handdator

Visa fullständig version : Kommentarer till Howto: Prisvärd DIY HDTV-PVR



atomized
2009-10-06, 16:07
Först vill jag säga att din guide kom väldigt lämpligt för mig. Precis när jag kommit över en beg. Kathrein UFS910 och bestämt mig för att leka lite med den.
Några korta kommentarer så här långt (jag är inte färdig än och väntar spänt på din fortsättning på guiden)... ;)

1. Kathrein-boxen är verkligen stabil hårdvarumässigt. Det märks att Kathrein är vana att bygga professionella grejor.

2. Det är en stor mottagare! Lådan är nästan lika stor som min CubeRevo 9000 som innehåller dubbla tuners och en 3,5 tums hårddisk.

3. Den österrikiska firman Pres som levererar ombyggnadskitet är mycket bra att ha och göra med. Jag beställde grejorna på torsdag och de låg i min brevlåda på måndagen. Mycket hög kvalitet på ombyggnadssatsen, varenda skruv finns med plus en omfattande beskrivning tyvärr dock bara på tyska.

4. Jag köpte 250GB Samsung-disken på Komplett.se som tar 450:- för den. Kan man ta sig till en av deras hämtbutiker så får man loss den för 489:-. Beställ på weben först.

5. Det är trixigt att rensa hålen på kretskortet från lödtenn. Definitivt inget att ge sig på om man inte har ordentlig lödvana. Problemet är att hålen är genompläterade i det ganska tjocka kretskortet så det liknar mest att försöka suga lödtenn ur smala rör. Tennsug funkade inte alls för mig. Lödflätan tog alla hål utom två. De sista två hålen fick jag rensa genom att värma samtidigt som jag petade igenom en smal tråd.

Så där är jag nu. Hårdvaru-moddningen klar, men jag har inte gjort något åt mjukvaran ännu. Väntar på din input här om vilka mjukvaror som är bäst att lägga in.

Tack så väldigt mycket för en bra guide så här långt! Hoppas fortsättningen kommer snart...? :clap::thumbup:

richard_roe
2009-10-06, 17:28
Tack @atomized för fin feedback! Det känns jätteroligt att någon redan fått användning för HOWTO:n!

Ang 5: Ja, här kan man göra bort sig och det är därför jag varnat i min HOWTO för just lödningen. Det är som du säger riktigt trixigt att rensa de dubbelpläterade hålen.

Jag ska försöka att göra klart i morgon bitti. Du kan ju formattera disken så den är klar under tiden om du vill :)

Jag har skickat ett meddelande till ComHit-teamet (via webbformuläret) för ett pardagar sedan angående att jag vill ladda upp en imagefil som är strax under 40 MB i storlek. Just nu går inte det och det är synd för då måste jag hänvisa våra medlemmar att gå in på "andra sajter/forum" för att ladda ner den. Snälla om någon med behörighet läser detta.... Kan ni fixa det åt mig?

admin
2009-10-06, 18:02
Det är bättre om du skickar sådana saker direkt till oss via PM och inte till vår supportavdelning som främst arbetar med login/aktiveringsproblem.

Filerna är nu godkända!

richard_roe
2009-10-07, 12:59
Det är bättre om du skickar sådana saker direkt till oss via PM och inte till vår supportavdelning som främst arbetar med login/aktiveringsproblem.

Filerna är nu godkända!

Sådant är inte lätt att känna till men nu vet jag det. Jag behöver också få möjlighet att ladda upp en imagefil som är 40 MB se PM till dig. Det ligger någon begränsning på filstorlek som stoppar mig från uppladdning av filen.

richard_roe
2009-10-07, 13:00
Jag tar tacksamt emot kommentarer från er som följt HOWTO:n (http://www.comhit.net/showthread.php?t=25512). Kanske har jag stavat fel, använt fel namn på någon tryckknapp eller så. :)

atomized
2009-10-07, 17:24
Såg att du uppdaterat Guiden nu. Tack så mycket! :)
Jag hinner nog inte göra så mycket på några dagar nu p.g.a. jobbet. Men jag ska ta tag i det så snart som möjligt.

card
2009-10-10, 21:42
jag vill gärna se lite bilder på stället som behöver lödas.
annars en kanon guide, ska nog själv byta till denna box bara jag fått lite mer input från er som redan köpt den och gjort enligt denna guide.

atomized
2009-10-10, 23:14
Jag försökte ta lite bilder men de blev inte helt bra tyvärr. Här är i alla fall några bilder.

