handdator

Visa fullständig version : Nya kanaler



rolrn
2009-12-02, 07:35
Från och med 1 december 2009 sänder Boxer ett antal nya kanaler i en ny sändningsteknik som heter MPEG-4. MPEG-4 sänds i det sjätte sändarnätet som har ca 60% hushållstäckning. Äldre digitalboxar och TV-apparater är inte förberedda för MPEG-4 och du behöver därför testa din utrustning.

Fram till 1 februari 2010 sänder Boxer de nya kanalerna fritt. Efter den 1 februari 2010 måste du vara registrerad för att se de nya kanalerna som ingår på ditt kort.

http://www.boxer.se/kundservice/testa-om-du-kan-ta-emot-mpeg-4/

bpl
2009-12-02, 08:05
Vilken frekvens ligger MUX 6 på i Stockholm (Nacka masten)?

Leatherface
2009-12-02, 10:27
Står på teracoms sida

bpl
2009-12-02, 13:47
Ok, hittat...

<terrestrial name="Stockholm Nacka">
<transponder centre_frequency="490000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="642000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="706000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="730000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="746000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="754000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
<transponder centre_frequency="778000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" />
</terrestrial>

pacmyc
2009-12-03, 15:44
Kan man se mpeg4 med en vanlig DVB-T tunern i datorn? Det är väl mjukvaran som är avgörande, hårdvaran skiljer väl inte i en vanligt mpeg2 mottagare mot en mpeg4.. Eller??

Orka
2009-12-03, 21:02
Kan man se mpeg4 med en vanlig DVB-T tunern i datorn? Det är väl mjukvaran som är avgörande, hårdvaran skiljer väl inte i en vanligt mpeg2 mottagare mot en mpeg4.. Eller??

Stämmer. Det hänger på mjukvaran.
Korten plockar bara ner dataströmmen.

De nya kanalerna funkar fint i MythTV. :)

Idag tycks kanalerna vara kodade?

rolrn
2009-12-04, 12:30
Stämmer. Det hänger på mjukvaran.
Korten plockar bara ner dataströmmen.

De nya kanalerna funkar fint i MythTV. :)

Idag tycks kanalerna vara kodade?

Hur gick det med guiden "MythTV och Boxer"? :)

Kanalerna skall det enl. Boxer vara frivisning på, kan det vara så att Myth feltolkar detta?

Någon med en "riktig" MPG4-mottagare som kan bekräfta detta?
Danmark kör väl med denna standard, borde finnas danskar som kör MP, eller Myth.

bpl
2009-12-04, 13:41
Vissa kanaler var kodade igår kväll när jag kollade, BBC och Star! tror jag det var. Testat på en DM8000...

addat
2009-12-04, 14:57
Boxer menar frivisning om man har ett boxerkort.
När de sänds okodat heter det FTA.

Orka
2009-12-04, 15:53
Alltså. Jag har fått in kanalerna innan (MythTV). Nu är det dött. Har inte fått nya koder till kortet men det ska vara reggat så vi får väl se när det hoppar igång.

DennisOlof
2009-12-04, 17:26
addat, haha, menar du det.

Vilken fulis av boxer i sådan fall, frivisning men bara om du redan har kort. HAHA folk lär bli lurade av det å springa för att köpa mpeg4 box.

:D

Leatherface
2009-12-06, 07:03
Dom nya kanalerna kräver också en ny CA modul med stöd för MPEG4.

Orka
2009-12-06, 08:58
Dom nya kanalerna kräver också en ny CA modul med stöd för MPEG4.

För apparater som idag inte klarar MPEG4 ja eller har jag missförstått något?

Leatherface
2009-12-06, 09:02
Ja du måste ha box eller TV med MPEG4 och en ny CA modul.
CA modulen har inget med MPEG4 att göra egentligen utan har bara till uppgift att avkoda kanalerna.
MPEG4 är bara slarvigt uttryck för att visa att den funkar med dom nya kanalerna.
Dessutom så ska dom vara klara för CI+ som lär krävas för HD kanaler.

Orka
2009-12-06, 09:24
Ja du måste ha box eller TV med MPEG4 och en ny CA modul.
CA modulen har inget med MPEG4 att göra egentligen utan har bara till uppgift att avkoda kanalerna.
MPEG4 är bara slarvigt uttryck för att visa att den funkar med dom nya kanalerna.

