handdator

Visa fullständig version : Telia box - se annat??



Keeefan
2009-10-16, 06:54
Vänner,

För ett och ett halvt år sedan blev jag uppringd av telia då de vill ge mej en box och minsta abonnemang gratis under ett år. Boxen fick jag behålla efteråt.

Sagt och gjort, prylarna kom efter någon vecka. När jag tittade närmare på utbudet visade det sig att det var i princip identiskt med det vanliga fria kanalerna i marknätet så jag brydde mej inte om att koppla in.

I våras sade jag upp abonnemanget. Nu har jag ju då mottagaren liggande hemma, (tror det var en Motorola med HDMI) och ställer mej då frågan, går den att ha till något vettigt? Kan man få in någonting överhuvudtaget utan att ha abb från Telia eller är den tvärlåst?


All info tas tacksamt emot.


// Keeefan

T-bird
2009-10-16, 17:25
Den fungerar bara i Telias nät, lägg ut den på blocket eller nått för det borde finnas någon som är intresserad att uppgradera sin 1510 till en 1910 (det är modellen med HDMI)

Keeefan
2009-10-20, 18:37
Tack, T-bird. Då blir det nog som du säger, - Blocket.


// Keeefan

DennisOlof
2009-10-21, 19:33
T-bird, precis. Än så länge går det inte att använda olika boxar, är lite osäker men har för mig det var så att dom inte riktigt är klara med standarder och operatörerna som inte hänger med.

På kort sikt så borde man kunna flasha om en box för att fungera på annat system, i det långa loppet så blir det nog mer standardiserat.

Är det en 1910 går det nog alltid att sälja på blocket, dom äldre är det nog svårt med. Sedan lär inte 1910an blir out of date i första taget.

Polisen
2009-10-23, 20:13
Även om 1910 fungerar så är det en tidigare standardbox från Telia, den senaste heter 1903.

arrow
2009-11-02, 23:07
den går att använda till annat änn till telias nät.

Om du söker lite på kreatel/motorola så hittar du information om hur du
preppar mjukvara till boxen, du updaterar mjukvaran då boxen startar
via lite DHCP options... finns även lite gömda funktioner i mjukvaran kommer inte ihåg detta i huvudet, om det är tidig mjukvara i den kan du hålla ner meny knappen när den startar så kan du hårdställa lite saker. annars är det en sifferkombination som jag inte har i huvudet.

DennisOlof
2009-11-03, 09:37
arrow, intressant så det är kanske möjligt att köra Telias boxar på andra nät genom att den uppdateras eller mjukvaran ändras i den osv ?

Men man kanske inte kan "fixa" det själv så att säga eller ?

arrow
2009-11-06, 22:58
Beror på hur du menar med med andra nät....

finns boxar som tankar mjukvaran varje gång den bootar.
då är det specifikt för den leverantör som du är uppkopplad till.

om man kan lite om nätverk så går det lura igång en box i ett annat ett nät...

sedan bör man vara lite försiktig med vad man gör då det är enkelt att spåra på IP, men det beror ju mycket på vad det är för nätverkslösning, om det är mvr eller dedikerat vlan osv. skiljer sig ganska mycket beroende på leverantör och nätverk....