handdator

Visa fullständig version : htpc + comhem= omöjligt??



putte99
2009-11-28, 12:04
Funderar på att införskaffa en htpc och vill koppla denna till comhem nätet. (helst med HDTV)

Men var jag har hört så går detta inte. Eller?

Jag ringde comhem och enligt dom så går det ej att koppla in en box/tvkort som inte kommer från comhem. Bara deras boxar kommer att fungera.

Vad jag har hittat på detta forum så kör comhem med pairing och därför går det inte.
Går det att gå runt detta på något sätt?

Tacksam för tips & råd.


//P

Detta har jag funderat på att köpa.
HTPC:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513794

TVkort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=155725

atomized
2009-11-28, 13:28
Det borde gå att koppla en HTPC till ComHem och om du läser mer i forumet här så tror jag du hittar exempel där folk har gjort det.

Det är inga problem att se ComHems SD-kanaler med ett lämpligt DVB-C kort och mjukvara.

Det som är problem är HD-kanalerna som bara fungerar med ComHems boxar eftersom de kanalerna är chip-pairade. Undantag SVT HD som tydligen inte är chip-pairad och går att se.

Så det beror på vad du vill göra. Att se SD-kanaler på en HTPC borde gå bra. Är du ute efter HD-kanalerna så blir det problem.

MrBlue
2009-11-28, 14:30
Jag har en HTPC och kör mot ComHem, har Large abbonemang och Canal+ Film paketet, alltihopa fungerar klockrent. Ska man däremot ha HD kanalerna måste man skaffa någon av ComHems humaxboxar, de parar nämligen abbonemangskortet mot boxen. Undantaget då SVT HD... grym bild på den kanalen kan jag säga.

Först och främst: Tänk på vilken digitaltvstandard du ska använda datorn till! Det finns DVB-t(marksänt) DVB-C(kabel) och DVB-S(sattelit). För ComHem så ska du ha ett tvkort/box/usbsticka med DVB-C standard, inget annat.

Det jag kan rekommendera är ett TVkort med stöd för det operativsystem du tänker använda, en fördel är om du tar ett tvkort med stöd för eller med inbyggd CI interface, så du kan ansluta CA modul och ditt programkort. Då slipper du ställa iordning ett kortdelningsinterface vilket kan vara lite bökigt om man är ny på ommrådet. Stöd för HDTV kan vara bra om det någon gång blir så att ComHem ändrar på parningsreglerna. Multituner är enligt mig ingen idé om du nu inte ska köra någon sorts kortdelning, då det inte fungerar out of the box med CI och CA modul. Kort med stöd för flera digitala tekniker(dvb-c,dvb-t) kan vara bra om du antingen tänker flytta, eller brukar flytta datorn mellan ex sommarstuga/hem.

Själv kör jag med ett Terratec Cinergy C HD med CI, CI:n sitter som ett extra kort med en sladd, tar upp en kortplats i burken, kan vara värt att tänka på. Köpte sedan en Terratec CI USB, en CI man ansluter via USB, mycket smidigare om jag ska vara ärlig. Har även en Terratec USB H5 sticka, med stöd för både marksänt och kabel, även den fungerar tillsammans med CI:n via usb. Ingen bildskillnad på kort eller sticka, grymt skarp bild på bägge, ingen större skillnad på ComHem och Boxer heller faktiskt. Sedan är mjukvaran som medföljer faktiskt mycket mycket genomtänkt. Terratec Home Cinema. Det enda som är dumt är att det inte är gjort specifikt för ComHem, vilket gör att EPG:n inte uppdateras som den ska (då ComHem kör EPG:n på frekvensen där TV1000 b la ligger). Via automatik uppdaterar den nuvarande och nästkommande på alla kanaler, vill man ha längre lista så måste man ställa sig på TV1000 (oavsett om man har kanalen eller inte) och låta den stå ett par minuter. Då får man full epg för två dagar frammåt.

Också värt att nämna är att om du köpt ett kort med CI. så måste du likt en TV med inbyggd digitalbox skaffa en CA modul.

ComHem rekommenderar följande (conax)moduler:
Technicrypt (TechniSat)
SmiT
Man ska leta efter serienummer som börjar på EFF, HFF och GFF.

Själv kör jag med en Dilog Conax, den fungerar alldeles utmärkt också. Pris, från 500-1500 beroende på märke och modell.

Inte alls jobbigt att få igång, I med stickan, eller kortet, in med CI interfacet anslut CA modulen i CI:n, stoppa in programkortet i CA modulen, chippet uppåt, sätt igång datorn, installera drivrutiner och tvmjukvaran( i windows), ställ iordning en kanalsökning, välj ut de kanaler du abbonerar på, sedan är det bara att börja zappa. Så mycket out of the box det kan bli. Sedan finns det avancerade inspelningsmöjligheter och massa inställningar för den som orkar pilla i det.

putte99
2009-11-29, 10:06
Tack för två bra svar!

Då är det bara köra på. Bara man har rätt hårdvara så. Så får man hoppas att comhem släpper på HD kanalerna till vi HTPC ägare.

Vet ej vilket os man skall köra på.

Men finns det tv över IP?
Något bolag som erbjuder tv med HP över nätet?

//P

MrBlue
2009-11-29, 14:34
Du har ju exempelvis Telia, de kör ju kabeltv via fiber, ComHem ska komma med en Kombobox som använder både IP och kabel, viasat har kört förut iallafall via bredbandsbolaget IPtv. Sen har det funnits olika fristående IP tv bolag som ska funka oavsett internetleverantör. FastTV hette ett, jag vet dock inte om de fortfarande är aktiva, det finns garanterat andra om man googlar lite.

Gemensamt för alla IP bolagen är väl att det är svårt att ta in signalen direkt till datorn, utan man behöver IP boxen, är inte alls expert på det. Sen tror jag inte att det idag finns någon som levererar HD kanaler via IP. Hyrfilm finns, men inga kanaler, vad jag vet.. som sagt ingen expert på IP lösningarna, någon annan här kan säkert mer om det.

jhunden
2009-12-09, 12:02
Du har ju exempelvis Telia, de kör ju kabeltv via fiber, ComHem ska komma med en Kombobox som använder både IP och kabel, viasat har kört förut iallafall via bredbandsbolaget IPtv. Sen har det funnits olika fristående IP tv bolag som ska funka oavsett internetleverantör. FastTV hette ett, jag vet dock inte om de fortfarande är aktiva, det finns garanterat andra om man googlar lite.

Gemensamt för alla IP bolagen är väl att det är svårt att ta in signalen direkt till datorn, utan man behöver IP boxen, är inte alls expert på det. Sen tror jag inte att det idag finns någon som levererar HD kanaler via IP. Hyrfilm finns, men inga kanaler, vad jag vet.. som sagt ingen expert på IP lösningarna, någon annan här kan säkert mer om det.

Jag har bredbandsbolagets IPtv-tjänst (tripple play, bredband, IPtv och telefoni) och precis som du säger går det inte att få in HD-kanalerna där. Det är viasat bredbandsbolaget har avtal med och när jag ringde dem hade hon inga svar gällandes HD-kanaler. Personligen tycker jag bilden är ganska dålig från IPtv, iaf via viasat/bredbandsbolaget. Man lixom ser den dåliga mpeg-komprimeringen. Min pappa hade Telias IPtv tidigare och tycker hans bild var mycket bättre.

Men det kan ju exempelvis vara andra faktorer så som TV, långdragna kablar m.m...