Jag förstår. Grejen är att jag kör MythTV och NewCS. Jag kan förstås se kanalerna på tiderna när de är okodade. Får upp en fin grattis-bild. Problemet verkar vara att newcs inte kan ta emot de nya nycklarna..

Leatherface
2009-12-06, 09:26
Om det är Viaccess 4.0 som Boxer kör i Danmark så kommer det inte funka.

Orka
2009-12-06, 09:34
Om det är Viaccess 4.0 som Boxer kör i Danmark så kommer det inte funka.

Ja, något nytt är det.

Leatherface
2009-12-06, 09:38
Återstår väl och se vad som händer i Februari antar jag.

Extasy
2009-12-06, 21:55
Hur ser det ut med DM 800-T? Klarar den av dvb-t nätet i Danmark?
Det är väl mpeg4 rakt igenom där?

Henrik

Leatherface
2009-12-07, 02:04
Vad jag läst så verar det vara problem med softcam hos Boxer i Danmark och andra operatörer med Viaccess 4.0.
Viaccess 4.0 sätter också stopp för CS och gör att man bara kan se 1 kanal åt gången.
Dessutom så lägger allt fler softcam utvecklare ner och nu senast så lade newcs utvecklare ner.
Mitt råd är att inte köpa boxar utan CI platser.

rolrn
2009-12-07, 08:38
Ja, något nytt är det.

Ok, så det räcker inte att gnälla på boxer, om varför inte mitt kort uppdateras då?

Har ju inte registrerat kortet, men som jag har förstått är det ett krav efter smekmånaden.
Om jag uppdaterar kortet i godkänd mottagare, kommer newcs att fixa biffen sen?

Kör MP + Acamd, samt Alex-klient.

Leatherface
2009-12-07, 11:03
Inte om det är Viaccess 4.0 då är det Boxer CA modul som gäller.

tobigforyou
2009-12-07, 18:08
Jag har Mpeg4 mottagaren "Sagem DTR 94250 HD" med Boxerkort,kanalerna fungerar klockrent,förutom "DisneyXD" där bilden var svart igår,men såg textremsan,kan ju vara något tekniskt trassel.

rolrn
2009-12-07, 21:15
Jag har Mpeg4 mottagaren "Sagem DTR 94250 HD" med Boxerkort,kanalerna fungerar klockrent,förutom "DisneyXD" där bilden var svart igår,men såg textremsan,kan ju vara något tekniskt trassel.
..och du har inte registrerat ditt kort?

Orka
2009-12-08, 21:50
Vad jag läst så verar det vara problem med softcam hos Boxer i Danmark och andra operatörer med Viaccess 4.0.
Viaccess 4.0 sätter också stopp för CS och gör att man bara kan se 1 kanal åt gången.
Dessutom så lägger allt fler softcam utvecklare ner och nu senast så lade newcs utvecklare ner.
Mitt råd är att inte köpa boxar utan CI platser.

Så inga fler "officiella" boxar med dubbla tuners då eller?

Mike T
2009-12-09, 08:29
Om de börjar köra med Viaccess 4.0, så måste de väl byta ut befintliga kort väl först?

Orka
2009-12-09, 10:09
Om de börjar köra med Viaccess 4.0, så måste de väl byta ut befintliga kort väl först?


De lär bara köra med det för de nya kanalerna i mpeg4. Annars krävs ju ett byte av ALLA boxar som inte har ca-modul... det blir rätt många boxar det. ;)

Man byter väl ut det där när man går över till nyare teknik, typ DVB-T2 men det tar nog ett par år till.

Leatherface
2009-12-09, 10:49
Så inga fler "officiella" boxar med dubbla tuners då eller?
Där har vi en till grej som dom löser genom och sätta stopp för att koda av inspelningar då man spelar in och du kan inte heller streama kanalerna.
Officiella boxar spelar in det i kodat format och kodar upp först då man ser på inspelningen.
Problemet med det är at säger du upp kanalerna så kan du inte se på det du spelat in heller.

Leatherface
2009-12-09, 11:03
Här är ett svar från Dilog tagen från MHB.

