handdator

Visa fullständig version : Server med mini-itx moderkort med 1.6ghz?



NiQ
2009-08-22, 02:45
Har planer på att sätta igång en cardsharing server.

Någon här som provat bygga ihop en server med ett mini-itx moderkort på runt 1.6ghz som t.ex. detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460864

Jag har läst lite om att kraven på serverns hårdvara inte alls är så mycket så jag tänkte att 2GB till det där borde räcka långt. Vad tror ni?

ab12cd34
2009-08-22, 09:54
Det räcker och blir över med hur mycket som helst.
Då du inte vill köra Linux antar jag att du har annat som du vill köra samtidigt och då är det mer det som styr viket behov du har. CS tar i princip ingen datorkraft så länge du kan köra tex NewCS.
Fausto kräver lite mer men det borde räcka gott till det också.

matkoh
2009-08-22, 10:16
Hmmm.

Duger alldeles utmärkt med en typ 400 MHz maskin, med 128 mb ram & 10 GB disk. En sådan hittar du säkert i förrådet,

NiQ
2009-08-22, 12:48
Det låter super. Tack så mycket för era svar. :)

Anledningen för att jag vill köra Windows är för att jag har ingen kunskap alls för Linux medans jag kan väldigt mycket med Windows och nätverk i Windows.
Skulle problem uppstå med nätverket eller något annat löser jag det betydligt snabbare om ja kör Windows än om ja kör linux.

Jag kommer bara köra cardsharingserverprogramet på datorn så inge annat ska rulla på den.

matkoh
2009-08-22, 14:57
Hmmmm.

Ooooops, tänkte inte att du ska köra förnster. Då måste du nog ha MINST 3.0 GHz, 2 GB RAM & 1 T disk :-}

rolrn
2009-08-22, 15:05
Hoppa över Windows för kortservern.

Jag kommer att installera en ny kortserver.
Kanske skulle passa på att göra en installationsguide från grunden?

Går inte att misslyckas med newcs på Ubuntu iaf.

CardServProxy har jag däremot problem med fortfarande :errf:

NiQ
2009-08-22, 15:48
Hoppa över Windows för kortservern.

Jag kommer att installera en ny kortserver.
Kanske skulle passa på att göra en installationsguide från grunden?

Går inte att misslyckas med newcs på Ubuntu iaf.

CardServProxy har jag däremot problem med fortfarande :errf:

Varför bör jag hoppa över Windows på kortserver då jag kan Windows och nätverk i windows men aldrig har testat linux?

Och inge linux-fanboy-argument nu. :) Ge mig något konkret.

matkoh
2009-08-22, 16:58
Hmmm.

- Enkelt
- Stabilt, normal uptime på en Linuxburk räknas i år.
- Lågt hårdvarukrav.
- Alla hårdvaru-drivisar ingår i kärnan.
- Inga sega inloggnigar. 5-10 sekunder från att du skriver lösenord så kan du börja jobba.
- Mycket bättre JAVA-stöd.

Osv.

rolrn
2009-08-22, 18:52
Varför bör jag hoppa över Windows på kortserver då jag kan Windows och nätverk i windows men aldrig har testat linux?

Och inge linux-fanboy-argument nu. :) Ge mig något konkret.
Jag körde också newcs på Windows av den anledningen.
Eftersom den var så sabla ostabil, jag jag upp win.
Installerade newcs på Ubuntu istället.

Det finns massor med information på nätet om hur du gör med det mesta.

Om du väntar lite till så hoppas jag kunna lägga upp en guide på "newcs1.65 på Ubuntu 9.04 Server från grunden" :)

Storsnusaren
2009-08-22, 20:17
Ladda hem en ubuntu iso o skriv till en cd.. Boota från cdn o välj översta alternativet "testa utan att installera något". Så kan du prova lite.

Hjälp finns hur mycket som helst.. Bara googla på ubuntu och frågan.

gump
2009-08-22, 23:31
Har planer på att sätta igång en cardsharing server.

Någon här som provat bygga ihop en server med ett mini-itx moderkort på runt 1.6ghz som t.ex. detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460864

Jag har läst lite om att kraven på serverns hårdvara inte alls är så mycket så jag tänkte att 2GB till det där borde räcka långt. Vad tror ni?

de där är en ypperlig dator. intel atom drar ingen ström alls. ca 30watt kanske.

om du går i tankarna på HTPC kolla på intel atom N330 med nvidias ION chipset. den fixxar de mesta. finns en färdig asrock maskin för ca 3000kr.

du kan köra på en gamal burk Pentium 1 eller så. men den kommer att dra grymt mycket mer ström.

atom är den cpun som sitter i många netbooks. som Asus eeePC, eller acer aspire one. går själv i tankarna på N330 ION. därför läst på lite om detta.

vill du ha billigare så kolla på om du hittar atom N270 med intels chipset.

skillnader i det stora hela.