1. En bild som visar innehållet i ombyggnadssatsen.

2. En bild som visar hålen innan montering. Det är de inringade hålen som skall rensas och lödas kontakter i. I mitt fall var det bara hålen för SATA-kontakten som behövde rensa, men det är de krångligaste (minsta) hålen.

3. En bild som visar kontakterna monterade.

4. En bild på det färdiga bygget.

Är ännu inte färdig med mjukvaruinstallationen, men kommer förhoppningsvis att ta mig tid till det i början på nästa vecka. ;)

richard_roe
2009-10-11, 13:52
Bra jobbat!

atomized
2009-10-11, 19:02
Fick gjort mjukvaruinstallationen idag! :)

I stort sett var det bara att följa guiden. Jag fick lite problem som jag kommenterar nedan, men jag vet inte om det berodde på misstag från min sida.

Först en allmän kommentar: Kathreinen skickar i vissa lägen ut bild på SCART fast man har ställt in videoutgången till HDMI. Medan man håller på och pillar är det alltså en fördel att ha både SCART och HDMI kabel i så man lätt kan växla ingång på TV:n och se om något händer. Sedan när allt funkar kan man dra ur SCART:en.

Första problemet fick jag i punkt 9. Min WinXP-PC ville inte vara med på att skapa den stora RECORD-partitionen som FAT32. Jag har för mig att det finns någon inbyggd begränsning i XP som inte tillåter att man gör partitioner över 32GB som FAT32. Min RECORD-partition blev 230GB nånting och enda valet jag fick var att skapa den som NTFS. Jag provade med det men då kunde inte KCC konvertera den till ext2. Jag provade flera gånger med resultatet att boxen hängde sig och slutade svara varje gång. Till sist resignerade jag och kopplade disken till en Linux-PC och skapade upp Enigma och RECORD partitionerna och formatterade dem som ext2.

Andra problemet kom i punkt 14 'Installera Barry Allen'. Inget stod om i vilken partition BA skulle installeras. Jag chansade och gissade att XBA nog betydde nåt med BA så jag valde den. Om det var rätt vet jag inte men det funkar bra! :D Man kanske skulle önska sig en liten förklaring av vad de olika partitionerna är tänkta för? RECORD för inspelningar och Enigma för E2 förstår jag. Jag gissar att XBA är för Barry Allen, men vad är Boot tänkt för?

Tredje problemet kom i punkt 18 'Aktivera second bootloader'. När jag skulle trycka på den knappen var den redan aktiverad. Skrämd av alla texterna om att det var viktigt att den INTE var aktiverad när man installerade images så raderade jag min nyligen inlagda AAF Last Summerdream, avaktiverade second bootloader, installerade AAF Last Summerdream igen och slutligen aktiverade second bootloader.

Fjärde problemet kom i punkt 19. Sökvägen till filen som skall redigeras var /tmp/usb/XBA*/ba/ba åtminstone på min burk. Jag antar att detta bara var en felskrivning?

Kanalsökning på Thor och Sirius tog c:a 25 minuter på min burk.

Enigma2 är verkligen snyggt! :thumbup: Det ser väldigt bra ut och jag gillar det! Nästan så att jag funderar på att prova att installera E2 på min ögonsten IPBox 9000HD... ;) Det får väl bli nästa projekt... :rolleyes:

Jag har fortfarande inte testat allt och jag återkommer nog med fler synpunkter eller frågor.

card
2009-10-12, 05:21
Har en fundering.

