handdator

Visa fullständig version : Vilket DVB-C kort till datorn?



newneal
2009-09-15, 13:07
Jag behöver hjälp med att hitta ett nytt DVB-C kort till datorn (comhem + mediaportal).

Jag körde länge med FloppyDTV kortet och det fungerade bra, dock så pajjade kortet för någon vecka sedan och eftersom det fortfarande var under garanti gick jag tillbaka till webhallen med det. Fick reda på att Digital-Everywhere eller vad tillverkaren heter har gått i konkurs så finns ingen garanti på det längre, och jag fick hela beloppet tillbaka av webhallen (riktigt schysst service).

Dock så behöver jag ett nytt DVB-C kort till burken men har svårt att hitta något.
Någon som har en rekommendation?
Tack!

joxen
2009-09-15, 20:54
teratec usb htc xs är ett mycket bra kort till mediaportalen snabba kanalbyten men du blir tvungan att köra softcam.

finns ett prog i mediaportalens forum för att ställa om kortet till dvb-c från dvb-t (dvbselector) är mycket nöjd med detta kort och skall köpa ett till snart och kasta min twinhan kort pga långsama kanal byten .

newneal
2009-09-16, 16:08
teratec usb htc xs är ett mycket bra kort till mediaportalen snabba kanalbyten men du blir tvungan att köra softcam.

finns ett prog i mediaportalens forum för att ställa om kortet till dvb-c från dvb-t (dvbselector) är mycket nöjd med detta kort och skall köpa ett till snart och kasta min twinhan kort pga långsama kanal byten .

Coolt, det kortet ser bra ut, såg att dom har det på webhallen ocskså och eftersom det ligger typ 2 gator bort så ska jag nog springa ner och köpa det där. Känns som en bra lösning att ta USB istället för ett internt kort, mest med tanke på värme, det syns ändå inte om det sitter på baksidan.

Uppskattar tipset, ska köpa det när lönen kommer, återkommer med resultat efter det :)

MrBlue
2009-09-27, 14:35
Jag har ett Terratec Cinergy C HD, med tillhörande CI, samt en Terratec H5 sticka tillsammans med Terratecs USB CI modul. En Conax CAM behövs ComHem:s utbud, för boxers betalkanaler behövs en Viaaccess modul. Ska du köra USB sticka rekommenderar jag Terratec H5 stickan tillsammans med en Terratec USB CI modul. Kör H5 stickan i min Netbook på stugan (Boxer)och hemma i sovrummet ibland (ComHem), Cinergy C kortet sitter i min HTPC. USB CI:n kör jag på bägge datorerna faktiskt, upplever att den fungerar bättre än den tillhörande CI:n till Cinergy C kortet.

Har dilogs moduler, både till Boxer och ComHem, Boxermodulen fungerar bra, modulen till ComHem har det varit problem med när det gäller EMM uppdateringarna från ComHem som sker 1 gång i månaden, enligt ComHem:s hemsida så är det vissa Dilog CA moduler inom ett visst seriennummer som det är problem med. Jag råkade ha en sådan... så jag kanske inte ska svärta ner ComHem för mycket. Hoppade iallfall igån efter en vecka igen, så det är svårt att veta om det var ComHem eller modulen.

Terratec:s medföljande programvara (samma för alla produkter) är ruskigt bra, även fjärren fungerar bra, åtminstone jämfört med Hauppauge. Det är två olika fjärrkontroller, en grå med orangea knappar, till PCI kortet samt en svart, med svarta knappar med vitt tryck till USB stickan H5. Den grå känns mer lyxig och bättre genomtänkt, den svarta har lite färre knappar, men har bättre sändare mot usb stickan istället. Mycket inställningsmöjligheter, bra kvalitet och allmänt genomtänkt. Det enda man kan gnälla på är kanske supporten, som bara finns via telefon, och kanske att den generellt inte uppdaterar ComHems EPG rätt då de har specialkodat EPG:n på kanalfrekvensen där b la TV1000 ligger. Bara att låta programmet stå på TV1000 nån gång varannan dag i någon minut så uppdaterar den + 2 dagar, annars syns bara nuvvarande -> nästkommande prg.

Bägge alternativen går att köra med softcam via tredjepartsprogramvaror... för mig fungerar det dock klockrent att köra med orignalkorten. Har ComHems Large, med Canal+ filmpaketet samt Boxers "Max" med Canal+. Bägge fungerar mycket bra med Terratec:s grejjor.

DennisOlof
2009-09-27, 16:08
Jag har ingen koll på sådana kort men däremot så måste det vara fördelaktigt att skaffa kort för DVB-C där det finns möjlighet till CI-modul där man kan köra med en CAM modul. Då kan man köra med Comhem, Tele2 och slippa eventuella problem med softcams och annat som kan strula då det ofta är tredjeparts programvara.

Det finns ju numera CAM modul för Comhem (hos satpro) och Tele2 kör med Conax (samma som Canal Digital) har för mig det. Det enda som INTE går är ju viasat (fast det är ju via satellit).

Som sagt softcams funkar ju ofta men hur stabilt är det ?