Citera(fråga av Klebom till Dilog)
Hejsan!
Jag har letat runt på internet efter skillnaden på era CA-moduler

99024 Boxer Dual CAM Viaccess DILOG
Viaccess modul för Boxer. Mpeg4. Version 3,0

och

99025 Boxer CAM Viaccess DILOG
Singel Cam. Ny Viaccess CA modul, speciellt anpassad
för att fungera med samtliga förekommande Tv...

Ingenstans kan jag hitta någon teknisk förklaring till varför båda
varianterna finns. Det tycks råda förvirring huruvida en särskild MPEG4
version är nödvändig eller om detta bara är någon marknadsföringsgrej
utan teknisk förklaring.

Vad avgör om man skall använda den ena eller andra modulen? En ingående
förklaring ur teknisk synvinkel skulle jag uppskatta.


Citera(svar från Dilog R/D)
99025
Standard single cam som håller på att fasas ut. Godkänd för MPEG2. Fungerar i Svenska marknätet idag med BOXERS MPEG2 utbud.
BOXER lämnar bara kickback vid tecknande av abonnemang fram tills årsskiftet.

99024
Standard single cam som är den aktuella idag. Godkänd för MPEG2/ MPEG4. Fungerar i Svenska och Danska nätet med BOXERS MPEG2/ MPEG4 sändningar
BOXER lämnar kickback vid tecknande av abonnemang.

Om BOXER skulle välja att slå på pairing i sitt nät (vilket de har möjlighet till och redan kör i Danmark) så kommer inte en 99025 att fungera då den är av en tidigare version.

Rekommendationen är därför att köpa 99024 även om den för närvarande är något dyrare.
Båda modellerna har full kompabilitet med samtliga stora tillverkare på den nordiska marknaden.

rolrn
2009-12-09, 11:59
Här är ett svar från Dilog tagen från MHB.

Citera(fråga av Klebom till Dilog)
Hejsan!
Jag har letat runt på internet efter skillnaden på era CA-moduler

99024 Boxer Dual CAM Viaccess DILOG
Viaccess modul för Boxer. Mpeg4. Version 3,0

och

99025 Boxer CAM Viaccess DILOG
Singel Cam. Ny Viaccess CA modul, speciellt anpassad
för att fungera med samtliga förekommande Tv...

Ingenstans kan jag hitta någon teknisk förklaring till varför båda
varianterna finns. Det tycks råda förvirring huruvida en särskild MPEG4
version är nödvändig eller om detta bara är någon marknadsföringsgrej
utan teknisk förklaring.

Vad avgör om man skall använda den ena eller andra modulen? En ingående
förklaring ur teknisk synvinkel skulle jag uppskatta.


Citera(svar från Dilog R/D)
99025
Standard single cam som håller på att fasas ut. Godkänd för MPEG2. Fungerar i Svenska marknätet idag med BOXERS MPEG2 utbud.
BOXER lämnar bara kickback vid tecknande av abonnemang fram tills årsskiftet.

99024
Standard single cam som är den aktuella idag. Godkänd för MPEG2/ MPEG4. Fungerar i Svenska och Danska nätet med BOXERS MPEG2/ MPEG4 sändningar
BOXER lämnar kickback vid tecknande av abonnemang.

Om BOXER skulle välja att slå på pairing i sitt nät (vilket de har möjlighet till och redan kör i Danmark) så kommer inte en 99025 att fungera då den är av en tidigare version.

Rekommendationen är därför att köpa 99024 även om den för närvarande är något dyrare.
Båda modellerna har full kompabilitet med samtliga stora tillverkare på den nordiska marknaden.

Ok, eftersom jag har en Dilog DUAL Cam, så borde den kunna uppdatera mitt programkort, fast den sitter i MPEG2-mottagare.

..när väl mitt programkort har fått uppdateringarna, borde väl newcs kunna dela ut detta till min Acamd-client?

Leatherface
2009-12-09, 15:41
Ok, eftersom jag har en Dilog DUAL Cam, så borde den kunna uppdatera mitt programkort, fast den sitter i MPEG2-mottagare.

..när väl mitt programkort har fått uppdateringarna, borde väl newcs kunna dela ut detta till min Acamd-client?
Inte om det är Viaccess 4.0 som inte funkar i softcam vad jag förstått.
Det verkar inte funka hos Boxer i Danmark iaf.
Om det är samma så är det CA moduler för MPEG4 som gäller.

