handdator

Visa fullständig version : 2 satelliter till 4 mottagare



MurdinE
2009-10-02, 21:23
Tänkte koppla upp 2 satelliter (Thor och Sirius) till 4 Dreamboxar. Funderar så här:

1. Sätta upp 2 st QUAD LNB genom 4 st DiSEqC switchar som går vidare till var sin Dreambox.

2. Sätta upp 2 st QUATTRO LNB till 1 st 9/4 multiswitch som går vidare till Dreamboxarna.

Blir det nån skillnad i slutändan, vilket sätt är bäst eller gör man på något annat vis?

atomized
2009-10-03, 05:24
Nej, det blir ingen skillnad i slutändan. Båda lösningarna fungerar precis lika bra.

Alternativ 2 är väl lite snyggare och det går ju att byta ut multiswitchen till en större modell senare om man skulle få fler användare. Nackdelen är att multiswitchar brukar vara dyra så alternativ 1 blir förmodligen billigare.

MurdinE
2009-10-03, 08:16
Bra det, då har jag nog hajjat rätt :thumbup:

Hur är det i Dreamboxen, behöver man göra några speciella inställningar där för att veta vilken position (eller vad det nu kan vara) kabeln sitter på eller är det bara att köra samma inställningar för alla boxarna oavsett vilken av metoderna man väljer?

DennisOlof
2009-10-03, 10:58
atomized, precis.

Undvik multiswitchar om det går, dessa används bäst i stora installationer där man har t.ex. 16 uttag eller ännu mer.

En sak som är viktig dock, du kan skaffa alla prylar UTOM DiSEqC-switcharna, det är bättra att köpa en sådan, och testköra den. Det är så att en del DiSEqC inte fungerar bra ihop med dreambox.


http://en.wikipedia.org/wiki/DiSEqC

Om jag inte minns fel från ett annat inlägg så är man säkrast på v1.0 och v1.1 men kanske fungerar med andra senare varianter. Det kan i alla fall strula.

Annars kan det ju vara bra om folk som har fungerande DiSEqC-switchar till sina dreamboxar svarar.

Kanske Comhit skulle knåpa ihop en liten lista så man kan köpa en switch som man vet kommer fungera ihop med just den dreamboxen man själv har :D

MurdinE
2009-10-03, 11:26
Okej, kanske bäst att hoppa multiswitch isåfall, tyckte det verkade som en snygg lösning annars.

Men finns det något annat sätt att få in både Thor och Sirius i tex en Dreambox 600'a (en ingång) än med en DiSEqC-switch? Eller menade du att man inte skaffar alla fyra på en gång utan man testar en till att börja med för att se om den funkar med Dreamboxen öht?

Och behöver man göra nån inställning i Dreamboxen eller köra nått plugin för att använda sig av en DiSEqC-switch?

Många frågor blir det! :)

atomized
2009-10-03, 11:47
Nä, du måste ha diseqc-switchar om du väljer alternativ 1.
Men det är mycket riktigt så att Dreambox har problem med många diseqc-switchar.

Man kan vara säker på att det funkar om man väljer switchar av bra fabrikat som Spaun eller EMP. De kostar dock dubbelt så mycket som de billigaste men i mitt tycke är det värt det för man slipper mycket strul.

Tidigare är det också många som varit nöjda med Biltemas diseqc, men sist jag var på Biltema hade de en ny sort som jag inte vet om den funkar ihop med Dreambox.

Mitt tips är att kolla runt och hitta bra priser på Spaun diseqc-switchar. De finns rätt billigt på tyska Ebay om man vågar handla lite internationellt:
http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-DiSEqC-2-0-2-1-Schalter-fuer-2-LNB-TOP_W0QQitemZ350255829049QQcmdZViewItemQQptZMotore n_Positionierer?hash=item518cdfd039&_trksid=p3286.c0.m14

MurdinE
2009-10-03, 15:40
Kanon, tackar för tipset! Tänker ändå beställa lite grejer från Tyskland och dom hade såna switchar för 17 euro och då går det ju på samma frakt med.

Hade ju bara en fråga till isåfall - Behöver man göra nån inställning i Dreamboxen eller köra nått plugin för att använda sig av en DiSEqC-switch eller funkar det bara att man får allt automatiskt (som en vanlig switch)?

atomized
2009-10-03, 15:54
Du måste ställa in i Dreamboxen vilken konfiguration du har. Alltså vilken satellit som ligger på vilken utgång på Diseqc:en. Men det är standardinställningar som finns i alla images (och alla sat-mottagare). Det behövs inga extra plugins eller nåt sånt.

