handdator

Visa fullständig version : Bästa sätt att flsha en ip9000hd + bästa img



Rymmarn
2009-09-26, 08:26
Hej är inte riktigt nöjd med min setup här hemma skulle vilja ha en inspelningsbar box med dubbla tuners.
Har blivit erbjuden att testa en ip box 9000hd.
Det jag undrar är finns det någon som har tips om en bra guide hur jag flashar den och som jag fattat den så går det att flasha in på hdd eller kör från usbsticka vad är bäst? Vilken img är bäst idag? Ska köra den på c3mhem.
Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp:lol:
/Rymm

atomized
2009-09-26, 11:29
Det finns många alternativ med en IPBox 9000HD... Jag har en själv och är mycket nöjd, men kan inte säga att jag testat alla varianterna. ComHem har jag ingen erfarenhet av, kolla så att den har DVB-C tuners om du ska köra mot ComHem. Det är ju vanligast att de har DVB-S2 tuners för sat-mottagning.

Du behöver varken HDD eller USB-sticka om du väljer att köra en image från flashminnet. Själv kör jag NLB-8873 som är den som funkar bäst med textning för nordiska kanaler. Det finns nyare, men de har alla haft problem av olika slag.

Det finns i princip tre olika typer av images att välja på för denna boxen:
1. DGS-baserade, original och modifierade original som NLB och SifTeam.
2. Enigma 2 som skall vara nästan lika stabilt som original nu efter vad jag hört.
3. Finns även Enigma 1 för denna box, men jag har inte hört någon som provat det.

Du kan välja att ha imagen i flash, på HDD eller på USB-sticka, vilket du vill. Man kan installera multiboot på boxen och ha 3-4 images installerade samtidigt och välja vilken man vill boota från. Det finns fördelar och begränsningar med olika alternativ som blir för långt och krångligt för att redogöra här, men det finns väldigt många möjligheter att utforska med denna box om man orkar och har tid.

Själv har jag varit nöjd med att köra NLB som är en originalimage kompletterad med emu:s m.m. och funkar fint. Till Canal Digital och Viasat som jag kör så funkar det kanon. Hur det funkar till ComHem och kabel vet jag inte.

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog blåst in NLB-8873 och provat som första alternativ, men det finns som sagt många andra möjligheter.

Du är väl medveten om att ComHems HD-kanaler är chip-pairade och bara funkar med godkända boxar? Du kommer alltså bara att kunna se SD-kanaler på IPBoxen + möjligen SVT HD.

Edit:
Glömde det viktigaste. Se till att bli medlem på www.denktenk.com (http://www.denktenk.com) där finns alla filer och lathundar till CubeRevo/IPBox. Ett bra svenskt forum som skriver mycket om IPBox är www.digitalsat.nu (http://www.digitalsat.nu) där lönar det sig att gå med om man ska hålla på med dessa boxarna.

Rymmarn
2009-09-26, 12:19
Ok tack för ett bra svar ska regga mig på dom ställerna och börja plöja lite:D Innan jag hunnit kolla på dom sidorna så kan jag ju fråga: Är dom enkla att flasha? gör man det via nätverk? Nollmodemkabel? eller hur?
/Rymm

atomized
2009-09-26, 12:36
Ok tack för ett bra svar ska regga mig på dom ställerna och börja plöja lite:D Innan jag hunnit kolla på dom sidorna så kan jag ju fråga: Är dom enkla att flasha? gör man det via nätverk? Nollmodemkabel? eller hur?
/Rymm

Du flashar med en USB-kabel, samma typ som till en skrivare. För att det ska funka så måste du installera programmet Flashtools på din PC.

Fast tekniken att flasha med USB-kabel håller på att bli gammal. Alla nya DGS-boxar flashas m.h.a. USB-minne. Och är det tillräckligt ny version av uboot i din 9000 så kan du flasha den med USB-minne också.

Rymmarn
2009-09-28, 20:16
Ok fick hem den idag börjar med att starta igång den då står det först booting... sen err 80 inget mer händer:'(

atomized
2009-09-28, 20:35
OK, det lät ju inte bra. :( Du får nog prata med dem du köpt den av...