Dinkan
2009-12-09, 17:00
Så i danmark finns det idag ingen möjlighet för cardsharing? Och likadant kommer det bli i Sverige om man går över till viaccess 4? Så newcs, softcam och alla andra varianter kommer vara värdelösa?

Så då måste man med andra ord skaffa ett tvillingkort till sovrummet. Eller börja be om kvällarna att någon löser detta? :S

Rätta mig om jag missat något

Leatherface
2009-12-09, 18:44
Rätt uppfattat.

bumbo
2009-12-17, 20:13
Någon som vet vad som hände med viasat kanalerna (TV1000,Viasat Sport/Fotboll) som skulle sändas i mux 6?

Orka
2009-12-18, 03:02
Någon som vet vad som hände med viasat kanalerna (TV1000,Viasat Sport/Fotboll) som skulle sändas i mux 6?

Vad jag vet så var det
*Comedy Central
Discovery Science
Jetix
National Geographic Channel
*Showtime
*TV4 Sport
TV1000
Viasat Sport 1
*sänder redan

Resten lär väl komma inom kort nu när man bygger ut nätet. De vill nog uppnå lite större täckning innan de börjar sända.
Kanal lokal hade ju några kanaler också som skulle sändas men de råkade ju gå i konken så där har de ju lite ledig plats.

bumbo
2009-12-18, 13:20
Vad jag vet så var det
*Comedy Central
Discovery Science
Jetix
National Geographic Channel
*Showtime
*TV4 Sport
TV1000
Viasat Sport 1
*sänder redan

Resten lär väl komma inom kort nu när man bygger ut nätet. De vill nog uppnå lite större täckning innan de börjar sända.
Kanal lokal hade ju några kanaler också som skulle sändas men de råkade ju gå i konken så där har de ju lite ledig plats.

Det har inte riktigt med utbyggnaden av mux6 att göra. Dom som kan få in mux6 idag skulle kunna se alla dom kanaler du angav här ovan, om dom sändes. Just nu används ca 7.5 Mbits av MUX6 bandbredd som är 20Mbits, om vi utgår från att dom avser från trycka in 8 kanaler i denna mux, vilket ger 2.5 Mbits per kanal.

Varför TV1000 och Viasat Sport 1 inte kommit igång med sändningen beror nog(vad jag tror) på Viasat och Boxer som ej kommer överens ekonomiskt.
Viasat vill nog ha mer pengar än vad Boxer erbjuder.
Alternativt vill Viasat komma in i marknätet som operatör och sälja sina kanalerna. Då blir det väldigt dyrt för konsumenten som måste köpa flera abbonemang för att få alla kanalerna.
Ett problem som blir då är hur dom ska hantera kryptering. Dom måste då dela samma kryptering med Boxer på nåt sett.
Det bästa är att boxer och viasat kommer överens.
OBS! Detta är bara mina spekulationer.

bumbo
2009-12-18, 13:56
Angående er som snackar om att man behöver ny ca-modul bara för att det är kanalerna som är kodade i mpeg4. Jag tror ni är ute och cyklar lite. De kanalerna som sänds från tv-sändarna är krypterat om det e en krypterat kanal och okrypterat om det är en okrypterad kanal. När tunern i din boxer/dator tar mot kanalen (oavsett krypterat eller okrypterat) mellanlagras data i minnet eller på hårddisken. Detta data kan innehålla vad som helst mpeg,mpeg2,mpeg4,xvid osv, spelar ingen roll vilket, skulle kunna innehålla word dokument krypterat,,, all data går kryptera upp oavsett datatyp.
Sedan är det ett program i din box eller dator som försöker kryptera upp data med hjälp via ca-modul(med ditt kort i). Sedan försöker din box/dator spela upp det data. Din box kanske bara klarar spela upp mpeg2, och om kanalen är mpeg4 så klarar inte din box att spela upp det.
Det jag vill säga är att att olika kodnings teknik har ingen koppling till ca-moduler eller kryptering.
Däremot kanske dom kallar ca-modul som stöder mpeg4 bara för att dom(danmark eller vilka ni påstår) gick över från mpeg2 till mpeg4 och bytte till viaccess 4.0 kort i samma veva vilket innenbär att du kanske behöver en ny ca-modul som kan läsa Viaccess 4.0 korten. Vilket inte har nåt samband med mpeg4 kodning eller vad det är för data typ.

Detta är hur jag förstått det.