MurdinE
2009-10-03, 18:58
Låter inte såå himla krångligt. Får kolla mer på det när allt är uppsatt. Tack för all hjälp, nu är man på g! :thumbup: :D :headbang:

imported_kalleanka
2009-10-07, 18:10
För en som är helt ute o cyklar på parabolsidan så kommer det en dum fråga här..

Jag har 2 st huvuden (tror ni kallar det LNB) en mot canal digital och en mot viasat och 2 st dreamboxar. Just nu så går ena huvudet till den ena och det andra till den andra.

Hur gör jag för att få båda huvuden till båda boxarna med sånna där switchar.
Om jag köper en http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-DiSEqC-2-0-2-1-Schalter-fuer-2-LNB-TOP_W0QQitemZ350259527006QQcategoryZ46090QQcmdZVie wItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26 its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS %252BUFI%26otn%3D11%26ps%3D63#ht_3745wt_879 så ser det ju bara ut som 1 utgång. Hur får jag 1 till utgång till den andra boxen då? Behöver jag en till sån och isf hur kopplar jag det då? Eller köper jag en med 2 in och 2 ut?

hannhimhe
2009-10-07, 22:38
Grafisk "Hur tusan ska jag koppla ihop alla mina boxar" som bjuder på en del olika alternativ för samma resultat.
http://www.satlex.org/sv/1participant.html

atomized
2009-10-08, 04:56
För en som är helt ute o cyklar på parabolsidan så kommer det en dum fråga här..

Jag har 2 st huvuden (tror ni kallar det LNB) en mot canal digital och en mot viasat och 2 st dreamboxar. Just nu så går ena huvudet till den ena och det andra till den andra.

Hur gör jag för att få båda huvuden till båda boxarna med sånna där switchar.
Om jag köper en http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-DiSEqC-2-0-2-1-Schalter-fuer-2-LNB-TOP_W0QQitemZ350259527006QQcategoryZ46090QQcmdZVie wItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26 its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS %252BUFI%26otn%3D11%26ps%3D63#ht_3745wt_879 så ser det ju bara ut som 1 utgång. Hur får jag 1 till utgång till den andra boxen då? Behöver jag en till sån och isf hur kopplar jag det då? Eller köper jag en med 2 in och 2 ut?

Du behöver nya huvuden (LNB) med dubbla utgångar (twin-LNB) och två Diseqc-switchar. Sedan kopplar du så här:
http://www.satlex.org/sv/2participants-type_conf_2p_2s.html

imported_kalleanka
2009-10-08, 08:35
Tack för hjälpen och bilden!

imported_kalleanka
2009-10-09, 08:07
Nu har jag köpt allt och ska montera ikväll + imorgon..

En fråga som har med det här och göra.

Eftersom det är Viasat och Canaldigital som jag ska köra med så blir det ju 2 st kortläsare. Jag har bara varit med om att använda en kortläsare.

Hur ställer jag in i configen på boxen? Ska jag använda CWS multiple eller hur fungerar det?
Om jag använder mig av CSP ska jag använda de under samma Profile eller går de under olika? Och om de är under olika så måste jag väl ansluta till 2 portar?

Hur vet dreamboxen vilka kanaler som är på vilken profil då isf?

10000 frågor =)

atomized
2009-10-09, 12:46
Vilken setup har du tänkt dig? I dag har du två Dreamboxar, har du ett kort i varje?
Du kan fortsätta att ha det så. Lägg till en användare på varje box för den andra boxen. Lägg till en CWS-rad i varje box som pekar på kortläsaren i den andra boxen.

Ovanstående är väl den enklaste lösningen. Sedan finns det många andra varianter också beroende på om du vill köra separat server, CSP eller något annat?

Om du inte berättar lite mer hur du har tänkt och vad du har för grejor är det svårt att föreslå några lösningar.

DennisOlof
2009-10-09, 17:28
Yllas, fördelen med två dreamboxar (om du har det) är att man kan köra med ett kort, då slipper man den extra avgiften, då kan man köra servern på en av boxarna, och den andra som klient, så hämtar den information över ett datanätverk hela tiden så får du två av varandra oberoende boxar. Bortsett från datanätet och informationen som skickas där.