Om man inte är ute efter att kunna spela in så mycket då borde man väll kunna slänga in en SSD disk för att den kanske ska flyta på ännu bättre, visst?

atomized
2009-10-12, 09:33
I princip passar ju vilken 2,5" SATA HDD som helst, så det borde ju funka med en SSD också. Om det är värt pengarna att sätta in en SSD vet jag inte, de är ju ganska dyra.

Min erfarenhet av såna här boxar är att begränsningarna ofta inte sitter i diskarna, utan det är hårdvaran i boxen (CPU, kontrollerkretsar m.m.) som är ganska klen. Jag tvivlar på att du får så mycket högre prestanda med en SSD.

richard_roe
2009-10-12, 19:05
Hej atomized.

Vad kul att det gick bra för dig! :thumbup:

Jag har läst dina kommentarer ovan och gjort modifieringar i HOWTO:n.
Utan att kunna kontrollera själv (jag saknar nämligen Windows) så har jag lagt in instruktioner för programmet fat32format som ska lösa partitioneringsproblemet. Jag har även laddat upp det i filarkivet. Vet inte om jag lyckas uttrycka mig tydligt, är ingen pedagog ... Men det ska gå att lösa formatteringen utan linuxdator nu. Själv gjorde jag all partitionering och formattering under linux naturligtvis :whistle:

Visst är Enigma2 imponerande och snyggt? Det ligger ljusår före originalprogrammen. Nu får vi se om någon mer hoppar på tåget. I så fall tar jag tacksamt emot kommentarer/förslag till Howto:n denna tråden. Tack ska ni ha så länge!!

RR

lojd
2010-02-12, 08:57
Som rubriken lyder hur göra?Usb minnet ska ju vara oformaterat när de sitter i kattisen.

atomized
2010-02-12, 12:27
Som rubriken lyder hur göra?Usb minnet ska ju vara oformaterat när de sitter i kattisen.

Jag har inte provat det här med oformatterat USB-minne själv. Men jag antar att du får radera de partitioner som finns på USB-minnet.

I Windows kan du göra det i Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.

I Linux kan du använda t.ex. fdisk.

OBS! Var mycket försiktig så du inte raderar något på din hårddisk!!
Det här är farliga verktyg som kan ställa till stor skada om man gör fel!

lojd
2010-02-12, 12:44
ok ska prova..Vad tycker du om Kattisen fungerar den tillfredställande tycker du?

atomized
2010-02-12, 12:51
ok ska prova..Vad tycker du om Kattisen fungerar den tillfredställande tycker du?

Jag gillar Kattisen och jag gillar E2. Nu använder jag den inte dagligen, för jag har en IPBox 9000HD också och det är den som frugan begriper.

Men de gånger jag plockar fram Kattisen för att testa så tycker jag det fungerar bra. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha den dagligen fast då måste frugan lära om... :D

lojd
2010-02-12, 13:08
Hehe...Att lära frugorna sånt de e inte enkelt de.Har du testat mini-uboot som rr skrivit i howto.

atomized
2010-02-12, 13:55
Hehe...Att lära frugorna sånt de e inte enkelt de.Har du testat mini-uboot som rr skrivit i howto.

Nej, jag har inte hunnit labba med mini-uboot ännu, tyvärr...

lojd
2010-02-13, 09:06
Jag försöker att via ftp komma in i kattisen utan framgång...Har försökt både med Kathi kontroll centers egna och ett annan program.

lojd
2010-02-13, 11:04
Jag har följt guiden Howto: Prisvärd DIY HDTV-PVRoch kommit till punkt 19.Då jag har kört fast när jag ska aktivera 2nd bootloader,går det inte att bocka i den liksom. Sen till nästa problem då jag ska redigera bootp.conf genom putty har jag gjort så här