N270 enkelkärnig cpu på 1.6 ghz dock hyper threading. så emulerarar 2 st cpus.

N330 Dual-core cpu 1,6ghz

intels945-950 chipset. blir en billig dator som fixxar lite slösurf och server m.m.

nvidia ION chipset har hårdvarustöd för h264 t.ex.. tror den faktiskt fixxar fullHD.

ska du bygga dig en dator som server. köp Atom. de skulle jag gjort direkt. du har tillbaka pengarna ganska så snart om du jämför med vad en gamal dator drar i ström dygnet runt.

atomized
2009-08-23, 02:17
Varför bör jag hoppa över Windows på kortserver då jag kan Windows och nätverk i windows men aldrig har testat linux?

Och inge linux-fanboy-argument nu. :) Ge mig något konkret.

Anledningen är att det finns ingen modern NewCS-version som rullar på Windows.
Beroende på vilken operatör du ska köra är det ett större eller mindre problem. Ska du köra Viasat behöver du minst v. 1.62 för att slippa Viasat:s reinit-attacker. Ska du köra Boxer eller Canal Digital så borde v. 1.31 funka.

Sedan rent allmänt är det så att även om du får igång NewCS på Windows så är inte Windows-versionen lika stabil som Linux-versionen.

arrow
2009-08-23, 02:38
Jag va oxå en inbiten win älskare..... tycker att win kan vara ok som klient osv. om man gillar att installera om burken varje 6mån....

om du ska installera t.ex. en CSP är den ganska enkelt.....

1. ta fram en hygglig burk för linux t.ex. en en P3 128ram 10gb disk.
2. tanka hem Debian.. http://www.debian.org/distrib/netinst i386 på 180mb är lagom för en intel pc.
3. boota på CD:n välj eng. som språk men t.ex. svenskt tgb.
4. installera ingen skrivbordsmiljö

när allt rullat hem loggar du in som root och installerar java

editera filen /etc/apt/sources.list - skriv:
nano /etc/apt/sources.list
lägg in denna rad:
deb http://ftp.us.debian.org/debian/ etch main contrib non-free
tryck ctrl+x för att sluta o spara..
kör sedan kommandot: apt-get update
installera java med kommandot:
apt-get install sun-java5-jre

sedan e det bara tanka hem proxyn och köra

Man kanske skulle gjort en snygg guide närm man orkar :-) :whistle:

sunnis
2009-08-23, 22:47
Linux eller *BSD är helt klart bättre om man ska köra en cs server. Det finns ju anledningar till varför newcs teamet har slopat windows binärer. Läser man lite i trådarna här på forumet så ser man klart och tydligt att de som har problem med newcs kör ofta windows som plattform.

Det är inte heller direkt rocket science att sätta upp en Linux maskin idag heller. Den medelavancerande datoranvändaren klarar det helt klart utan större bekymmer.

Dessutom kommer servern rent prestanda mässigt att räcka längre om du använder något som inte är windows. En CS server behöver ju inte ha ett GUI, utan allt jobb göra man i terminalen.

wildone
2009-08-23, 23:02
nja BSD skulle jag ju inte rekommendera ens till min värsta fiende, men men vill man så kan man, men då måste man kunna programmera.....och älska omkompileringar

Sprutten
2009-08-24, 16:37
Att installera linux (har bara provat ubuntu) är busenkelt. Det är konfigurationerna av programmen sen som är krångligt. Om det inte finns direkt i packet manager så är det ju hur krångligt som helst eftersom det aldrig finns några bra guider på vad man ska göra... Det står typ "kompilera med växel blaha blaha till den och den, sen ska du ändra i /dev/tty/usb0 eller nåt för att öppna porten till ditt interface" (Har inte orkat sätta mig in i det så jag har säkert missat nåt uppenbart)

Jaha? Men hur vet jag vilken usb som är rätt då? Och vad behöver jag för program för att kunna kompilera? Och vart ska jag göra av grejorna när jag väl har kompilerat? Att skriva "sudo apt-get install mythtv" är inte heller så svårt. Men tro för den skull inte att programmet funkar direkt. Det sjukt jobbiga är ju att konfa det sen...

Ärligt talat så tycker jag att ubuntu verkar vara ett asgrymt os men när det inte finns några vettiga guider som är grundläggande utan vara riktigade mot mongon (och därmed inte täcker upp det man egentligen vill veta) så blir man ju rätt snabbt less...