Har man inte dreambox så kan jag tänka mig det finns dem som har två boxar, en för conax för CD utbudet och en för NDS systemet för Viasat utbudet. Och sedan kopplar man in båda boxarna direkt i TVn.

imported_kalleanka
2009-10-09, 18:34
Ni har missförstått mig helt. Jag har 2 st dreamboxar och jag har en dator till cardserver..
Fast innan har jag bara haft Viasat men nu skaffar jag canal digital oxå så då har jag köpt en kortläsare till USB Phoenix och sätter kortet där i.

Hur configurerar jag Cardserverproxy alt. newcs för att använda 2 st kortläsare.
Idag ser det bara ut såhär
CWS_KEEPALIVE = 300
CWS = 192.168.1.100 15000 xxx xxx 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 wan newcs
på dreamboxarna, men hur får jag de o ansluta till det andra kortet samtidigt?
Är det något jag kan ändra i CSP eller är det i dreamboxarnas config jag ändrar det?

atomized
2009-10-10, 05:00
Och hur ska vi kunna veta att du har en dator till server när du inte nämnt något om det förut...? :D

I newcs.xml lägger du till en <device> sektion till för den andra kortläsaren, typ:

<device>
<name>Phoenix Interface</name>
<type>phoenix</type>
<mhz>357</mhz>
<node>/dev/ttyS1</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<!-- <boxkey>0000000000</boxkey> -->
<!-- <rsa>0000000000</rsa> -->
<Seca-PPV>no</Seca-PPV>
<crypto-special>No</crypto-special>
<PTShandshake>No</PTShandshake>
<carddetect>yes</carddetect>
<newcamd_port>15001</newcamd_port>
<priority>round</priority>
</device>

Se till att det blir rätt serieport och välj en annan <newcamd_port> än du har på första läsaren. Har du 15000 på första läsaren väljer du lämpligen 15001 för andra läsaren.

På klienten gör du sedan en newcamd.list fil, typ:

CWS_KEEPALIVE = 300

CWS_MULTIPLE = 192.168.1.100 15000:15001 xxx xxx 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

Jag går inte in på Cardserverproxy i denna tråd då det blir alltför mycket att beskriva det också. Det finns andra trådar att läsa om csp ifall du vill pröva det senare. Mitt råd är att först få igång det med bara NewCS och mgcamd. Så kan du bygga vidare sen.

imported_kalleanka
2009-10-13, 18:41
Åter tack för all hjälp!

Men.. jag har inte lyckats få igång det.
Jag köpte två st DiseqC 1.0 och kopplade ihop allt. Det fungerade jättebra med orginalboxarna på både viasat och canal digital men när jag kopplade in mina dreamboxar så hittar de inga kanaler.

Jag ställde in Diseqc AB i satelitkonfigurationen och vilken som var på A respektive B och försökte sen starta kanalsökningen.
Den hittar endast 50 kanaler men inte någon som är intressant för mig.. Bara fria utländska kanaler.

Jag läste här på forumet och antog att jag hade fel Satlites.xml så jag gjorde en ny just för thor & sirius genom den där sidan och la in den. Bootade om boxen och gjorde en ny kanalsökning men då hittar den endast 1 kanal.

Började fundera på om parabolen var felriktad men då hade väl inte Orignalboxarna gett bild?

Innan jag satte dit DiSeqC så hittade jag Canal Digital och Viasat fast på de direktkopplade kablarna då i mina dreamboxar. Ångrar nu att jag flashade de innan jag kopplade in.. :/

Någon som har någon idé?

atomized
2009-10-14, 04:49
Du har nog råkat ut för fenomenet att Dreambox inte funkar med alla Diseqc-switchar... Säkra kort är kvalitetsswitchar som Spaun eller EMP Centauri. Även Biltemas tidigare sägs funka bra. Biltema har en ny sort nu som jag inte hört om den funkar eller inte.

Vad händer om du kopplar förbi diseqc-switchen och kopplar en kabel direkt från Dreamboxen till ett LNB? Då borde du få in alla kanaler som ligger på den satelliten.

DennisOlof
2009-10-14, 19:09
atomized, precis. Det bästa är att koppla förbi Diseqc-switcharna tillfälligt och se om man kan få det att fungera med minimi-utrustning. Sedan om allt funkar bra, då kan man skala upp installationen, om man vill ha flertalet boxar och hela den biten.

Diseqc är ett gissel, kan funka perfekt och total strejka.