handdator

Visa fullständig version : Boxer hittar inte SVT-kanaler



sturee
2009-09-23, 21:43
Hej!

Jag har nyss köpt en tv (samsung UE46b7050) och när jag stoppar in mitt Boxerkort i den inbyggda digitalboxen så hittas inte SVT-kanalerna. Kan säga att de inte funkade i min Sagem digitalbox heller. Har prövat att gjort en manuell sökning på frekvensen man får av teracom.se. Ingenting funkar. Någon som vet vad problemet är?

matkoh
2009-09-24, 05:16
Hmmm.

Tips: Kolla upp din antenn. Du har för svag signal. Och Boxerkortet har INGET med att du inte hittar kanalerna, SVT går dessutom okodat. Du behöver inget kort för dem.

sturee
2009-09-24, 08:26
Jag har 65% signal till min TV. Jag bor i Stockholm och ser kaknästornet från min balkong, borde inte ha något att göra med dålig täckning, eller? Vi får tele2 genom vår fastighetsägare och då funkar svt-kanalerna. Pratade med Boxer och de menade att jag måste ställa in Svenska som språk överallt och det har jag gjort. Någon annan plan för hur man kan testa vad som är fel?

Tack för ditt svar matkoh!

DennisOlof
2009-09-24, 09:28
sturee, jag tror inte det finns sändningar från kaknästornet, tror sändningarna är från nackamasten.

Är det bara SVT kanalerna som inte hittas, har du provat placera antenn utanför huset (balkong) om möjligt till den inbyggda digitalboxen ?

sturee
2009-09-24, 10:36
SVT-kanalerna ligger på frekvens 490 och på kanalplats 23 (från Nackamasten) enligt Teracom. Det står att inga digitala kanaler hittades på den kanalplatsen enligt min inbyggda digitalbox.

Precis, det är endast SVT-kanalerna som inte hittas (dock hittas SVT HD eftersom den ligger på en annan frekvens). Alla andra kanaler funkar fint. Antennsladden går från väggen och rakt in i TV-n, masten står på taket (bor i lägenhet). Det kan inte ha något att göra med att vi har gratis kanaler från Tele2 i lägenheten?

K.K.
2009-09-24, 11:35
Du kan bara få in Tele2:s kanaler via antennuttaget, så för att se Boxers utbud behöver du en egen antenn koppad till TV och Box.

T-bird
2009-09-24, 17:16
Eftersom den TVn har både DVB-C (TELE2 i ditt fall) och DVB-T (Boxer) mottagare så måste man förmodligen tala om för den vilken den ska använda också, förutom att du måste ha en egen signalkälla

DennisOlof
2009-09-24, 18:11
T-bird, stämmer nog, man kan inte köra båda på en gång misstänker jag, utan man måste nog switcha mellan dem.

Har du Tele2 så har du kabel-TV, det kan ju vara så att dom har mixat ihop kabel-TV samt TV-antennen på taket, rent tekniskt går det men jag är GANSKA säker på att du endast har Tele2s kabel-TV för de flesta tillåter inte att man gör på sättet jag beskrev. Detta för att det blir kanaler som krockar med platserna (frekvenserna) där boxer skickar ut sina kanaler. Kabel-TV nätet (comhem, tele2) till de större leverantörerna är oftast fyllda till max med kanaler.

Men om du ställer in TVn på DVB-C och sedan söker kanaler så bör du få in flertalet analoga kanaler för dessa finns tillgängliga i tele2s nät. Osäker på om du har 3-hål-i-väggen då Tele2 fortfarande håller på att uppgradera sitt kabel-TV nät.

http://www.tele2.se/tv-start-digital-tv.html

Där ser du vilka kanaler du kan få in, markeras också tydligt att har man "renoverat" nät får man in fler kanaler.

Vill du absolut ha boxer ska det inte vara några problem med en antenn, antingen på balkongen eller kanske en inomhus antenn funkar, beror lite på hur man bor osv. Dock bör nackamasten ge bra signal om man bor på gärdet.

budhit
2009-09-24, 18:47
Många ev lösningar(gissningar) finns, lättast är nog att få en KOMPLETT frekvensplan från Tele2.
Man brukar vanligtvis inte sända på samma frekvens i kabelnätet som finns i omgivande luftrummet, undantag finns ju alltid.
Den digitala kabelsignalen kan sändas både på DVB-T eller DVB-C sättet, men jag tror inte att dem blandar i samma nät.

sturee
2009-09-24, 19:14
Tack så mycket för era svar!

Det som verkar riktigt konstigt är att jag får in mina boxerkanaler såsom Discovery, Animal Planet som jag inte hade när jag använde Tele2.

Jag ska kontakta hyresvärden och se vad de säger för något. Har just nu lagt de analoga kanalerna SVT-kanalerna i min lista (inte den bästa bilden). Min Tele2-digitalbox står i sovrummet och där funkar allting, men vill ju ha boxer just för att jag har inbyggd digitalbox i TV'n vilket gör att endast en fjärr behöver utnyttjas.

DennisOlof
2009-09-25, 08:16
Jaha, men om allt funkar i sovrummet så är det ju inget fel, det är snarare något med din TV, frågan är då om den kan ta emot Tele2 från TV-uttaget.

Och värden ska veta om det bara är Tele2 där eller något mer, om inte ska du kunna få in boxers marksända kanaler med en egen TV antenn, alltså inte från TV-uttaget i lyan.

budhit, kanalplan är alltid bra men ska inte behövas om allt funkar på rätt sätt. Men det är klart skadar inte om det finns ifall man har eller får problem :D