-En windows-nörd som egentligen skulle vilja kunna linux också, om det inte vore för att det är så jävla krångligt. "Fönster" må vara segt, instabilt och ineffektivt men det kräver i alla fall betydligt mindre kunskap för att göra enkla inställningar när det gäller samspel mellan hårdvaror som inte finns direkt när man installerar...

Edit: Väldigt off topic såg jag nu och ber om ursäkt för det. Men ändå, mitt inlägg i debatten.

seven01
2009-12-02, 23:17
de där är en ypperlig dator. intel atom drar ingen ström alls. ca 30watt kanske.

om du går i tankarna på HTPC kolla på intel atom N330 med nvidias ION chipset. den fixxar de mesta. finns en färdig asrock maskin för ca 3000kr.



Håller också på att grubbla hur jag ska sänka elkostnaden en aning och det lutar åt en ASRock Nettop ION 330 - 1,6GHz. Betydligt snyggare är den stora klumpen är den ju också :D

Mango
2009-12-03, 18:55
Håller också på att grubbla hur jag ska sänka elkostnaden en aning och det lutar åt en ASRock Nettop ION 330 - 1,6GHz. Betydligt snyggare är den stora klumpen är den ju också :D

Eller en Dell mini ?

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=290389.jpg
(bild lånad från prisjakt)

Helt ljudlös och endast 15W strömförbrukning.

Atom 330 + ION drar 25-40W - fortfarande strömsnålt, men kanske mer lämplig som filmuppspelare.

DennisOlof
2009-12-03, 19:43
Det finns ju INGEN anledning numera att INTE köra kortdelning och annat på linux burkar, det grafiska är så pass bra numera och installationen 10ggr enklare än för cirka 8år sedan. Då var det riktigt jobbigt, usel hårdvarustöd och X funkade inte så bra på ny hårdvara.

Numera är det riktigt skapligt, kör man bara kontorsgrejer, surfar, mailar osv, då behöver man absolut inte använda windows mera.

Jag tycker TS ska se det dom en utmaning eller läroperiod att få igång kortdelning på en linux burk, allt finns ju med som standard numera, open office och hela rubbet. Jag var inbiten "Fönster" älskare förut, funkade inte så bra men gick att använda.

WinXP är ju det enda operativsystem som är skapligt stabilt som klient, för det är ju egentligen Win NT 4.0 med 10 service packs på sig.

Numera kör man flera datorer, fönster och fedora :) På sikt ska jag flytta över det mesta till fedora (eller annat linux, inte så viktigt). Det är stabilare, men fram för allt, X-fönster biten är superbra numera, det har verkligen lyft linux till en mer normal och lätthanterlig nivå.

Kör linux, alltid kul lära sig något nytt då och då.

noppe
2009-12-11, 01:09
Jag har absolut ingen koll på något inom linux men ska ev. ta mig tid under julhelgen att flytta över min win-newcs till linux på ett intel 945gsejt kort och en 1gb-sticka.

Det kommer en del rätt gröna frågor:
1, Går det bra att ha OS:et på ett USB-minne och använda SATA-kontakterna till masslagring. Bör USB-minnet isf vara av en speciell sort?
2, Torrentklient, finns det till linux och funkar det med den tänka hdd-konfigurationen?
3, Rasket ska stå i klädkammaren, antar att allt kan styras från min laptop?
4, Känner enbart till ett fåtal filsystem, fixar filservern mkv:s på 20-40gb

Bogdan
2009-12-13, 18:34
Hur många kort ska du ha? SKa du ha ett och ingen CSP så kör en 500 som server. Enkelt och bra.

Storsnusaren
2009-12-14, 02:53
1, Går det bra att ha OS:et på ett USB-minne och använda SATA-kontakterna till masslagring. Bör USB-minnet isf vara av en speciell sort?

-ska gå bra. har dock hört att man ska använda ett icke journalförande filsystem (t.ex ext2) för att minnet ska överleva så länge som möjligt. Ju snabbare ju bättre.


2, Torrentklient, finns det till linux och funkar det med den tänka hdd-konfigurationen?-bara att välja o vraka


3, Rasket ska stå i klädkammaren, antar att allt kan styras från min laptop?-japp


4, Känner enbart till ett fåtal filsystem, fixar filservern mkv:s på 20-40gb-ext(2,3,4) med 2kb blocksize = 256gb max filstorlek
4kb block = 2tb

atc232323
2011-12-12, 09:02
Bäst att uppnå 4G du var tvungen att använda i serverutrymme du är