handdator

Visa fullständig version : Rookie behöver basic-hjälp! :)



ctm555
2009-10-31, 21:37
Hej,

Har gjort följande:

1. Installerat Debian på min SX270
2. Installerat proftpd
3. Loggat in på servern med debian/*****
4. Lagt över senaste Newcamd (6.10), (Kunde endast lägga denna i /debian).
5. kör unzip på den.

När jag sedan ska följa guiden som finns här på forumet för att sätta upp en server med newcamd så försöker jag göra följande:

cp cardserver.i386 /usr/sbin (när jag befinner mig i debian/cardserver)

"Åtkomst Nekad"

wtf? jävla linux :)

Måste jag vara inloggad med "maintenance"-lösenordet (single-user)? fast då kommer jag ju inte åt /debian (som är enda stället jag kan lägga nåt via ftp).

///Rookie

matkoh
2009-11-01, 05:36
Hmmmm.

Prova med ex. kommandot sudo och ditt lösenord, då får du adminrättigheter i det fönstret som du befinner dig i.

ctm555
2009-11-01, 07:30
"sudo: kommando hittades inte"

:|

(jag är väldigt ny på linux, typ några timmar)

///Rookie

matkoh
2009-11-01, 08:03
Hmmm.

su då ??

ctm555
2009-11-01, 18:13
su funkade fint! tack =) men åtkomsten är fortfarande nekad för /usr/sbin

edit: och jag kan väl inte ställa mig där om jag ska flytta filerna? känns som att jag måste se till att komma in som "single-user", fast då ser jag ju inte debian vilken verkar vara enda mappen som jag kan ftp:a mot...

Plow
2009-11-01, 19:04
lägg till följande rad i din /etc/sudoers

dittusernamn ALL=(ALL) ALL

sedan kan du använda sudo...

ska du flytta filer till servern är det lättast att installera sshd och sedan köra ftp över ssh med t.ex filezilla

ctm555
2009-11-02, 05:20
jag insåg just att jag visst hade tillgång till /debian när jag var inloggad som single-user. problemet var att jag envisades med att skriva "cd /debian" ist för "cd debian" när jag försökte gå in i mappen :redface:

Nu har jag lyckats följa guiden en bit till. Nästa problem är att jag inte hittar mpset för att ställa om mín phoenix/smartmouse...? Någon?

Hur funkar ssh jämfört med proftpb då?

///Rookie :)