handdator

Visa fullständig version : Har Boxerkort, vill se på datorn.



mindlight
2009-10-01, 20:49
Har jobbat som serverdriftare och konsult i 15 år så datorer och teknik är mitt liv.
Men fanimej i helvetet vad svårt det här med digitaltv på datorn ska vara att fatta... :P

Jag vill bygga mig en HTPC, gärna Linux men är det jävligt komplext så får det bli Windows.
Vi har redan två boxerkort och ett av dem tänkte jag smacka in i mitt projekt.
Jag vill inte investera tusenlappar i min HTPC för att få in DVB-T.

Men mina frågor så här långt:

Hur funkar det. Viaccess CAM, den ser ut att vara PCMCIA och det står t o m det på den.... men kan jag plugga in den i min bärbara, in med boxerkortet och köra igång kodade kanaler via mitt USB-DVB-kort?

Min bärbara har smartcardläsare så kan jag smacka in något program som emulerar vad nu CAMen gör?

Jag har både Ubuntu och Windows på den bärbara så alla lösningar mottages med tacksamhet.

Egentligen alla tips som kan göra livet lite enklare för en nybörjare. :)

Någon här på forumet som orkar förbarma sig och gå igenom vad som behövs och vad som funkar?
(Inga djuplodande detaljer krävs nu... just nu måste jag bara få hum om vad som gör vad och vad som jag inte ska ge mig på att testa för att det inte funkar)
Gärna länka till sidor med mer atnyttig info, jag är inte rädd för att läsa och söka själv men livet blir lite lättare när man får reda på vilket håll man ska gå åt...

T-bird
2009-10-02, 00:11
Lite basic info.

Om du skall köra med hårdvaru cam (viaccess modulen) så måste du ha ett TV-kort med CI-slot, du kan inte stoppa den i PCMCIA uttaget.

Alternativet är att köpa en phoenix läsare (kostar ett par hundringar) till boxerkortet och sen köra med mjukvarucam, det stöds av dom flesta TV-korten

mindlight
2009-10-02, 07:44
Okej. Det var första steget. Perfekt. Tack för ett klart och koncist svar.
Cam skiter vi i. Det blir smartkortsläsare då.

Nästa fråga är då: Varför måste det vara en speciell smartkortsläsare, funkar inte den som är inbyggd i min pc? (Nu initialt vill jag ju testa och bygga systemet på min bärbara som har läsare.)

Ska iofs kolla kortläsare ändå men lite nyfiken.

Okej. Men låt oss säga att jag har en kortläsare som precis rekommenderats.
Vad ska jag köra för mjukvarucam? Fördelar o nackdelar?

(Jag planerar skriva en liten FAQ om detta senare och publicera här så andra som hittar hit kan komma in i denna världen lite enklare :) )

T-bird
2009-10-02, 15:42
Den läsare som många använder sig av http://www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm

Sen kan du läsa i HTPC avd, där finns lösningar både för linux och windows

atomized
2009-10-02, 16:03
Jag tror du har två vägar du kan gå:
1. Om du bara vill titta på TV på en PC tror jag du kan köra acamd direkt mot en phoenix-läsare och avkoda kanalerna. (Jag har inte provat detta själv)
2. Alternativet är att du sätter upp "riktig cardsharing". D.v.s. installerar en programvara t.ex. NewCS som kortserver, och installerar en eller flera klienter som kan vara PC, Linux-boxar, HTPC eller något annat. Skulle du välja att gå NewCS vägen så tror jag NewCS kan använda en PC/SC kortläsare (som förmodlgen din inbyggda är).