Kortet hittas och allt är som det ska. Antennen är inkopplad som den ska. Men här kommer problemet! När jag ska försöka hitta några kanaler i Media Center hittar den inga alls. Testar då med WinTV 7. Samma problem där. Använder programet från Win TV 7 "Signal Monitor". Och där visar den 0 av precis allting. Har fipplat med antennen, Försökt flytta på den så gott som det går. Men absolut ingen som helst skillnad. Kollat på Boxers hemsida där det står att det ska vara bra signal här. Så nu är frågan vad gör jag fel?

Skulle vara väldigt tacksam för ett snabbt svar då detta går mig på nerverna :)

//Stefan

rolrn
2009-08-20, 21:09
Boxers täckningskartor får man ta med en nypa salt..
Bor du väldigt nära TV-masten?

Kanske du måste ställa in kortet för digital mottagning.
Ser att kortet är en hybrid.

Steefzar
2009-08-20, 21:13
Enligt Boxer så ska jag rikta mot Kisa som ligger 5mil bort. Men närmaste är väl Nässjö som ligger cirka 3-4 mil bort.

Jasså? Hybrid vad är detta? Är inte så jättehaj på detta :)

T-bird
2009-08-20, 22:22
Hybrid = kortet klarar både analoga och digitala signaler.
Du måste med andra ord se till att du söker med den digitala tunern och inget annat

Steefzar
2009-08-20, 22:27
Okej, Läste dock på denna sidan att i Windows 7 ska detta inte behövas p.g.a. att den klarar hybrid

http://www.hdtvtunerinfo.com/vistahdtvinstall.html

DennisOlof
2009-08-21, 09:37
Steefzar, 5mil anses vara "långt" till masten, nära är cirka 2mil. En fjuttig inomhus antenn fungerar inte på det avståndet.

Har man 0-3 mil går det utmärk med en jitter-antenn (tvättbräda), har man längre än 3mil ska man använda t.ex. DAT-45 eller DAT-75 eller liknande antenner. Har man inte möjlighet att montera upp dessa pga storleken så kan man köra med t.ex. en aktiv campingantenn, dessa brukar funka bra även om det är långt till masten.

Det hela beror lite terrängen, är du högt upp eller inte avgör mycket mottagningsförhållanden. Därav man ofta placerar antennen på hustak osv för att komma så högt upp som möjligt. T.ex. här är det cirka 5mil till nackamasten, signalnivån är runt 30-33db vilket är riktigt dåligt (mätte med en stor antenn förut).

Sedan tog jag bilen och åkte iväg till högsta punkten som inte ligger så långt bort, då befann man sig ordentligt ovanför träden och såg till stockholm, vips så hade alla muxarna cirka 75db.

Även om man bor i hyreshus eller liknande så är det att föredra montering av i alla fall en aktiv camping antenn utomhus på något fönster eller balkong eftersom det ger bättre signal.

Lycka till

Steefzar
2009-08-22, 00:46
Tänkte höra om den här är något att ha vid mina förhållanden???

http://www.parabol-net.se/digital-tv-antenn-p-343.htmlhttp://www.parabol-net.se/digital-tv-antenn-p-343.html

rolrn
2009-08-22, 07:58
Jättesvårt att säga.
Det är många faktorer som spelar in.
Bor du högt?
Fri sikt till sändaren?
Radioskuggor mm.

Kolla vilka typer av antenner som grannarna har.

DennisOlof
2009-08-22, 09:23
Steefzar, en sådan är att föredra om du inte kan montera upp något annat, det är bättre än en inomhus antenn i alla fall.

Steefzar
2009-08-25, 17:58
Sådär, Köpte den antennen, Får in alla kanaler med jättebra bild. Förutom 4:an och 6:an? Hur kan det komma sig? :confused:

Steefzar
2009-08-25, 18:43
Antar att han inte får in MUX 2 kanalerna. Har det med signal att göra?

DennisOlof
2009-08-25, 21:34
Steefzar, konstigt, det ska ju funka, är du säker på du valt rätt kanal i boxen. Provat installera om boxen igen.

Kolla på teracoms täckningskartor vart du har närmaste masten så du vet antennen pekar dit, det kan var så att du
behöver vrida antennen lite, det är ganska vanligt att man inte får in alla muxar med samma signalstyrka, beror lite
på vart man bor osv. Det kan hjälpa att justera antennens riktning lite, prova sedan sök av, ändra på den igen och sök av. Du borde kunna få in kanalerna.

Har du inget annat alternativ, dvs monteringen, högre upp för att få mer signal, villa, radhus, eller BRF ?

Steefzar
2009-08-25, 22:40
Jag har i princip provat med allt. Försökt rikta antennen hela tiden, men ingen skillnad. Har placerat den på bästa möjliga ställe. Husknuten vid taket på vårt hus. Det jag skulle vilja ha är ett vettigt program så man kan se signal styrka osv. Hittar inte ett enda vettigt program som funkar med mitt kort. Hauppauges egna Signal Monitor funkar inte till mitt. Skulle vara smidigt för att kunna ställa in antennen.

Steefzar
2009-08-25, 23:30
Nu fick jag programmet till att fungera. Så här ser det ut, Och enligt guider så ska det här vara bra?

Steefzar
2009-08-25, 23:31
Glömde visst bildenhttp://img40.imageshack.us/img40/693/signald.jpg