handdator

Visa fullständig version : IPTV med CA-modul direkt i TV:n



snej12
2009-08-24, 15:37
Som rubriken lyder, går det?? Jag har Canal Digital's IPTV via Stadsnät.
Om man har en TV med nätverksingång (klurar på Pioneer Kuro 5090h) och en Conax CA-modul, kan man få det att funka? Hatar den där Motorolaboxen som medföljer. Tacksam för svar!

/Jens

DennisOlof
2009-08-24, 18:55
snej12, vad jag vet, nej. Finns inga TV-apparater med inbyggda IPTV boxar. Har inte sett några.

Sedan är det nästan uteslutande så numera att de flesta nät som kör IPTV föredrar motorolas 1910 IPTV box, som även klarar HDTV. Sedan vet jag inte hur många leverantörer som kör med smartcard på IPTV, telia slutade med det och jag antar att de flesta andra antingen kommer sluta med det eller har planer på det.

Kostnadskäl säkerligen, för administration av kort osv är dyrt. Telia har nog en enklare mjukvarukryptering.

snej12
2009-08-24, 21:11
Canal Digital kör med smart card, än så länge iaf. En lokal tv-handlare svamlade något om att "Norge" testkör IPTV med Canal Digital direkt i TV:n, men kunde ej specificera. Någon som vet om tekniken teoretiskt funkar i just Pioneer LX5090H?

T-bird
2009-08-24, 22:00
IPTV är ungefär som att kolla på youtube och har inget mad DVB standarden att göra, så du kan glömma att du ska slippa motorolan

snej12
2009-08-24, 22:21
IPTV är ungefär som att kolla på youtube och har inget mad DVB standarden att göra, så du kan glömma att du ska slippa motorolan

Är du säker på det, eller är det ett antagande? Tex Panasonic säger:

"The Panasonic VIERA PZ850U models come with VIERA CAST Internet TV (IPTV)"

Är det bara för fri TV, som Youtube? Med en CA-modul och CD's befintliga kort borde det ju kunna gå? Jag lär väl köpa en och prova, men om någon fått det att funka låter jag det gärna påverka mitt val av TV.

T-bird
2009-08-25, 17:29
Jag är 99,9% säker.

IPTV är hårt kontrollerad, även fast alla leverantörer i Sverige använder motorolas boxar så kan dom endast användas i det nät som den är avsedd för, dom har olika boot programvaror i sig och helt egenutvecklad mjukvara.

Har iofs ingen erfarenhet av just CDs IPTV lösningar men har svårt att tänka mig att det skiljer från övriga leverantörer.

Om du tänker testa så återkom gärna med resultatet.

DennisOlof
2009-08-25, 21:41
T-bird, det bör stämma, jag är också ganska säker på att det är så.

Telia skrev förut i en artikel på nätet (tror det var IDG) att folk klagar på långa uppstarter av boxarna och annat. Då berättade dom att det var pga egen utvecklad programvara (inte helt) men mycket var specifikt för Telia osv. Detta för att det inte någon övergripande standard antagits av leverantörer osv. IPTV är ju ganska nytt fortfarande så det lär dröja innan priset på hårdvara går ner samt man får bättre programvara i boxarna.

Jag gillar liknelsen "IPTV är ungefär som att kolla på youtube" med undantaget att bilden är bra mycket bättre än youtube :D

teliaKundservice
2009-09-02, 17:55
Jag är 99,9% säker.
IPTV är hårt kontrollerad, även fast alla leverantörer i Sverige använder motorolas boxar så kan dom endast användas i det nät som den är avsedd för, dom har olika boot programvaror i sig och helt egenutvecklad mjukvara.


Jag är 100 % säker.

Kan väl bara kommentera att den inte är helt egenutvecklad, det är fortfarande motorola som göra stora delar av programvaran i boxen. Det är mest GUI och den informationen som görs speciellt av Telia och andra operatörer.