Leatherface
2009-12-18, 16:14
Självklart har CA modulerna inget med MPEG4 att göra utan mer stöd för pairing och nyare Viaccess version och det är där problemet verkar vara att gamla CA modulerna helt enkelt inte klarar av krypteringen eller/och pairing.

Korrekt lista av kanaler som ska sändas i Mux 6:
* BBC World
Discovery Travel & Living
Discovery Science
TV1000
Viasat Sport
* Disney XD
* Star
* Showtime
* TV7
National Geographic Channel.

* = Sänder redan.

Vet iofs inte om nån av kanalerna utgått för på Boxers sida står det nu att Axxess TV kommer kodas + att den och Canal 7 kommer gå över till MPEG4 från 1 Feb.
Eller ifall det är orsaken till dom timeslots kanalerna fått då dom inte sänder 24h.

kanonkurtan
2009-12-23, 10:45
Har en DB 800 med DVB-T tuner. Gjorde en kanalsökning mot Norrköping och hittade dom nya, som Boxer skickar ut.

Dock finner jag dom inte i kanallistan, och har försökt visa alla nya , moddad Bouquetter osv, men de nya syns inte där ( När man kör SHOW ALL).

Krävs någon speciell tuner? Varför dyker dom inte upp?
Även om jag inte har reggat mig hos Boxer, borde jag ju kunna se dom med mitt vanliga Boxer kort, eller hur? I vart fall i kanallistan, med svart bild eller??

Några bra ideer??

Leatherface
2009-12-23, 11:26
Nej du behöver ingen ny tuner för dom här kanalerna åtminstone.
Sen omdu får nån bild är en annan sak som sagt.

kanonkurtan
2009-12-25, 08:36
Måste likt F-bannat vara något fel jag gör....

Kanalsökning resulterar i att jag hittar dom nya kanalerna, men sedan när jag ska plocka in dom i favoriter, är det tomt...
Jag har tidigare kört DREAMEDIT..... kan jag ha strulat till rättigheterna på kanalfilen?

Är det någon annan som som får in dom nya kanalerna från Norrköpingsändaren med en DB??

razorx
2009-12-26, 06:55
Skulle det inte fungera att köra ett CASIF mot newcs med den nya CI-modulen lr är jag ute å cyklar?

Leatherface
2009-12-27, 00:05
Ingen aning då hag inte hållt på med nåt sånt.
Men hur ska du få informationen till newcs hade du tänkt?

razorx
2009-12-27, 00:41
Ingen aning då hag inte hållt på med nåt sånt.
Men hur ska du få informationen till newcs hade du tänkt?

Trodde att newcs kunde läsa från sådana, har dock aldrig annvänt en men det var bara en teori jag hade.

wolfie
2009-12-28, 09:14
Måste likt F-bannat vara något fel jag gör....

Kanalsökning resulterar i att jag hittar dom nya kanalerna, men sedan när jag ska plocka in dom i favoriter, är det tomt...
Jag har tidigare kört DREAMEDIT..... kan jag ha strulat till rättigheterna på kanalfilen?

Är det någon annan som som får in dom nya kanalerna från Norrköpingsändaren med en DB??

På min DB-600T dyker kanalerna upp som dataströmmar (kolla i webb-interfacet).

Sedan förstår jag inte allt snack om Viaccess 4.0 i den här tråden. Att det är detta som gäller i Danmark må vara en sak (eftersom man byggt upp ett nytt sändarnät "från scratch" där), men i Sverige borde väl innebära nya programkort likväl som nya CA-moduler? De gamla korten kan knappast vara Viaccess 4.0-kompatibla, eller? Tror inte Boxer har lust att byta ut alla kort (ett byte gjordes för ju i början av 00-talet pga buggar i äldre kort som gjorde att man kunde läsa ut nycklarna i "klartext").

Leatherface
2009-12-28, 10:24
Det är för att enigma1 inte stöder MPEG4 (Du kan däremot ändra till TV typ och streama till datorn)
enigma2 som bla dm800 använder är gjord för att klara av MPEG4 och HD sändningar.
Och ja det verkar som MPEG4 kanalerna kräver nya CA moduler så nåt nytt är det iaf.

t.ex en sån här
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/ca-moduler/Boxer-BoxerModulMPEG4(123013,3156))

kanonkurtan
2010-01-01, 14:33
men det blir ingen bild.....förrutom testbilden....