/ # cd /tmp/usb/XBA*/ba/ba
/tmp/usb/XBA (1-1)/ba/ba # ls -la
drwxr-xr-x 3 0 0 4096 Jan 1 00:13 .
drwxr-xr-x 4 0 0 4096 Jan 4 2010 ..
drwxr-xr-x 2 0 0 4096 Jan 1 00:13 aaf_last_summer_dream.img
/tmp/usb/XBA (1-1)/ba/ba #
/tmp/usb/XBA (1-1)/ba/ba # cd ./aaf_last_summer_dream.img
/tmp/usb/XBA (1-1)/ba/ba/aaf_last_summer_dream.img #

Hur gör man sen för att redigera bootp.conf

Sen till sista problemet då jag inte får kontakt med kattisen via ftp:'(

atomized
2010-02-13, 11:57
Oj, nu är det ju ett halvår sedan jag gjorde detta så teflonminnet har börjat sätta in... :errf:

Men det kan vara så att den imagen som du installerar först kanske inte stöder ftp eller om det måste aktiveras nån stans först. Jag kommer ihåg att det var en del som saknades i den imagen.

Om jag läser guiden rätt så behövs väl inte ftp för att göra det som står i guiden? Efteråt när du har E2 installerat är det inga problem att köra ftp.

Hur redigerar man en fil i Linux? Ja, eftersom jag är gammal UNIX-räv körde jag helt enkelt vi på den... :whistle:

Jag inser att "vi" inte är enkelt för den som inte har jobbat med den förut. Försök till miniguide:
1. skriv vi <filnamn> Tryck Enter
2. Flytta runt markören med piltangenterna.
3. du kan radera tecken med x-tangenten
4. För att sätta in text tryck i-tangenten och skriv in din text. Avsluta med Escape.
5. För att gå ur vi och spara filen tryck i följd Escape kolon wq Enter

Detta är bara en bråkdel av vad som går att göra med vi, men borde räcka för ditt syfte. Träna gärna på vi om du har tillgång till något Linux-system. Googla efter guider på vi, det finns många bra därute.

lojd
2010-02-13, 12:25
Det går alltså inte att redigera filen genom putty eller?Vi är det ett program som går att köra på windows burk.

atomized
2010-02-13, 13:13
Det går alltså inte att redigera filen genom putty eller?Vi är det ett program som går att köra på windows burk.

Vi är en Linux-editor som finns i boxen. Du kör vi från kommandoprompten när du har loggat in i boxen m.h.a. putty.

lojd
2010-02-13, 13:52
ok ska prova senare...jag kopplade in en elmätare till boxen o kollade hur mycke stöm den tar vid standby .Konstigt för när jag har displayen på vid standby så går h-disken hela tiden och drar då 16 w ,däremot om jag slår av displayen så går inte h-disken o drar då endast 3 w.De står ju i RR:s howto att man ska aktivera displayen i menyn.Tänkte kolla om de e en 1 w eller 14 w verision.De verkar vara en utdöende box detta säljs inga boxar i Sverige längre och de e svårt att få tg i SVENSK info om denna box tyvärr.

atomized
2010-02-13, 15:09
Har du köpt den begagnad eller ny? Jag tror att 14W boxar bara fanns ett kort tag i början, så har du köpt den ny på senare år så är det säkert en 1W box. Har du någon originalkartong kvar så ska det stå på lådan vilken modell det är.

Kathrein UFS910 är som du säger lite på utdöende. Kathrein som aldrig varit något stort märke i Sverige vill hellre sälja nyare modeller av sina boxar. Men det är fortfarande en rätt bra box och prisvärd om man hittar en beg. för ett hyfsat pris.

Det finns ett svenskt forum med mycket bra information om Kathrein UFS910 och det är www.digitalsat.nu Där hittar du det mesta till dessa boxarna.

lojd
2010-02-13, 15:31
Jag köpte den av en polare för 1000 k som köpte den i princip när den kom ut på marknaden.Jag har nu modifierat den med ny löden sata kontakt och byggt en hd vagga som jag monterade igår blev riktigt bra faktiskt.Så de skulle vara kul o få igång den nu också.