Markus Johansson
Telia kundservice

DennisOlof
2009-09-03, 09:34
teliaKundservice, så har jag också uppfattat det.

Att Telia och andra kan knyta boxarna till sig, iofs är det inte så konstigt då det inte funnits någon standard tidigare och IPTV är fortfarande ganska nytt internationellt sett.

OT:

Har Telia börjat sända HDTV ? Har hört från andra att CD numera kör ut HDTV i några stadsnät, och att själva streamen är runt 20Mbit.

snej12
2009-09-03, 09:53
Jag är 100 % säker.



Säker på vad? Jag hade en tekniker på besök häromdan som körde en helt annan box, och påstod att det finns "mängder" med boxar som funkar. Han passade på att spy galla över motorola. Då borde det ju kunna funka med digitalboxen i en tv, förutsatt att det finns TP-anslutning? 99,9%-svaret gällde Canal Digital i stadsnät.

DennisOlof
2009-09-04, 07:38
snej12, jaha ser man på.

Tja då kanske det kommer tillslut.

T-bird
2009-09-04, 16:15
Jag är 100 % säker.

Kan väl bara kommentera att den inte är helt egenutvecklad, det är fortfarande motorola som göra stora delar av programvaran i boxen. Det är mest GUI och den informationen som görs speciellt av Telia och andra operatörer.

Markus Johansson
Telia kundservice
Om frågan gällt Telias IPTV så hade jag också vart 100% säker eftersom jag vet massvis med folk som försökt få in det i HTPC lösningar utan att lyckas.

Välkommen hit förresten, vet att du är uppskattad gäst på MHB.


Säker på vad? Jag hade en tekniker på besök häromdan som körde en helt annan box, och påstod att det finns "mängder" med boxar som funkar. Han passade på att spy galla över motorola. Då borde det ju kunna funka med digitalboxen i en tv, förutsatt att det finns TP-anslutning? 99,9%-svaret gällde Canal Digital i stadsnät.
Det finns någon tråd här som folk påstått att dom kunna ansluta med VLC (tror jag att det var) men då är det ju en PC-lösning. Men att få TVn att göra samma sak tror ivf inte jag på, det finns inget som ens säger att den skulle kunna kommunicera med en CD-modul över IP trafik

teliaKundservice
2009-09-04, 18:06
Har Telia börjat sända HDTV ? Har hört från andra att CD numera kör ut HDTV i några stadsnät, och att själva streamen är runt 20Mbit.

Det pågår provsändningar med SVT HD för kunder, se http://telia.se/hdtv


Säker på vad? Jag hade en tekniker på besök häromdan som körde en helt annan box, och påstod att det finns "mängder" med boxar som funkar. Han passade på att spy galla över motorola. Då borde det ju kunna funka med digitalboxen i en tv, förutsatt att det finns TP-anslutning? 99,9%-svaret gällde Canal Digital i stadsnät.

Jag syftade mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Viera_Cast och den tekniken


Om frågan gällt Telias IPTV så hade jag också vart 100% säker eftersom jag vet massvis med folk som försökt få in det i HTPC lösningar utan att lyckas.

Välkommen hit förresten, vet att du är uppskattad gäst på MHB.

Det finns någon tråd här som folk påstått att dom kunna ansluta med VLC (tror jag att det var) men då är det ju en PC-lösning. Men att få TVn att göra samma sak tror ivf inte jag på, det finns inget som ens säger att den skulle kunna kommunicera med en CD-modul över IP trafik

Tack för det, jag får snart försöka klona mig för att vara överallt tror jag :lol:

Det är krypteringen som är probelmet och då det är krav från leverantörerna att använda denna kryptering så är det svårt att få det att fungera med annan utrustning.

Markus Johansson
Telia Kundservice

DennisOlof
2009-09-06, 22:18
teliaKundservice, aha. Tack för informationen.

Undra när HDTV då lanseras, för jag antar att Telia inte bestämt sig ännu för om HDTV ska sändas till alla eller endast fibernäten. Det är vad jag har hört i alla fall.