Problemet var att när man kanalsökte så lades dom nya kanalerna inte in som TV strömmar utan som DATAströmmar.

Efter att ha varit inne med DREAMEDIT så gick det att ändra från DATA till TV.

Då hittar man kanalerna i listan och man får en vacker test-bild, och ljud som förkunnar att min utrustning kan ta emot MPEG4 bla bla bla...

Men så snart som utsändningarna börjar, så är dom kodade, och min NewCS klarar inte av att hitta någon bra kod på mitt BOXER kort.

Jag fick se de första 2 minuterna på Coco Channel, när den började idag, men sedan frös det när den blev kodad.

Någon ide om hur det går att lösa. Har jag strul med uppdateringen av kortet?? Alla andra kanaler autouppdaterar OK. Måste jag regga mitt Boxerkort för att få igång det hela? Är det någon som får bild??

Leatherface
2010-01-01, 15:29
CI modul för MPEG4 löser iaf problemet (men det funkar ju självklart inte på dm800 då den inte har nån CI plats).
Innan 1 februari ska du kunna se utan och regga.

kanonkurtan
2010-01-02, 16:11
OK, så man är utan HD kanalerna som Boxer skickar ut, om man kör med DB.

Men om man kör en ALEX burk mot NewCS eller liknande, och stoppar in ALEX kortet i en godkännd CAmodul, skulle det lira ihop??

Leatherface
2010-01-02, 16:46
Det finns inga HD kanaler hos Boxer.
Finns förslag på dubbla muxar som är ihopkopplade som innehåller upp till 7-8 HD kanaler i DVB-T2 men inget är beslutat än.
Om det är samma som i Danmark så kommer inte newcs eller nån annan softcam att fungera.

gnuttisch
2010-01-03, 13:52
OK, så man är utan HD kanalerna som Boxer skickar ut, om man kör med DB.

Men om man kör en ALEX burk mot NewCS eller liknande, och stoppar in ALEX kortet i en godkännd CAmodul, skulle det lira ihop??


Jag kör med newcs och boxers utbut via cardsharing till min alex client som sitter i boxers mpeg4 modul i min tv och kan se på mpeg4 kanalerna.

Leatherface
2010-01-03, 16:05
Kanske finns lite hopp iaf.
Och ännu en gång så finns det INGA HD kanaler än hos Boxer bara SVT HD som funnits ett bra tag runt Stockholms området och det behöver man inget Boxer abbonmenag för.

wolfie
2010-01-05, 10:07
Det är för att enigma1 inte stöder MPEG4 (Du kan däremot ändra till TV typ och streama till datorn)
enigma2 som bla dm800 använder är gjord för att klara av MPEG4 och HD sändningar.
Och ja det verkar som MPEG4 kanalerna kräver nya CA moduler så nåt nytt är det iaf.


Hmmm... Har ändrat från DATA till TV nu mha DreamBoxEdit, men får inte ordning på PID:arna (så jag kan inte streama till VLC än). Hur hittar man rätt VPID- och APID-värden?

tamos
2010-01-05, 10:27
SVT HD hos boxer har väl sänt i ett par år ?

borde väl vara mpeg2 då ?

Leatherface
2010-01-05, 10:51
SVT HD kör med MPEG4.

Orka
2010-01-08, 16:30
Jag kör med newcs och boxers utbut via cardsharing till min alex client som sitter i boxers mpeg4 modul i min tv och kan se på mpeg4 kanalerna.

Hur funkar det mer exakt? Vart sitter originalkortet?
Har ditt kort alltså fått extra koder om du kollar dina entitlements och har de kommit via EMMs som newcs har behandlat?

Jag vill förstås helst se mina kanaler via mythtv men det verkar svårt än så länge.

gnuttisch
2010-01-09, 13:06
för det första så har jag bara kört ett par veckor..

Men har ju orginalkortet med canal+ packetet i kortläsaren och sedan delar ut detta till alex clienter via newcs.

Men för att se mpeg4 kanalerna så måste man har en mottagare som stödjer mpeg4.

rolrn
2010-01-11, 10:21
Jag har nu kört med en "MPG4"-CAM i en MPG2-mottagare i en vecka.
Är ansluten till newcs via Alex.
Inga uppdateringar har kommit till mitt abb.kort iaf.

Kanske den endast funkar om "MPG4"-CAM:en sitter i en "MPG4"-mottagare?
..eller är det Alex som inte vill?

razorx
2010-01-11, 10:29
Ingen som har provat med en dm800?

Orka
2010-01-11, 18:41
för det första så har jag bara kört ett par veckor..

Men har ju orginalkortet med canal+ packetet i kortläsaren och sedan delar ut detta till alex clienter via newcs.

Men för att se mpeg4 kanalerna så måste man har en mottagare som stödjer mpeg4.

mythtv fixar mpeg4 utan problem. Det är troligen newcs som inte klarar att emulera den nya viaccess-versionen. Jag gissar mest. :)

För att du skall kunna titta så krävs det ju att den kan hämta nycklarna från ditt kort och för att du ska kunna göra det så bör ju nycklarna ha skrivits till ditt kort. Hur ser dina entitlements ut? Du kan se via newcs webbgränssnitt under entitlements eller via telnet till newcs och skriv sub.

bumbo
2010-02-17, 21:30
mythtv fixar mpeg4 utan problem. Det är troligen newcs som inte klarar att emulera den nya viaccess-versionen. Jag gissar mest. :)

För att du skall kunna titta så krävs det ju att den kan hämta nycklarna från ditt kort och för att du ska kunna göra det så bör ju nycklarna ha skrivits till ditt kort. Hur ser dina entitlements ut? Du kan se via newcs webbgränssnitt under entitlements eller via telnet till newcs och skriv sub.

Tror att du/ni måste regga erat kort hos boxer att ni vill kunna se på de nya mpeg4 kanalerna. Har för mig att jag läste nånstans att boxer gjorde detta för att se hur många som hade mepg4 box.

Orka
2010-02-18, 01:12
Tror att du/ni måste regga erat kort hos boxer att ni vill kunna se på de nya mpeg4 kanalerna. Har för mig att jag läste nånstans att boxer gjorde detta för att se hur många som hade mepg4 box.

Det är inte riktigt där skon klämmer. Kanalerna är kodade och för att få koderna till sitt kort så måste man regga det. Dekrypteringen av den nya kodningen fungerar inte i mythtv/newcs/open-sasc-ng.

Cul8
2010-02-22, 12:40
Jag reggade ett kort och använde en MPeg4 Cam från Boxer, nu kan jag se MPeg4 kanaler även med ett oreggat kort i samma Cam.....

http://www.comhit.net/showthread.php?p=147833#post147833

/C

rolrn
2010-02-22, 14:31
Frågan är om en vanlig softcam funkar, när väl kortet är öppnat via en MPEG4-CAM?

Cul8
2010-02-22, 17:45
Inte EyetvCamd v1.4, varken mot Oscam (Mac) eller NewCS 1v.65 (PC)

/C

rolrn
2010-02-22, 19:13
Ok, då är det definitivt något CAM:en måste göra med datat innan det skickas till kortet.
Då borde inte ett "registrerat" kort fungera på en annan MPEG4-CAM?
Är det meningen att man skall registrera sitt Boxerkort med alla mottagare man äger?

Cul8
2010-02-23, 07:24
så fort jag hittar en bekant med en MPeg4 Cam och som inte har reggat ett kort så ska jag återkommar och verifiera.

/C

razorx
2010-02-23, 11:09
Jag hade gärna hjälpt till, men jag skrotade dvb-t helt i sommras har dock kvar kortet oreggat samt en vanlig redcam.

rolrn
2010-03-26, 09:05
Eftersom det tydligen går att uppgradera "redcam" så att dom fungerar med nya MPEG4-kanalerna, kanske det är en idé att avlusa program-imagen som man laddar cam:en med?

Freelock
2010-03-26, 16:59
Eftersom det tydligen går att uppgradera "redcam" så att dom fungerar med nya MPEG4-kanalerna, kanske det är en idé att avlusa program-imagen som man laddar cam:en med?

rorln
var har du hört/läst det att det går att uppgradera redcam så den fungerar med mpeg4 kanalerna?

Har du inte läst min topic?

http://www.comhit.net/showthread.php?t=26447

rolrn
2010-03-28, 08:25
Ok, jag hade inte läst Freelocks resultat av uppgraderingen.
Det var ju tråkigt.